Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego | ESG | Wydarzenia

Forum Bankowe o DEI w polskim sektorze bankowym

31.03.2025 11:29 Karol Mórawski | BANK.pl
Forum Bankowe o DEI w polskim sektorze bankowym
Forum Bankowe 2025. Panel dyskusyjny. Fot. Michał Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Uwzględnianie problematyki różnorodności w polityce HR instytucji finansowych przyczynia się do pozyskiwania ponadprzeciętnych talentów, co z kolei daje efekt w postaci sprawniejszego podejmowania decyzji czy zaangażowania załogi w działania proinnowacyjne. Na ten fakt zwracała uwagę prof. dr hab. Agnieszka Słomka-Gołębiowska, przewodnicząca rady nadzorczej mBanku, prowadząc debatę poświęconą zarządzaniu różnorodnością w instytucjach finansowych podczas Forum Bankowego 2025.

W dyskusji uczestniczyli m.in. Przemysław Gdański, prezes zarządu BNP Paribas Banku Polska; Bożena Graczyk, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego; Agnieszka Kulas, Managing Director & Partner w Boston Consulting Group; Adam Marciniak, prezes zarządu VeloBanku; Małgorzata Romaniuk, wiceprezeska zarządu Banku BPH S.A.; Anna Sirocka, Partner w EY.

– Wybór Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych i następujące po tym fakcie wycofywanie się kolejnych amerykańskich gigantów rynku z polityk na rzecz równości świadczy o tym, iż wcześniejsze, ambitne działania tych firm nie miały szczerej motywacji – zaznaczył Przemysław Gdański, odnosząc się do niedawnych decyzji takich podmiotów jak Meta, McDonalds czy Amazon.

Przypomniał, iż ten sam trend obserwowany jest w urzędach administracji publicznej USA pod nowymi rządami Donalda Trumpa.

– Prawdopodobnie w tych, jak i innych firmach, kwestia DEI była wrzucona na sztandary, gdyż był to po prostu temat nowy i popularny, a nie dlatego, że świadomość w tym zakresie przeniknęła całą organizację, poczynając od zarządu – sugerował prezes BNP Paribas Banku Polska, dodając, iż autentyczność w tym zakresie przegrywa nierzadko z koniunkturalizmem.

Tymczasem takie myślenie nawet z biznesowego punktu widzenia ma charakter krótkowzroczny.

– Im bardziej jesteśmy różni, tym bardziej możemy być bardziej innowacyjni, wymyślać rzeczy, na które niejednorodny zespół może spoglądać z różnych perspektyw  – dodał Przemysław Gdański.

Zwrócił także uwagę, iż w Europie sytuacja jest bardziej stabilna, a optymizmem napawają takie doświadczenia jak niedawne spotkanie setki najważniejszych menedżerów BNP Paribas, podczas którego podjęto decyzję o konsekwentnym wspieraniu działań na rzecz różnorodności.

DEI to nie jest chwilowa moda

– Wdrażanie strategii DEI to nie jest moda, ani trend o charakterze przejściowym  – zapewniła Bożena Graczyk. Mowa wszak o kreowaniu wartości, będących podstawą funkcjonowania nowoczesnych organizacji, jak profesjonalne podejście czy wzajemny szacunek.

– Żadna z tych wartości, która dotyczy DEI, nie jest kontrowersyjna. Jeżeli staje się kontrowersyjna z powodów politycznych, to jest bardzo zły sygnał – stwierdziła wiceprezes ING Banku Śląskiego, wyrażając zarazem nadzieję, że Europa będzie bronić tych wartości.

– Mamy mnóstwo dowodów, że różnorodność i inkluzywność tworzy bardziej zróżnicowane, bardziej przyciągające środowisko pracy, co buduje wartość samą w sobie – zaznaczyła Bożena Graczyk.

Wiele też wskazuje na to, że wartości te są uwzględniane również w praktyce polskich banków – dowodem najświeższe sygnały odnośnie zwiększającej się liczby kobiet w zarządach instytucji finansowych.

– To najbardziej namacalny dowód na to, że również w Polsce, w szczególności w sektorze bankowym, tematy związane z DEI są już nieodwracalne – podsumowała wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Ma to szczególne znaczenie w obliczu wchodzenia na rynek pracy tzw. generacji Z, która przywiązuje olbrzymią wagę do kwestii równości.

