BankTech 2024 o tym, jak banki w praktyce korzystają ze sztucznej inteligencji

BankTech 2024 o tym, jak banki w praktyce korzystają ze sztucznej inteligencji
BankTech 2024. Fot. Michał Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W ramach pierwszej sesji konferencji BankTech 2024 – Horyzonty Bankowości odbyła się debata poświęcona zastosowaniu AI w sektorze bankowym, w której wzięli udział przedstawiciele banków i sektora technologicznego.

Do panelu dyskusyjnego wprowadziła uczestników Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektorka Pionu Transformacji Cyfrowej i Innowacji w Credit Agricole Bank Polska.

Jak podkreśliła, AI nie pojawiła się wczoraj i jest w bankowości już od dłuższego czasu. Technologia ta nie budziła dotychczas tak dużych kontrowersji, jak obecnie. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem GenAI. Przypomniała, że już w 2017 roku pojawiło się już rozwiązanie Google Transformer. Obecnie możemy korzystać z Chat GTP w wersji 3.5. To zupełnie inne rozwiązanie niż to, z jakim mieliśmy do czynienia dotychczas.

Zwróciła uwagę na zdarzenie, kiedy chatbot w kontakcie z klientem przeklinał. Bank nie może sobie pozwolić na takie sytuacje. Pojawiają się też nowe obszary wykorzystania sztucznej inteligencji. Musimy także przygotować ludzi w zawodach, które nie zostały jeszcze nazwane, bo ktoś musi AI nadzorować.

Czytaj także: Prezes ZBP o roli banków w budowaniu gospodarki cyfrowej

BankTech 2024 – jak banki korzystają z AI?

W trakcie Debaty jej uczestnicy podkreślali, że dziś chatbot doskonale nas rozumie i tu widać duży postęp. Jednak nadal trzeba zainwestować w pracowników i ich kompetencje w wykorzystaniu tej nowej technologii.

GenAI jest to technologia jak każda inna i trzeba tak do niej podchodzić. Tak jak inne trzeba ją analizować pod względem obowiązujących regulacji.

Pytano, kiedy będzie można wykorzystanie GenAI ocenić w organizacji jako sukces. Jest dziś widoczny trend, żeby wykorzystać ją jak najszybciej, choć może to być ryzykowne.

Podkreślano większe możliwości rozumienia języka i wykorzystywanie tego w praktyce.

Zastanawiano się też jak klient banku może doświadczyć tej nowej technologii. Ludzie boją się nowych rozwiązań i nadal jest wiele osób, które nie chcą rozmawiać z robotem. Uczymy się jak ograniczać „halucynowanie” sztucznej inteligencji, ale ludzie też przecież się mylą. Zwrócono uwagę, że jak zaczniemy korzystać z tej technologii, to nie będziemy chcieli już z niej zrezygnować.

Czytaj także: Wicepremier Krzysztof Gawkowski o cyfrowej zimnej wojnie oraz masowej adopcji rozwiązań opartych o AI

Uczestnicy Debaty

Debatę moderowała Katarzyna Tomczyk-Czykier, a uczestniczyli w niej:

Jan Maria Kowalski, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Banku Pekao;

Jan Pieczykolan, szef Rozwoju IT w Santander Bank Polska;

Piotr Puchalski, dyrektor zarządzający, Bankowość Detaliczna w mBank;

Łukasz Samborski, Lider Programu Centrum Kompetencji AI, pełnomocnik zarządu ds. sztucznej inteligencji w Alior Banku;

Piotr Wojewnik, członek zarządu Digital Fingerprints, Lider Działu, Strumień Wartości Analizy BI i Scoring, Dział Scoringu i Data Science w BIK.

Czytaj także: BankTech 2024 o zaangażowaniu banków w cyfryzację kraju

Źródło: BANK.pl