Autor: Sławomir Dolecki

BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Biometria podbija bankowość – hakerzy mają już jednak haki

Prawie połowa Polaków chciałaby korzystać z innowacyjnych metod płatności, a największe zainteresowanie wzbudza możliwość płacenia odciskiem palca. I choć statystyki pokazują rosnące zainteresowanie systemami bezpieczeństwa biometrycznego na całym świecie, a eksperci uważają je za jedno z najlepszych zabezpieczeń, hakerzy już pracują nad nowymi rodzajami ataków, i – o zgrozo – odnajdują luki.

gospodarka, wirtualny ekran z polską flagą,wektor w dół
BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Polska gospodarka radzi sobie nieźle. Mamy wiele atutów

Porównując wyniki ostatniego kwartału przed pandemią i ostatnich potwierdzonych danych za IV kw. 2022 r., można stwierdzić, że Polska wypadła całkiem nieźle. Kluczowe czynniki makroekonomiczne, które będą decydowały o sytuacji gospodarczej w najbliższym czasie, są pozytywne. Równie optymistycznie mogą patrzeć w przyszłość inne gospodarki naszego regionu.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – SAS Institute | Łatwiejszy i wygodniejszy świat. Jak analityka zmienia bankowość

O powiązaniach technologii z oczekiwaniami klientów, korzyściach z innowacji, kamieniach milowych na drodze rozwoju analityki, digitalizacji procesów, chatbotach i wygodnym bankowaniu mówią eksperci z firmy SAS Institute: Zuzanna Karolak, ekspert ds. wykrywania nadużyć; Dariusz Jańczuk, ekspert ds. obszaru Customer Intelligence oraz Łukasz Libuda, ekspert ds.  zarządzania ryzykiem. Rozmawiał z nimi Sławomir Dolecki.

BANK 2021/12

Temat Numeru | Bancassurance | Czy ubezpieczyciele odpowiadają na potrzeby społeczeństwa?

Polska Izba Ubezpieczeń stworzyła ranking najistotniejszych trosk Polaków. „Mapa ryzyka” pokazuje, czego najbardziej się boimy i jakie negatywne zdarzenia uważamy za najbardziej prawdopodobne w życiu. PIU zestawiła te obawy z potrzebami ubezpieczeniowymi, co pokazało, że najważniejsze zagrożenia można ubezpieczyć. Świadomość własnych obaw pomaga podejmować racjonalne decyzję dotyczące ubezpieczenia się, prewencji i profilaktyki, czyli odpowiednio zarządzać ryzykiem.

BANK 2021/11

Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Gotówka kosztuje, ale cyfrowe pieniądze też generują niemałe koszty

Każda forma płatności generuje dodatkowe koszty. Nominalnie, najwięcej kosztuje nas gotówka, ale tylko dlatego, że jest jej w obiegu dużo. Paradoksalnie – coraz więcej. Ale i koszty obsługi bezgotówkowej nie są małe. Wszystko jest kwestią metodyki liczenia. Są nawet badania, które wykazują, że koszt wyprodukowania banknotów – biorąc pod uwagę emisję CO2 – jest znacznie niższy niż wydobycie bitcoina.

BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | LCDP podbija świat IT

Coraz więcej zadań, a specjalistów brakuje – tak wygląda dzisiaj branża IT. Tylko w Polsce brakuje ponad 50 tys. programistów, w Europie – według ostrożnych szacunków – nawet 600 tys. Czy remedium na tak gigantyczny deficyt mogą być platformy niskokodowe? Gartner przewiduje, że do 2024 r. Low-Code Development Platform przejmie 65% działalności związanej z tworzeniem aplikacji, głównie dla małych i średnich projektów.

BANK 2021/10

Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | Konsulting IT w covidowej rzeczywistości

Ograniczenia związane z COVID-19 miały ogromny wpływ na sposób obsługi klientów przez instytucje finansowe, co w efekcie zmotywowało wiele z nich do przyspieszenia procesu cyfryzacji. 41% banków w skali światowej zwiększyło limit płatności zbliżeniowych, a ponad jedna trzecia wdrożyła w pełni cyfrowe procesy, choćby otwieranie rachunków. To z kolei generuje coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu IT, którzy zagwarantują szybkie i skuteczne wdrożenie nowych rozwiązań. W konsekwencji coraz większym zainteresowaniem cieszą się na rynku usługi konsultingowe.

