IT@BANK 2022: cyberbezpieczeństwo i klient w centrum uwagi
„Cyberbezpieczeństwo akceleratorem transformacji cyfrowej banków” prezentację pod tym tytułem przedstawił Wojciech Ciesielski, Major Accounts Manager w firmie Fortinet.
Jak mówił, transformacja cyfrowa jest koniecznością. Przy jej wprowadzaniu i wykorzystywaniu wyzwaniem jest ochrona sieci informatycznych. Wynika to z rosnącej liczby zaawansowanych ataków, przy jednoczesnym braku specjalistów IT.
Ważne także jest spełnienie wymogów regulacyjnych w tym zakresie. Wojciech Ciesielski omówił działanie platformy bezpieczeństwa oferowanej przez firmę Fortinet.
„Technologia wspierająca klienta” ‒ wyniki badania PwC przedstawił Marek Młyniec, Partner, Technology Consulting Leader w PwC.
Ponad 70% klientów banków jest zadowolonych z oferowanych im usług. Inwestowanie w rozwiązania cyfrowe wyróżnia liderów na rynku. Rozwiązania technologiczne decydują o sukcesie w branży finansowej – tak uważają przedstawiciele firm finansowych.
Jak pokazał przedstawiciel PwC na przykładzie banku ‒ ważny jest wspólny widok klienta w różnych kanałach kontaktu. Mówił także o tym, jak powinna wyglądać obecnie klientocentryczność.
Czytaj także: IT@BANK 2022: w poszukiwaniu strategicznych rozwiązań IT
Klient coraz bardziej cyfrowy
Debatę prowadził Marek Młyniec, Partner, Technology Consulting Leader w PwC, a uczestniczyli w niej: Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Zarządu, Fundacji Polska Bezgotówkowa, Maciej Ostrowski, Country Sales Director w ServiceNow, Rafał Gawroński, dyrektor zarządzający w Banku Pocztowym, Magdalena Nowicka, wiceprezes Zarządu w BNP Paribas Bank Polska, Jacek Iljin, dyrektor zarządzający w mBanku oraz dr Tadeusz Białek, wiceprezes ZBP.
Jak ocenił Jacek Iljin, transformacja cyfrowa już się dokonała, ale nadal działają placówki bankowe. Banki cały czas też budują i rozbudowują swoje aplikacje.
Magdalena Nowicka podkreśliła znaczenie działań długofalowych i modernizacji centralnej struktury IT, która będzie odpowiadać na nowe wyzwania rynku. Ważna jest także skalowalność infrastruktury. Mówiła o przebudowie struktury corowej w jej Banku.
Jak stwierdził Rafał Gawroński, Bank Pocztowy cały czas wdraża nowe projekty i przeniósł np. część projektów do chmury.
Zbigniew Wiśniewski zwrócił uwagę na budowanie wspólnych rozwiązań dla uczestników rynku, np. takich jak udostępnienie e-paragonu.
Maciej Ostrowski stwierdził, że jak wynika z badania przeprowadzonego przez ServiceNow, 69% klientów narzeka na to, że różne sprawy muszą załatwiać w różnych kanałach, a nie w jednym.
Jego zdaniem nie ma szans na dobrą obsługę klienta, jeśli pracownicy nie będą mieli łatwego dostępu do informacji w ich organizacji.
Czytaj także: Prezes ZBP – Wystąpienie otwierające konferencję IT@BANK 2022 [wideo]
Kanały cyfrowe i nowe formy ataków
Dr Tadeusz Białek podkreślił, że zapewnienie bezpieczeństwa związane z wykorzystaniem różnych kanałów kontaktu z klientami jest trudne. Obecnie pojawia się bardzo dużo oszukańczych reklam inwestycyjnych. ZBP wspólnie z innymi instytucjami finansowym pracuje nad nowymi rozwiązaniami przeciwdziałającymi oszustwom.
W trakcie dyskusji podkreślono, że zmieniają się sposoby działania cyberprzestępców. Między innymi rośnie liczba fake newsów. Niektóre z nich mogą wywołać panikę na rynku.
Niestety socjotechniki przestępców są na tyle skuteczne, że klienci nawet przy kontakcie pracownikami z banku dalej wykonują polecenia przestępców.
Cyfryzacja tworzy też nowe okazje dla przestępców. Atak zajmuje często minuty, a analiza jego przebiegu i skutków trwa nawet kilka dni.
Procesy związane z bezpieczeństwem instytucji finansowych nie powinny być dziś wykonywane manualnie.
Czytaj także: IT@BANK 2022: Jak nie zmarnować kryzysu?