BankTech 2024 o tym, jak banki w praktyce korzystają ze sztucznej inteligencji
Do panelu dyskusyjnego wprowadziła uczestników Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektorka Pionu Transformacji Cyfrowej i Innowacji w Credit Agricole Bank Polska.
Jak podkreśliła, AI nie pojawiła się wczoraj i jest w bankowości już od dłuższego czasu. Technologia ta nie budziła dotychczas tak dużych kontrowersji, jak obecnie. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem GenAI. Przypomniała, że już w 2017 roku pojawiło się już rozwiązanie Google Transformer. Obecnie możemy korzystać z Chat GTP w wersji 3.5. To zupełnie inne rozwiązanie niż to, z jakim mieliśmy do czynienia dotychczas.
Zwróciła uwagę na zdarzenie, kiedy chatbot w kontakcie z klientem przeklinał. Bank nie może sobie pozwolić na takie sytuacje. Pojawiają się też nowe obszary wykorzystania sztucznej inteligencji. Musimy także przygotować ludzi w zawodach, które nie zostały jeszcze nazwane, bo ktoś musi AI nadzorować.
Czytaj także: Prezes ZBP o roli banków w budowaniu gospodarki cyfrowej
BankTech 2024 – jak banki korzystają z AI?
W trakcie Debaty jej uczestnicy podkreślali, że dziś chatbot doskonale nas rozumie i tu widać duży postęp. Jednak nadal trzeba zainwestować w pracowników i ich kompetencje w wykorzystaniu tej nowej technologii.
GenAI jest to technologia jak każda inna i trzeba tak do niej podchodzić. Tak jak inne trzeba ją analizować pod względem obowiązujących regulacji.
Pytano, kiedy będzie można wykorzystanie GenAI ocenić w organizacji jako sukces. Jest dziś widoczny trend, żeby wykorzystać ją jak najszybciej, choć może to być ryzykowne.
Podkreślano większe możliwości rozumienia języka i wykorzystywanie tego w praktyce.
Zastanawiano się też jak klient banku może doświadczyć tej nowej technologii. Ludzie boją się nowych rozwiązań i nadal jest wiele osób, które nie chcą rozmawiać z robotem. Uczymy się jak ograniczać „halucynowanie” sztucznej inteligencji, ale ludzie też przecież się mylą. Zwrócono uwagę, że jak zaczniemy korzystać z tej technologii, to nie będziemy chcieli już z niej zrezygnować.
Czytaj także: Wicepremier Krzysztof Gawkowski o cyfrowej zimnej wojnie oraz masowej adopcji rozwiązań opartych o AI
Uczestnicy Debaty
Debatę moderowała Katarzyna Tomczyk-Czykier, a uczestniczyli w niej:
Jan Maria Kowalski, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Banku Pekao;
Jan Pieczykolan, szef Rozwoju IT w Santander Bank Polska;
Piotr Puchalski, dyrektor zarządzający, Bankowość Detaliczna w mBank;
Łukasz Samborski, Lider Programu Centrum Kompetencji AI, pełnomocnik zarządu ds. sztucznej inteligencji w Alior Banku;
Piotr Wojewnik, członek zarządu Digital Fingerprints, Lider Działu, Strumień Wartości Analizy BI i Scoring, Dział Scoringu i Data Science w BIK.