Prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego o AI, Metaverse i bankowości lokalnej

Prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego o AI, Metaverse i bankowości lokalnej
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej z Tomaszem Styczyńskim prezesem zarządu Krakowskiego Banku Spółdzielczego rozmawia Karol Mórawski.

Karol Mórawski: Banki spółdzielcze wyróżnia umiejętność budowania długofalowych relacji z klientem. W jaki sposób nowoczesne technologie pozwalają na zwiększenie skuteczności budowy tych relacji w świecie, w którym więzi międzyludzkie coraz częściej utrzymywane są online?

Tomasz Styczyński: Nowoczesne technologie odgrywają coraz większą rolę w umacnianiu i budowaniu długofalowych relacji w bankowości spółdzielczej. Bankowość cyfrowa, mobilna oraz media społecznościowe to jedynie wybrane narzędzia, które będą pomagały w realizacji tych celów.

Kluczowe jest, by klienci korzystali z usług banku według własnego uznania i potrzeb, co znacznie zwiększa ich satysfakcję. Dodatkowo, technologie cyfrowe pomagają nam lepiej zrozumieć potrzeby naszych klientów.

Analiza dużych zbiorów danych pozwala nam na identyfikację wzorców zachowań, preferencji i oczekiwań naszych klientów, co w rezultacie umożliwia oferowanie im jeszcze bardziej spersonalizowanych produktów i usług.

Mimo to, misja banku spółdzielczego to utrzymanie silnej więzi z lokalną społecznością i naszymi klientami. Dlatego nie zapominamy o bezpośrednim kontakcie, który jest niezmiernie ważny w budowaniu zaufania. Technologie stwarzają w tym obszarze wyłącznie nowe szanse i rozwiązania, umożliwiając wygodne zarządzanie swoimi finansami przez osoby preferujące rozwiązania cyfrowe.

Czytaj także: Bankowość spółdzielcza potrzebuje integracji rozwiązań technologicznych

Jak w obecnych uwarunkowaniach zmieniać się będzie rola placówki stacjonarnej banku lokalnego i kompetencje pracowników tychże oddziałów?

– Rola placówek stacjonarnych banków, w tym banków spółdzielczych, jest w dynamicznym procesie przemian, podyktowanych zmianami w preferencjach klientów oraz postępem technologicznym. Placówki, które są kluczowym elementem DNA banków spółdzielczych, nie znikną całkowicie, ale ich funkcje już w tym momencie ulegają ewolucji.

Coraz więcej standardowych transakcji finansowych przenosi się do Internetu lub na platformy mobilne, co powoduje, że placówki stacjonarne odgrywają coraz większą rolę w oferowaniu bardziej złożonych lub dodatkowych usług, które wymagają bezpośredniej interakcji z klientem. Takie usługi mogą obejmować doradztwo finansowe czy też obsługę kredytów – ale nie tylko.

Placówki stacjonarne pełnią również ważną rolę w budowaniu zaufania oraz więzi z lokalną społecznością. Wiele osób wciąż ceni bezpośredni kontakt z pracownikami banku, a osoby starsze często wolą korzystać z usług banku w sposób tradycyjny. Nie możemy o nich zapominać.

Co do kompetencji pracowników placówek stacjonarnych, ich rola również się zmienia. W erze cyfrowej pracownicy muszą być na bieżąco z najnowszymi technologiami i rozwiązaniami cyfrowymi, aby móc pomagać klientom w ich korzystaniu. Ponadto, zwiększa się potrzeba posiadania umiejętności doradztwa finansowego, a także zdolności budowania i utrzymania relacji zarówno z klientami „cyfrowymi”, jak i tradycyjnymi.

Czytaj także: Chmura społecznościowa pozwala na dynamiczny rozwój cyfrowy banków spółdzielczych przy wydatnym wsparciu Zrzeszenia

Sztuczna inteligencja stanowi kolejny etap zmian na rynku finansowym. Na ile takie rozwiązania jak np. uczenie maszynowe czy metaverse mogą wyznaczać nowe perspektywy dla funkcjonowania banków lokalnych?

– Sztuczna inteligencja (AI) i technologie pokrewne, takie jak uczenie maszynowe, są rzeczywiście na czele najnowszych trendów w sektorze bankowym, wprowadzając wiele nowych możliwości. Pierwszą i najbardziej oczywistą korzyścią jest możliwość lepszego zrozumienia naszych klientów.

Uczenie maszynowe wspomaga analizowanie dużych zbiorów danych i identyfikować wzorce, które mogą pomóc nam lepiej dostosować nasze usługi do potrzeb klientów. Może to obejmować personalizację ofert, identyfikację potencjalnego ryzyka kredytowego, a nawet prognozowanie trendów na rynku, które mogą wpływać na naszą strategię biznesową.

Co więcej, AI może pomóc w automatyzacji wielu procesów, co przynosi korzyści zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów. Dla banków spółdzielczych automatyzacja oznacza zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów. Dla klientów, może to oznaczać szybszą i bardziej wygodną obsługę – na przykład chatboty mogą odpowiadać na pytania klienta 24/7, a procesy kredytowe mogą być przyspieszone i ustandaryzowane dzięki automatycznemu przetwarzaniu.

Czytaj także: FTBS 2023: technologie i back-office na rzecz rozwoju bankowości spółdzielczej

Koncepcja metaverse – wirtualnego świata, który jest rozbudowanym i immersyjnym środowiskiem cyfrowym – może również otworzyć nowe możliwości dla banków lokalnych. Możliwe jest, że w przyszłości banki będą mogły oferować swoje usługi w metaverse, dając klientom możliwość odwiedzenia „wirtualnej placówki bankowej” bez konieczności opuszczania domu.

Moim zdaniem technologia metaverse w środowisku banków spółdzielczych odgrywać będzie przede wszystkim kluczową rolę w nawiązaniu relacji z młodymi, cyfrowymi klientami – już od momentu SKO, pierwszych kont oszczędnościowych.

Traktuję rolę takich rozwiązań jako dodatek zwiększający nasze możliwości, lecz nie zastępujący naszego tradycyjnego, wielopokoleniowego oraz lokalnego podejścia.

Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2023

31 maja oraz 1 czerwca 2023 r.

Airport Hotel Okęcie

ul. Komitetu Obrony Robotników 24, Warszawa

www.BANK.pl/FTBS

Źródło: BANK.pl