Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIRON
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIRON
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Wydarzenia

Prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego o rozumieniu potrzeb klienta banków lokalnych

18.09.2023 13:19 Karol Mórawski | BANK.pl
Prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego o rozumieniu potrzeb klienta banków lokalnych
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed Forum Liderów Banków Spółdzielczych rozmawiamy z Tomaszem Styczyńskim, prezesem zarządu Krakowskiego Banku Spółdzielczego.

Karol Mórawski: Obecna sytuacja skłania do refleksji nad optymalizacją przychodów lokalnych instytucji finansowych. Tej właśnie problematyce będzie poświęcony panel tegorocznego Forum Liderów Banków Spółdzielczych, którego uczestnikiem będzie Pan Prezes. Warto w tym kontekście postawić pytanie, gdzie banki lokalne mogą szukać dodatkowych przychodów?

Tomasz Styczyński: Od początku mojej ścieżki zawodowej wychowywałem się w kulturze cross-sellingu, której fundamentem jest szeroka, relacyjna współpraca z klientem i jego „uproduktowienie”.

Nie chodzi tu wyłącznie o kredyt czy pożyczkę. To błędne założenie, jeśli szukamy w relacji z klientami ścieżki na skróty. Myślenie tylko przez pryzmat kredytu albo depozytu to ślepa uliczka. Kluczem do uproduktowienia jest kompleksowe rozumienie potrzeb klienta i takie podejście całej organizacji, aby klientowi dobrze się codziennie z nami bankowało.

Kiedy dla klienta jesteśmy bankiem pierwszego wyboru zyskujemy efekt synergii przychodowej, oferując mu pełną gamę produktów, tak aby nie musiał ich szukać gdzie indziej, i aby na koniec dnia powiedział, że u nas ma wszystko – np. rachunek, na który dostaje pensję, bankowość mobilną w powiązaniu z usługami płatniczymi, wymianę walut, ubezpieczenia na życie czy majątkowe, zarządzanie oszczędnościami, dostęp do profilu zaufanego, itp.

Relacja kredytowa z klientem powinna być traktowana jako pierwszy krok we współpracy, punkt wyjścia do bankowania i uproduktowienia klienta.

Pamiętajmy, że bankowość spółdzielcza będąc bliżej ludzi bazuje na zaufaniu w środowisku lokalnym, które jest ogromnym kapitałem. Klient może przyjść do naszego oddziału, który jest dla nas kluczowym elementem lokalnego oddziaływania.  Może także bankować z nami za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wszystkie te elementy łącznie powodują, że klient zawiązuje szeroką współpracę z bankiem, co z kolei przyczynia się  do zwiększania przychodów, w szczególności tych pozaodsetkowych.

Czytaj także: Rośnie pozycja kapitałowa banków spółdzielczych

Jakie działania mogą być zatem podejmowane przez banki spółdzielcze, by zwiększyć sprzedaż produktów kredytowych?

– Tak zadane pytanie „jak zwiększać kredytowanie?” jest odwróceniem istoty problemu. W pierwszej kolejności praca u podstaw. Jak jest dobrze przeprowadzona, to i kredyt klient zaciągnie wtedy, gdy będzie go potrzebował. Jednym słowem to jest stworzenie takiej wartości dodanej banku, która łączy szeroką ofertę kredytową i niekredytową, łatwy dostęp do konkurencyjnych usług bankowych, wrażliwość na lokalność i zagadnienia ESG.

Bank każdego dnia powinien wrastać w lokalną tkankę, aby klient naturalnie traktował nas jako bank swój bank pierwszego wyboru. Nie jestem zwolennikiem mierzenia efektywności sprzedażowej przez pryzmat ilości sprzedanych kredytów. Musimy wzmacniać więź z klientami budując fizyczną relację, której dopełnieniem jest także cyfrowy, zdalny kanał współpracy w zależności od preferencji i potrzeb.

Wierzę, że dzięki takiemu podejściu będziemy mogli z powodzeniem zarządzać wyzwaniami, jakie stawia przed nami wchodzące w dorosłe życie, coraz to młodsze pokolenie Polaków, a co z kolei przekłada się na nowy rynek i nowy wymiar konkurencji.

Czytaj także: Nowoczesne technologie odgrywają kluczową rolę w transformacji bankowości spółdzielczej

Czy w obniżki stóp są bardziej szansą na zwiększenie zainteresowania kredytami, czy też wyzwaniem z uwagi na spadek zysków z działalności kredytowej?