Czytaj także: Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 | Różnorodność na zakręcie? | Trump mówi nie, Bruksela wymaga, a polskie banki reagują

Inne artykuły tego autora:

  • EACHA działa na rzecz tworzenia wspólnych standardów
  • Sektor bankowy i bankowcy elementem systemu odporności państwa polskiego
  • Prezes ZBP otwiera Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Dyrektywa Women on Boards wspiera zmiany legislacyjne z zakresu DEI  

W dyskusji nie mogło zabraknąć odniesienia do dyrektywy unijnej Women on Boards, której implementacja do polskiego porządku prawnego w minionych latach nie była na zaawansowanym poziomie.

Małgorzata Romaniuk podkreśliła, iż ten akt prawny należy traktować jako narzędzie, a nie cel sam w sobie.

– Wierzę w to, że przyjdzie taki moment, że dyrektywa nam nie będzie potrzebna, gdyż będziemy gotowi do tego, żeby stosować standardy równości – zaznaczyła wiceprezeska Banku BPH.

Zwróciła uwagę na pewną zmianę, która dokonała się w świadomości polskich bankowców w ostatnim czasie: o ile wydany w 2024 roku raport o różnorodności w bankach komercyjnych wskazywał, iż w Polsce mamy do czynienia z bankami dwóch prędkości, przy czym liderami DEI były podmioty z kapitałem zagranicznym, podczas gdy instytucje z przewagą udziałowców krajowych klasyfikowały się jako „konserwatywni sceptycy” – to od końca 2024 roku praktycznie wszystkie podmioty rynku bankowego dołączyły do Komitetu DEI przy Związku Banków Polskich.

Co więcej, część dotychczasowych „sceptyków” wykazuje się szczególną aktywnością.

Jak VeloBank wykorzystał DEI przy restrukturyzacji

O tym, że różnorodność ma znaczenie również na etapie transformacji instytucji finansowej, wspominał Adam Marciniak. W okresie przekształcania Getin Banku w VeloBank kluczowe znaczenie miało przekonanie 3 tysięcy zatrudnionych, reprezentujących różne grupy wiekowe, płciowe, pokoleniowe czy kompetencyjne, że dokonujący się proces stanowi dla nich szansę, a nie zagrożenie.

Przekaz ten miał trafiać do poszczególnych kategorii zatrudnionych, poczynając od menadżerów najwyższego szczebla, poprzez pracowników backoffice czy programistów, aż po doradców w oddziałach.

– To było podstawowe zadanie, żeby każdemu dać bezpieczeństwo i każdemu pokazać szansę – podkreślił prezes VeloBanku.

Podkreślił również, iż zaangażowanie kobiet, szczególnie w trudnych sytuacjach, ma znaczenie kluczowe, bowiem dzięki zwiększonej empatii łatwiej wtedy tworzyć bardziej komfortowe i bezpieczne warunki pracy.

– Oczywiście to też wymaga dużego zaangażowania w zbudowanie tych wszystkich procesów, dotarcia z tą empatią do pracowników – dodał Adam Marciniak.

Przypomniał, iż po etapie, na którym szczególne znaczenie miało utrzymanie się na rynku, nadchodzi czas prowadzenia normalnego biznesu.

Jego zdaniem polscy bankowcy co do zasady wyróżniają się poszanowaniem różnorodności. 

– Mówimy o niejako naturalnej umiejętności zbudowania organizacji, posługującej się wartościami i cechami, pozwalającymi stworzyć środowisko pracy, w którym ludzie chcą pracować. Myślę, że to, co nas czeka w najbliższym czasie, to umiejętność budowania takich organizacji, gdzie wszyscy czują się wygodnie. A czy to nam się uda, zależy właśnie od tego, jak to będzie powszechnie stosowane – dodał prezes VeloBanku.

Czytaj także: DEI w sektorze bankowym odpowiedzią na zmiany społeczne

Inne artykuły od BANK.pl:

  • Relacja z 91 webinaru PAB WIB: Optymalny model wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego w kontekście rekompensaty za przedpłatę
  • Co oznacza relacja z klientem w dobie płatności mobilnych i one-click?
  • Na czym polega unikalność koncepcji Forum Technologii Bankowych?

Świadomość DEI w polskim sektorze bankowym – co jeszcze trzeba zmienić

W jakich obszarach polski sektor bankowy ma najwięcej do zrobienia, jeśli chodzi o inkluzywność? Anna Sirocka zwróciła uwagę, że do świadomości społecznej już przebija się jak duże znaczenie z ekonomicznego punktu widzenia ma partnerstwo kobiet i mężczyzn w organizacji.

