Rynek Finansowy: Loża komentatorów – listopad 2018
Cztery przyczyny następnego kryzysu finansowego na świecie…
Cztery przyczyny następnego kryzysu finansowego na świecie…
Tegoroczna, trzynasta już, edycja rankingu firm IT pracujących na rzecz sektora finansowego obejmuje osiągnięcia roku 2017 oraz pierwszego półrocza 2018 r.
Każdy, kto boryka się z wyzwaniami związanymi z optymalizacją procesów wytwórczych na styku działu rozwoju produktów i działów IT dostarczających infrastrukturę, usilnie poszukuje narzędzi usprawniających te zadania. Artykuł przedstawia, gdzie tkwi problem oraz zawiera rekomendacje, jak w obszarze przechowywania danych pogodzić DEV z IT dzięki wykorzystaniu Object Storage.
Największe wyzwania technologiczne dla banków to niezmiennie: bezpieczeństwo i dostosowanie do wymogów regulacyjnych. Wciąż istotna jest także postępująca digitalizacja i zmiany demograficzne i wynikające z tego zmiany w sposobie zachowania i oczekiwaniach klientów.
Czego oczekują klienci banków? W jaki sposób przewidzieć, którymi produktami będą zainteresowani w przyszłości? Jak szybko reagować na ich zmieniające się potrzeby i trafić z odpowiednią usługą do konkretnego odbiorcy we właściwym miejscu i czasie? Czy banki samodzielnie stawią czoła tym wyzwaniom? Na te oraz inne pytania odpowiada Tomasz Buczak, Head of Asseco Innovation Hub.
Rozmowa z Łukaszem Boberem, dyrektorem odpowiedzialnym za produkty dla sektora finansowego w BlueSoft Sp. z o.o.
Praca doradcy finansowego nie polega wyłącznie na chłodnej analizie danych. Wymagana jest także umiejętność rozmowy i wczucia się w sytuację klienta. Sztuczna inteligencja może być bardzo dobrym wsparciem dla doradcy, przygotowując mu pewne analizy razem z wnioskami, ale finalna, dobra decyzja wymaga pewnego pierwiastka ludzkiego, którego maszyny w chwili obecnej nie posiadają.
Z prof. dr hab. Pawłem Łukowem z Centrum Bioetyki i Bioprawa przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiali Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.
Banki różnie podchodzą do realizacji wymogów regulacyjnych dotyczących trwałego nośnika informacji, część z nich wróciła do komunikacji papierowej czy płyt CD, część próbuje zaadresować wymogi regulacyjne, wykorzystując różne rozwiązania informatyczne. BIK proponuje Platformę Blockchain BIK.
Po ponad ćwierć wieku nieprzerwanego rozwoju gospodarczego, Polska jest coraz częściej postrzegana jako kraj rozwinięty. Pomimo wciąż istniejącego dystansu do najbogatszych państw, systematycznie doganiamy kraje zamożniejsze, utrzymując przy tym równowagę makroekonomiczną.
Komisja Europejska przedstawiła pakiet legislacyjny określający „nowy ład dla konsumentów” w Unii Europejskiej. Założeniem jest wzmocnienie unijnych praw konsumenckich, a także poprawa możliwości ich egzekwowania. Jednym z elementów rzeczonego pakietu jest projekt dyrektywy PE i Rady w sprawie powództw przedstawicielskich w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów.
Gruntowna przebudowa struktury organu nadzorczego, nowe zadania KDPW i obowiązkowa dematerializacja papierów wartościowych to najważniejsze propozycje zawarte w procedowanym obecnie przez Sejm projekcie Ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru oraz ochrony inwestorów na rynku.
Nie da się ukryć, że w dobie cyfryzacji przed największymi wyzwaniami staje branża finansowa: bezpieczeństwo danych, blockchain, rozwój platform mobilnych, wirtualnych oddziałów i rosnące potrzeby klientów – to tylko niektóre z nich. Aby im sprostać, firmy finansowe muszą poukładać swoją architekturę aplikacyjną i wdrożyć odpowiednio dopasowaną do swojej specyfiki strategię digitalizacji. Tymczasem badania Gartnera pokazują, że aktualnie tylko 3% przedsiębiorstw (spośród przebadanych 3 tys. respondentów) może stwierdzić, że zbiera już żniwa cyfrowej transformacji, a 68% aktywnie nad nią pracuje.