BANK 2021/09

Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Obsługa klienta – nie tylko biometria i analiza

Sztuczna inteligencja zasadniczo zmienia sposób pracy w wielu branżach. Szczególnie, gdy w grę wchodzi obsługa klienta. Stanowi ona niemalże podstawę handlu detalicznego, finansów, produkcji czy prawa. Eksperci uważają, że w nadchodzących latach możemy osiągnąć punkt, w którym nie będzie można odróżnić człowieka od agenta Artificial Intelligence (AI).

BANK 2021/06

XXVI Ranking Banków Miesięcznika Finansowego BANK 2021 | Cyfryzacja | Digitalizacja banków w Europie Środkowo-Wschodniej

Banki w Europie Środkowo-Wschodniej robią postępy w cyfryzacji modeli biznesowych, ale tempo transformacji jest zróżnicowane zarówno w poszczególnych krajach, jak i samych instytucjach finansowych. Liderami przekształceń są instytucje w Polsce i Czechach, rozwijając się szybciej niż banki w wielu krajach Europy Zachodniej. Jednak wnioski z raportu S&P Global Ratings „Digitalizacja banków w Europie Środkowo-Wschodniej” są jednoznaczne – banki muszą nadal intensywnie inwestować w swoje zdolności cyfrowe, aby pozostać konkurencyjnymi.

BANK 2021/05

Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków | Pandemiczne żniwa hakerów

Okres pandemii okazał się czasem wielkich żniw dla cyberprzestępców, choć nie powstały nowe wyrafinowane technologie, nie odkryto nowych skuteczniejszych metod cyberwłamań, nie dokonano żadnego spektakularnego przełomu w obejściu zabezpieczeń. Najskuteczniejsze okazały się stare sprawdzone metody – złośliwe oprogramowanie wsparte socjotechniką. Nieuwaga użytkowników, ich niewiedza i naiwność wciąż najskuteczniej torują przestępcom drogi ataków.

BANK 2021/04

Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Live commerce podbija świat

Handel od lat systematycznie przenosi się do sieci, obostrzenia związane z pandemią jedynie przyspieszają i potęgują rewolucję e-commerce. Zdecydowanie zmienia się przy tym sposób „obsługi klienta” i sam proces zakupowy. Od ubiegłego roku Azję i Amerykę Północną podbija bowiem live commerce, czyli handel na żywo. Czy zapoczątkowana w Chinach nowa forma marketingu i sprzedaży podbije również Europę? Nic nie wskazuje na to, żeby miało być inaczej, jesteśmy przecież integralną częścią globalnej sieciowej społeczności.

BANK 2020/11

Raport specjalny | Nie zbudujemy zielonego ładu na hydroenergetyce

W Polsce mamy ponad 750 elektrowni wodnych. W zdecydowanej większości są to obiekty małe – ich moc nie przekracza pół megawata. W ubiegłym roku energia z hydroelektrowni stanowiła zaledwie 1,55% wytworzonej w kraju mocy i eksperci nie pozostawiają złudzeń – dla energii pozyskiwanej z rzek nie ma w Polsce zbyt dobrych perspektyw. Mimo to powstaje kolejna duża zapora wodna, a rząd chce dofinansowywać małe elektrownie wodne.

BANK 2020/03

Raport Specjalny. Horyzonty Bankowości 2020. Finanse: Rynek pracy: rosnąca konkurencja o pracowników

Banki i firmy ubezpieczeniowe doświadczają dalszej konsolidacji rynku, niezmiennie mierzą się również z konkurencją innych podmiotów, które mogą realizować transfery pieniężne oraz sprzedawać pożyczki. Dlatego zarówno w bankach, jak i w firmach ubezpieczeniowych rośnie zapotrzebowanie na ekspertów dla klientów korporacyjnych. Nadchodzące miesiące będą również dobrym czasem dla specjalistów działów ryzyka oraz likwidacji szkód.

BANK 2020/03

Raport Specjalny. Horyzonty Bankowości 2020. Finanse: Banki coraz mocniej wchodzą w ekologiczną energetykę

Odnawialne źródła energii (OZE) to najdynamiczniej rozwijający się sektor energetyki, ale również jedna z najprężniej rozwijających się części naszej gospodarki. Z końcem ub.r. moc wszystkich instalacji solarnych w Polsce osiągnęła 1,3 GW, choć jeszcze pięć lat temu elektrownie słoneczne w naszym kraju generowały moc na poziomie 21 MW. Tylko w ub.r. zainstalowano w Polsce systemy fotowoltaiczne o łącznej mocy niemal 830 MW. OZE stało się w naszym kraju na tyle ważną gałęzią rozwoju, że znalazło odzwierciedlenie nawet w strategiach wielu banków.

STRONA 1 Z 5