– Przynajmniej w podmiotach tzw. high performance widać silną refleksję, w jaki sposób wykorzystać tą dodatkową przewagę konkurencyjną, którą może nam dać DEI w różnych obszarach – zauważyła przedstawicielka EY. Jej zdaniem do dyrektyw takich jak Women on Boards nie należy podchodzić w sposób analogiczny jak do prawa podatkowego.

–  Bardzo ważne jest podejście celowościowe i zmiana sposobu myślenia. Chodzi o to, by osiągnąć określony cel, a jest nim zdobycie przewagi konkurencyjnej – dodała Anna Sirocka.

Podkreśliła także, że spełnienie warunków odnośnie udziału kobiet w zarządach wymaga również wychowania odpowiednich kadr, a to zadanie na wiele lat.

Czytaj także: DEI – banki dwóch prędkości

Generalnie jednak należy pamiętać, że jest to inwestycja w przyszłość firmy – Agnieszka Kulas zwróciła uwagę, iż najbardziej merytokratyczne podmioty sprzyjają różnorodności pod każdym względem.

– Płeć jest jednym z elementów, ale także wiek, background, wykształcenie – sugerowała przedstawicielka BCG.  

Podkreślała znaczenie angażowania najzdolniejszych pracowników do realizacji najtrudniejszych projektów, w tym transformacji. W tym celu nierzadko należy dostrzec, kto na swoim stanowisku pracy nie wykorzystuje w pełni własnego potencjału i zachęcić do wyjścia poza strefę komfortu.

Właśnie ów brak widzialności niektórych pracowników jest istotnym wyzwaniem – w bankowości jest wiele utalentowanych osób, które nierzadko nie afiszują się ze swymi osiągnięciami, w efekcie trudniej im przebić się w organizacji.

Uwzględnianie tych trzech czynników w kulturze organizacyjnej powinno zdaniem prelegentki wspierać dalszy postęp różnorodności pod każdym względem.

Czytaj także: Deloitte o szansach na zwiększenie obecności kobiet w zarządach i radach nadzorczych spółek z GPW

Karol Mórawski
Karol Jerzy Mórawski, absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracował w Muzeum Techniki w Warszawie oraz Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. Autor wielu publikacji z zakresu krajoznawstwa, historii Warszawy oraz dziejów polskiej motoryzacji. W latach 2005-2010 współpracował m.in. z redakcjami stołecznymi dzienników „Życie”, „Dziennik – Polska, Europa, Świat” oraz „Polska The Times”. Od 2010 r. współpracuje jako dziennikarz z Wydawnictwem Centrum Procesów Bankowych i Informacji, m.in. pisze dla: Miesięcznika Finansowego BANK oraz portalu BANK.pl.
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Adam MarciniakAgnieszka KulasAgnieszka Słomka-GołębiowskaAnna SirockaBank BPHBankiBNP Paribas Bank PolskaBoston Consulting GroupBożena GraczykDEI / Diversity Equity & Inclusion / Różnorodność Równość i WłączanieESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEY PolskaForum Bankowe / FBING Bank Śląski S.A. / INGInkluzywnośćKobietyMałgorzata RomaniukmBankMężczyźniPolityka różnorodności / diversity policyPolski sektor bankowyPrzemysław GdańskiRówność płciVeloBankWomen on boards / Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środkówZasoby ludzkie / Kadry / Human Resources / HRZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Karol Mórawski | BANK.pl

Zobacz także

banknoty 100 zł
Bankowcy spodziewają się większego zainteresowania kredytami ze strony konsumentów i przedsiębiorców
stosy monet, modele domów
Raport AMRON-SARFiN, stabilna sytuacja na rynku kredytów mieszkaniowych w I kw. 2025 roku
prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Jednolity wzorzec umowy kredytu hipotecznego w przyszłym roku?
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Taka szybka kalkulacja jest dla przeciętnego kredytu 500 tys. zł, bo taka obecnie – w ocenie naszego biura analitycznego – jest wartość średniego kredytu. Obniżka stóp procentowych o 50 punktów bazowych, czyli o pół punktu procentowego, przyniesie kredytobiorcy oszczędność rzędu ponad 200 zł miesięcznie

Jacek Furga
Jacek Furga
Prezes
Centrum AMRON
ZOBACZ WSZYSTKIE
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}