Jeszcze niedawno panowało powszechne przekonanie, że nie da się pogodzić modelu open source z bezpieczeństwem. Uważano, że jeśli oprogramowanie może być rozwijane przez każdego, prędzej czy później musi dojść do nadużyć. Jednak to przekonanie jest błędne. Wbrew pozorom otwarte oprogramowanie jest wyjątkowo bezpieczne.
W erze transformacji cyfrowej banki muszą wprowadzać innowacje znacznie szybciej niż kiedyś. W obliczu trendów, takich jak np. otwarta bankowość, muszą świadczyć klientom nowe rodzaje usług, aby utrzymać konkurencyjność. Klienci coraz częściej korzystają z bankowości mobilnej. W związku z tym banki muszą dysponować elastycznymi środowiskami informatycznymi, które można szybko zaktualizować lub rozszerzyć i które umożliwiają realizację nowych projektów w ciągu tygodni, a nie miesięcy czy lat.
Z Robertem Trętowskim – wiceprezesem Zarządu KIR S.A. rozmawia Stanisław Brzeg-Wieluński
Obowiązująca od tego miesiąca dyrektywa IDD, dotycząca zasad dystrybucji produktów ubezpieczeniowych, może być zbawieniem dla klientów i ogromnym kłopotem dla ubezpieczycieli. Z jednej strony zrównuje prawa klientów kupujących polisy w dowolnym kanale dystrybucji do rzetelnej i pełnej informacji o „kruczkach prawnych”. Z drugiej – kładzie nacisk na rolę doradcy sprzedażowego, który musi informować o prawdziwych kosztach polisy i jej wszelkich prawnych (czytaj finansowych) ograniczeniach.
WYDARZENIA: Parlament Europejski przyjął dyrektywę o prawie autorskim, nazywaną przez jej przeciwników „ACTA 2.0”. Stosunkiem 438 głosów „za” do 226 głosów „przeciw” europosłowie przegłosowali inicjatywę, która – z uwagi na kontrowersje związane z artykułami 11. i 13. – 5 lipca została przez Parlament Europejski odrzucona. Po tym głosowaniu państwa członkowskie muszą liczyć się z wizją wcielenia w życie nowych zasad. Decydujące głosowanie nastąpi w styczniu 2019 r.
Jak ewentualna wojna handlowa Stanów Zjednoczonych z Unią Europejską i Chinami mogłaby wpłynąć na polski sektor bankowy?
Przez ostatnie dwie dekady polska gospodarka otwierała się na świat. Umiędzynarodowianie gospodarki było jednym z procesów, który pozwolił zmniejszyć dystans w osiąganym dochodzie w porównaniu z gospodarkami rozwiniętymi. Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorców nie ograniczała się jednak tylko do towarów i w coraz większym stopniu dotyczyła również usług. Chociaż eksport usług stanowi obecnie zaledwie około 20% ogółu sprzedaży zagranicznej, to jego rola znacząco wzrosła w ostatnich latach. Można oczekiwać, że właśnie usługi, w szczególności wysoko wyspecjalizowane, będą motorem napędowym dalszej ekspansji zagranicznej polskiej gospodarki i dzięki nim eksport będzie w coraz większym stopniu wynikiem konkurencji jakościowej, a nie konkurencji cenowo-płacowej.
Osoby informujące o problemach etycznych w bankowości, czy też w relacjach konsumentów z bankami, najczęściej mówią i myślą o stosunkach opartych na zaufaniu. Przy czym przyjmuje się milcząco, że to właśnie bank winien podjąć wszelkie działania i wysiłki na rzecz zdobywania zaufania klientów. Instytucja godna zaufania – to powszechne, standardowe podejście.
Związek Banków Polskich, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, opublikował, już po raz piąty, raport opisujący główne wskaźniki gospodarcze oraz ukazujący polską gospodarkę i bankowość na europejskim tle. Tegoroczna edycja wzbudziła szczególne zainteresowanie, a to ze względu na badania przeprowadzone w placówkach bankowych.
