Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2025 o wdrażaniu Europejskiego Aktu o Dostępności

Dotychczasowe przepisy w zakresie dostępności dedykowane były głównie instytucjom publicznym, w tym jednostkom administracji centralnej, samorządu terytorialnego i uczelniom, podkreślali Marcin Żuchowicz – prezes zarządu i Łukasz Krukowski – CTO w firmie e-point.
W połowie roku ‘25 lista podmiotów zostanie poszerzona o instytucje finansowe, w tym również lokalne banki. Nowe regulacje wprowadzą przy tym około 70 wymagań, pogrupowanych na trzy poziomy, poczynając od najniższego (A), rozwiązującego podstawowe problemy z dostępnością usług aż po poziom AAA, gwarantującego pełen dostęp dla wszystkich użytkowników, również w złożonych przypadkach.
Uchybienie we wdrażaniu nowych przepisów zagrożone będzie sankcją w wysokości 10 tys. zł za każdy ujawniony przypadek braku dostępności.
Obok względów regulacyjnych i moralnych, dostępność jest po prostu opłacalna. Reprezentanci e-point zwracali uwagę, iż instytucje finansowe od dłuższego już czasu preferują klientów samoobsługowych, którzy zamiast udawać się do oddziału czy łączyć się z call center, samodzielnie wyszukają interesujące ich informacje lub funkcjonalności na stronach www lub w aplikacjach banków.

– Problem zaczyna się w momencie, kiedy mamy osoby niepełnosprawne czy starsze, którym źle zaprojektowane systemy odbierają możliwość samodzielności – nadmienił Marcin Żuchowicz.
Tymczasem osoby z niepełnosprawnościami to całkiem pokaźne grono klientów instytucji finansowych – w Polsce zdiagnozowanych jest ok. 5 mln osób, do tego dochodzi niemal 10 mln seniorów powyżej 60. roku życia.
– Odpowiedzmy sobie na pytanie: czy możemy zignorować potrzeby tej stale zwiększającej się grupy klientów? – spytał prezes e-point.
Czytaj także: Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Raport PAB-WIB | Nie każdy bank spełnia oczekiwania osób z niepełnosprawnościami – a powinien
Sposoby na zapewnienie klientom banków jak największej dostępności
Jakie elementy powinny być uwzględniane przez kreatorów stron internetowych czy aplikacji mobilnych, udostępnianych przez instytucje finansowe, by zapewnić swym klientom jak największą dostępność?
Przedstawiciele e-point wskazywali tu na wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), obejmujące cały szereg czynników sprawiających, że zdalne korzystanie z usług finansowych jest przyjazne dla wszystkich bez wyjątku, w szczególności osób z niepełnosprawnościami.
Chodzi m.in. o prezentowanie wyświetlanych treści nie tylko w formie wizualnej, ale i komunikatów głosowych, tak by były dostępne dla ludzi z dysfunkcją wzroku.
Innym przykładem może być możliwość obsługi strony jedynie przy użyciu klawiatury, by osoby mające trudność z posługiwaniem się myszką były w stanie dotrzeć do każdej zakładki.
Należy też unikać zaburzeń w kolejności nawigacji, co może być istotną przeszkodą w korzystaniu z serwisu dla osób z ograniczeniami motorycznymi.
Jednym z istotniejszych kryteriów jest stosowanie tzw. prostego języka, pod którym to pojęciem należy rozumieć również unikanie zwrotów obcojęzycznych i należyte wyjaśnianie skrótów, pojawiających się w poszczególnych treściach.
Czytaj także: Nowe terminale z funkcjonalnościami dla osób z niepełnosprawnościami obowiązkowe od lipca 2025 roku
Regularne przeprowadzanie audytów dostępności
Ważnym aspektem z punktu widzenia twórców samych interfejsów jest stosowanie standardów programistycznych, uwzględniających dostępność strony na jak najszerszej gamie urządzeń i przeglądarek internetowych.
Szczególną uwagę należy zwracać na zgodność stosowanych technologii z rozwiązaniami asystującymi. Sami redaktorzy stron powinni być wyczuleni na to, by na bieżąco uwzględniać wymogi dostępności przy każdej zmianie, dokonywanej na stronie www.
Aby należycie podołać tym wszystkim oczekiwaniom, eksperci e-point sugerowali m.in. regularne przeprowadzanie audytów dostępności, które pozwolą zidentyfikować niedoskonałości i uchybienia, a także angażowanie ekspertów z obszaru dostępności już na etapie projektowania stron.
Przedstawiciele dostawcy technologii podzielili się z uczestnikami Strategicznej Szkoły Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2025 swymi doświadczeniami, pozyskanymi podczas wdrażania zasad dostępności w serwisie transakcyjnym jednego z największych polskich banków.
Jak wskazywali reprezentanci e-point, instytucja ta postawiła poprzeczkę bardzo wysoko, oczekując bardzo wysokiego pokrycia kryteriów WCAG przy jednoczesnym zachowaniu większości dotychczasowego designu strony, jej funkcjonalności i zasad działania.
Czytaj także: Prezydent RP podpisał ustawę o dostępności produktów i usług, która dotyczy m.in. terminali płatniczych i bankomatów