– Wysokie stopy procentowe stwarzają przestrzeń do strategicznego planowania niekredytowej oferty produktowej na trudniejsze czasy dla banku, tj. na czas niskich stóp procentowych, które w bankowości wiążą się z niższym zwrotem z kapitału. Planowanie to w powiązaniu z tworzeniem nowej oferty musi opierać się na głębokim zrozumieniu potrzeb naszych klientów, które różnią się w zależności od specyfiki lokalnego rynku, na którym operujemy.

Wykorzystanie naszej bliskości z klientami oraz wiedzy o ich preferencjach pozwoli nam na tworzenie ofert dobranych indywidualnie do potrzeb każdego klienta, które w jego oczach mogą stać się konkurencyjne w porównaniu do ofert kierowanych masowo.

Czytaj także: Ile kompetencji banku spółdzielczego powinno być przekazanych do Zrzeszenia?

W okresie niskich stóp procentowych kredyt jest tańszy – zatem klient chętniej po niego sięga. Bank z kolei, dzięki zwiększonemu popytowi na kredyt, pomimo niższego zwrotu, może wykorzystać tę sytuację do większego uproduktowienia klienta celem wypełnienia tej luki dochodowej.

Mamy zatem swoiste win-win. Stąd też czy stopy są niższe, czy stopy są wyższe, kompetentny management banku doskonale powinien rozumieć cykliczność i z odpowiednim wyprzedzeniem reagować na zmiany w zależności od cyklu w gospodarce i idącej z tym w parze polityce monetarnej.

Forum Liderów Banków Spółdzielczych 2023 – informacje, rejestracja

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
bank i klientBanki spółdzielczeBankowość spółdzielczaDochody pozaodsetkoweESG / Environmental, Social and corporate GovernanceForum Liderów Banków Spółdzielczych / FLBSKlientocentryzmKrakowski Bank Spółdzielczy / KBSKredytySpołeczności lokalneStopy procentoweTomasz StyczyńskiZysk
Autor Karol Mórawski | BANK.pl

Zobacz także

FLBS 2023. Katarzyna Urbańska, dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego ZBP
FLBS 2023 o ryzyku prawnym i regulacyjnym
FLBS 2023, DEBATA „Wyzwania wynikające ze zmiany wskaźnika referencyjnego stóp procentowych”.
FLBS 2023 nt. zamiany wskaźnika WIBOR na WIRON
Debatę „Co zrobić, aby akcja kredytowa rosła? Czy są szanse na wzrost dochodów pozaodsetkowych?” na Forum Liderów Banków Spółdzielczych 2023 moderował Bartosz Kublik, wiceprezes zarządu ZBP.
FLBS 2023: co zrobić, aby zwiększyć akcję kredytową w bankach spółdzielczych?
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII

Niezależnie od wskaźników stricte ekonomicznych, możemy mówić o istotnej zmianie postrzegania znaczenia gotówki – w czasach niepewności na pierwsze miejsce wysuwa się jej funkcja przezornościowa, a obywatele potrzebują banknotów i monet nie tylko na zasadzie just in time, ale raczej just in case - na wszelki wypadek

Barbara Jaroszek
Dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego
Narodowy Bank Polski
zobacz wszystkie komentarze

Liczby zastrzeżonych dokumentów tożsamości

Źródło: Związek Banków Polskich
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2023 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na tej stronie internetowej stosujemy pliki cookies w celu zapewnienie jej prawidłowego działania, ułatwienia korzystania ze spersonalizowanych treści i reklam, oferowania funkcji społecznościowych i analizowania ruchu użytkowników, a także w celach statystycznych i marketingowych.

Wybierając przycisk „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie działających na naszej stronie internetowej. Wybierając przycisk „Zaakceptuj tylko niezbędne” odrzucasz zgodę na wykorzystywanie wszystkich tych plików cookie, które nie są niezbędne do prawidłowego jej działania. Jeżeli jednak chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz przycisk „Ustawienia” i skonfiguruj swoje preferencje. Pamiętaj, że masz prawo do wglądu w swoje ustawienia oraz możesz je zmienić w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” znajdujący się w stopce strony. Pamiętaj także, że rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może negatywnie wpłynąć na sposób korzystania z portalu.

Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}