Przez ostatnią dekadę polski sektor bankowy w pełni zasłużenie uchodził za lidera cyfrowej transformacji zarówno w skali europejskiej, jak również globalnej. Czy w dobie fintechów, sztucznej inteligencji oraz internetu rzeczy utrzymanie tej przewagi jest w dalszym ciągu realne? Jakie czynniki wciąż stanowią o przewadze rodzimych instytucji finansowych nad nowatorskimi podmiotami z branży IT, a gdzie powinniśmy się doszukiwać głównych barier dalszego rozwoju? Tych pytań, kluczowych dla przyszłości całej gospodarki, nie mogło zabraknąć podczas tegorocznej, dwudziestej ósmej już edycji Forum Ekonomicznego.
Nieco ponad 1900 zł (ok. 470 euro) wynosi średni miesięczny budżet studenta w Polsce – jest jednym z najniższych w Europie. Na drugim biegunie są młodzi Szwajcarzy i Islandczycy z miesięcznymi przychodami przekraczającymi równowartość 9000 zł (ponad 2000 euro). Polski student nie unika jednak pracy – aż 54% zawartości jego portfela pochodzi z wynagrodzenia za nią, co plasuje go w pierwszej trójce zaraz za żakami z Austrii i Estonii. Związek Banków Polskich opublikował trzecią edycję raportu „Portfel Studenta”.
Przez wiele lat toczyła się w Unii Europejskiej dyskusja na temat tego, czy bilateralne umowy o wzajemnym popieraniu i ochronie inwestycji zawarte między państwami członkowskimi Unii dają się pogodzić z systemem prawa unijnego. Wydaje się, że ostatnie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości, a co za tym idzie wzmocnienie stanowiska Komisji Europejskiej jasno pokazują, że sprawa staje się jednoznaczna i z BIT-ami będzie się trzeba wśród kolegów z UE pożegnać.
Ministerstwo Finansów wprowadza kolejne regulacje dotyczące podatków w Polsce. Najnowszym projektem jest exit tax – podatek od zmiany rezydencji, który obejmie osoby prawne oraz fizyczne. Nowa danina ma zacząć obowiązywać, i to we wszystkich krajach UE, do końca 2020 r.
Po wprowadzeniu RODO rynek bankowy nie przeszedł rewolucji ani poważniejszych zmian, które byłyby odczuwalne dla klientów. Prawdopodobnie dlatego, że z uwagi na swoją specyfikę jest on mocno regulowany. Bezpieczeństwo danych klientów, przekazywanie informacji instytucjom, takim jak BIK, od lat wymaga od sektora odpowiednich procedur zabezpieczających poprawność przetwarzania danych na każdym z etapów ich procesowania – i to zarówno od strony formalnoprawnej, jak i informatycznej.
Po tym jak organy nadzorujące rynek postanowiły wzmocnić pozycję i zadbać o interesy klientów usług ubezpieczeniowych oferowanych przez banki, sprzedaż produktów została obłożona wieloma obowiązkami informacyjnymi i dokumentami. W efekcie powstał nowy model bancassurance, gdzie w centrum nie znajduje się już produkt, ale klient i jego potrzeby.
Początek tegorocznej jesieni to czas przełomowy dla całego rynku ubezpieczeń, nie wyłączając segmentu bancassurance. Od 1 października br. wszystkie państwa Wspólnoty oraz funkcjonujące na ich terenie instytucje finansowe powinny być dostosowane do wymogów unijnej dyrektywy nr 2016/97/WE o dystrybucji ubezpieczeń (IDD). Implementacja tej dyrektywy do polskiego systemu prawnego stanowi rewolucję na miarę uchwalenia 23 maja 2003 r. pierwszej w dziejach Polski ustawy kompleksowo regulującej obszar sprzedaży polis przez pośredników.
Mija już jedenaście lat od opracowania przez Rzecznika Ubezpieczonych raportu „Podstawowe problemy bancassurance w Polsce”. W 2007 r. zwracano w nim uwagę, że interesy konsumentów korzystających z ochrony ubezpieczeniowej za pośrednictwem banku są narażone na wiele zagrożeń.