Artykuły ze źródła: Związek Banków Polskich

Osoba robiocą świąteczne zakupy w sieci
Cyberbezpieczeństwo

Bezpieczne zakupy świąteczne: jak nie wpaść w sieci internetowych oszustów?

W gorącym okresie przedświątecznych zakupów, łatwo stracić głowę i dać złapać się w sidła internetowych oszustów. Pomoże tego uniknąć poradnik „Bezpieczne zakupy przedświąteczne” przygotowany przez FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji. Warto zapoznać się z zebranymi przez nich radami.

Tadeusz Białek, Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Kredyt hipoteczny bez WIBOR-u: ZBP komentuje postanowienie sądu

W przestrzeni publicznej pojawiła się informacja o wydaniu przez Sąd Okręgowy w Katowicach postanowienia o zabezpieczeniu spłaty kredytu hipotecznego udzielonego w złotówkach mówiące o tym, iż kredytobiorcy na czas procesu będą musieli spłacać kredyt oparty wyłącznie na marży bez uwzględnienia wskaźnika WIBOR. W związku z tym powstało sporo pytań i nadinterpretacji tego postanowienia.

BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Ranking | Firmy IT kryzysowi się nie kłaniają

XVII edycja Rankingu IT@BANK, choć prowadzona już po pandemii i lockdownach, w pewnym sensie jednak się do nich odnosi. Nasze zestawienie, zawierające dane i wyniki firm technologicznych współpracujących z sektorem finansowym, dotyczy bowiem ostatnich dwóch lat, a warunki prowadzenia biznesu były wówczas szczególne. Mogły zatem w jakiś sposób wpływać na wyniki poszczególnych instytucji.

Bank
Z rynku finansowego

Pengab w październiku w górę, ale aktywność klientów na rynku kredytów na rekordowo niskim poziomie

Indeks Pengab w październiku odnotował wartość 18.4 pkt, m/m jest wyższy o 10.9 pkt. Indeks prognostyczny m/m wzrósł o 14.2 pkt. do poziomu 16.3 pkt., a indeks ocen jest wyższy m/m o 7.6 pkt. uzyskując wartość 20.5 pkt. W październiku większość indeksów odnotowała m/m poprawę wartości, jednak są to „odbicia” od historycznych minimów.

Bartłomiej Nocoń, IT@BANK 2022
Multimedia

IT@BANK 2022 ‒ kierunki i trendy rozwoju cyfrowych usług finansowych

Mijające trzy lata pod kątem rozwoju technologicznego i dalszego podnoszenia poziomu zaawansowania i innowacyjności polskiej bankowości należy ocenić wysoko. Czas pandemii został wykorzystany maksymalnie efektywnie w kontekście projektów umożliwiających bankom kompleksową digitalizację i unowocześnienie rozwiązań oferowanych klientom, pisze Bartłomiej Nocoń,
Dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej ZBP przed konferencją IT@BANK, która odbędzie się 17 listopada.

BANK 2022/10

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Pójdźmy szwedzką drogą

Gospodarka stoi na krawędzi. Brakuje surowców, przez pandemię zerwane zostały łańcuchy dostaw, brakuje gazu, ropy, prąd kosztuje krocie, trwa kryzys demograficzny, a w związku z tym nie ma rąk do pracy A jednocześnie trwa pompowanie popytu. To wszystko to idealne warunki, aby inflacja rosła – zaznacza dr Sławomir Dudek. Z głównym ekonomistą i wiceprezesem Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju rozmawiali Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

Franki szwajcarskie CHF
Nieruchomości

Dlaczego kredyt kosztuje? Komentarze po „frankowej” rozprawie przed TSUE ws. zwrotu kosztów korzystania z kapitału

Sektor bankowy konsekwentnie domaga się od kredytobiorców zwrotu kosztów korzystania z kapitału – a w gruncie rzeczy zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia – opierając się na polskim i unijnym prawie, w tym na Dyrektywie 93/13, a także na zasadach równości i proporcjonalności. Kredytobiorca frankowy, oddając bankowi wyłącznie udostępniony mu wiele lat wcześniej kapitał, wzbogaca się kosztem banku o kwotę, którą musiałby zapłacić, gdyby zaciągnął analogiczny kredyt w złotych. Łamie to nie tylko zasadę równowagi stron, ale i elementarnej sprawiedliwości wobec innych kredytobiorców, szczególnie złotowych. Odebranie bankom prawa do ubiegania się o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia byłoby kolejnym ciosem w stabilność stosunków zobowiązaniowych. Koszty sektora bankowego – według wyliczeń KNF – w wysokości ponad 100 mld zł przełożyłyby się na ograniczenie możliwości kredytowania pogrążającej się w kryzysie gospodarki.

Cyberbezpieczeństwo

Odzyskiwanie środków klienta banku po zmianie ustaw o usługach płatniczych i prawie dewizowym

Czy po zmianie przepisów konsument ma mniejsze szanse na odzyskanie swoich środków, które zostały skradzione z rachunku płatniczego przez oszusta? Z czego wynikają spory wokół terminów nieautoryzowanie transakcji, uwierzytelnienie transakcji płatniczej? O komentarz dotyczący tych kwestii poprosiliśmy Katarzynę Urbańską, Dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego w Związku Banków Polskich.

Raport Netbank za II kw. 2022 r.
Bezgotówkowo

Wysoki wzrost liczby klientów mobile only w bankowości elektronicznej; raport NetB@nk za II kw. 2022 r.

Polacy mają już łącznie ponad 40 milionów umów bankowości elektronicznej. Ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aktywnych klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 6%. W II kwartale największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie bankowości mobilnej, gdzie kwartalny przyrost użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji bankowych wyniósł 21% – wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.

STRONA 17 Z 56