Autor: Sławomir Dolecki

BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Biometria podbija bankowość – hakerzy mają już jednak haki

Prawie połowa Polaków chciałaby korzystać z innowacyjnych metod płatności, a największe zainteresowanie wzbudza możliwość płacenia odciskiem palca. I choć statystyki pokazują rosnące zainteresowanie systemami bezpieczeństwa biometrycznego na całym świecie, a eksperci uważają je za jedno z najlepszych zabezpieczeń, hakerzy już pracują nad nowymi rodzajami ataków, i – o zgrozo – odnajdują luki.

CZYTAJ WIĘCEJ
gospodarka, wirtualny ekran z polską flagą,wektor w dół
BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Polska gospodarka radzi sobie nieźle. Mamy wiele atutów

Porównując wyniki ostatniego kwartału przed pandemią i ostatnich potwierdzonych danych za IV kw. 2022 r., można stwierdzić, że Polska wypadła całkiem nieźle. Kluczowe czynniki makroekonomiczne, które będą decydowały o sytuacji gospodarczej w najbliższym czasie, są pozytywne. Równie optymistycznie mogą patrzeć w przyszłość inne gospodarki naszego regionu.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – SAS Institute | Łatwiejszy i wygodniejszy świat. Jak analityka zmienia bankowość

O powiązaniach technologii z oczekiwaniami klientów, korzyściach z innowacji, kamieniach milowych na drodze rozwoju analityki, digitalizacji procesów, chatbotach i wygodnym bankowaniu mówią eksperci z firmy SAS Institute: Zuzanna Karolak, ekspert ds. wykrywania nadużyć; Dariusz Jańczuk, ekspert ds. obszaru Customer Intelligence oraz Łukasz Libuda, ekspert ds.  zarządzania ryzykiem. Rozmawiał z nimi Sławomir Dolecki.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/12

Temat Numeru | Bancassurance | Czy ubezpieczyciele odpowiadają na potrzeby społeczeństwa?

Polska Izba Ubezpieczeń stworzyła ranking najistotniejszych trosk Polaków. „Mapa ryzyka” pokazuje, czego najbardziej się boimy i jakie negatywne zdarzenia uważamy za najbardziej prawdopodobne w życiu. PIU zestawiła te obawy z potrzebami ubezpieczeniowymi, co pokazało, że najważniejsze zagrożenia można ubezpieczyć. Świadomość własnych obaw pomaga podejmować racjonalne decyzję dotyczące ubezpieczenia się, prewencji i profilaktyki, czyli odpowiednio zarządzać ryzykiem.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Gotówka kosztuje, ale cyfrowe pieniądze też generują niemałe koszty

Każda forma płatności generuje dodatkowe koszty. Nominalnie, najwięcej kosztuje nas gotówka, ale tylko dlatego, że jest jej w obiegu dużo. Paradoksalnie – coraz więcej. Ale i koszty obsługi bezgotówkowej nie są małe. Wszystko jest kwestią metodyki liczenia. Są nawet badania, które wykazują, że koszt wyprodukowania banknotów – biorąc pod uwagę emisję CO2 – jest znacznie niższy niż wydobycie bitcoina.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | LCDP podbija świat IT

Coraz więcej zadań, a specjalistów brakuje – tak wygląda dzisiaj branża IT. Tylko w Polsce brakuje ponad 50 tys. programistów, w Europie – według ostrożnych szacunków – nawet 600 tys. Czy remedium na tak gigantyczny deficyt mogą być platformy niskokodowe? Gartner przewiduje, że do 2024 r. Low-Code Development Platform przejmie 65% działalności związanej z tworzeniem aplikacji, głównie dla małych i średnich projektów.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/10

Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | Konsulting IT w covidowej rzeczywistości

Ograniczenia związane z COVID-19 miały ogromny wpływ na sposób obsługi klientów przez instytucje finansowe, co w efekcie zmotywowało wiele z nich do przyspieszenia procesu cyfryzacji. 41% banków w skali światowej zwiększyło limit płatności zbliżeniowych, a ponad jedna trzecia wdrożyła w pełni cyfrowe procesy, choćby otwieranie rachunków. To z kolei generuje coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu IT, którzy zagwarantują szybkie i skuteczne wdrożenie nowych rozwiązań. W konsekwencji coraz większym zainteresowaniem cieszą się na rynku usługi konsultingowe.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/09

Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Obsługa klienta – nie tylko biometria i analiza

Sztuczna inteligencja zasadniczo zmienia sposób pracy w wielu branżach. Szczególnie, gdy w grę wchodzi obsługa klienta. Stanowi ona niemalże podstawę handlu detalicznego, finansów, produkcji czy prawa. Eksperci uważają, że w nadchodzących latach możemy osiągnąć punkt, w którym nie będzie można odróżnić człowieka od agenta Artificial Intelligence (AI).

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/06

XXVI Ranking Banków Miesięcznika Finansowego BANK 2021 | Cyfryzacja | Digitalizacja banków w Europie Środkowo-Wschodniej

Banki w Europie Środkowo-Wschodniej robią postępy w cyfryzacji modeli biznesowych, ale tempo transformacji jest zróżnicowane zarówno w poszczególnych krajach, jak i samych instytucjach finansowych. Liderami przekształceń są instytucje w Polsce i Czechach, rozwijając się szybciej niż banki w wielu krajach Europy Zachodniej. Jednak wnioski z raportu S&P Global Ratings „Digitalizacja banków w Europie Środkowo-Wschodniej” są jednoznaczne – banki muszą nadal intensywnie inwestować w swoje zdolności cyfrowe, aby pozostać konkurencyjnymi.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/05

Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków | Pandemiczne żniwa hakerów

Okres pandemii okazał się czasem wielkich żniw dla cyberprzestępców, choć nie powstały nowe wyrafinowane technologie, nie odkryto nowych skuteczniejszych metod cyberwłamań, nie dokonano żadnego spektakularnego przełomu w obejściu zabezpieczeń. Najskuteczniejsze okazały się stare sprawdzone metody – złośliwe oprogramowanie wsparte socjotechniką. Nieuwaga użytkowników, ich niewiedza i naiwność wciąż najskuteczniej torują przestępcom drogi ataków.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/04

Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Live commerce podbija świat

Handel od lat systematycznie przenosi się do sieci, obostrzenia związane z pandemią jedynie przyspieszają i potęgują rewolucję e-commerce. Zdecydowanie zmienia się przy tym sposób „obsługi klienta” i sam proces zakupowy. Od ubiegłego roku Azję i Amerykę Północną podbija bowiem live commerce, czyli handel na żywo. Czy zapoczątkowana w Chinach nowa forma marketingu i sprzedaży podbije również Europę? Nic nie wskazuje na to, żeby miało być inaczej, jesteśmy przecież integralną częścią globalnej sieciowej społeczności.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2020/11

Raport specjalny | Nie zbudujemy zielonego ładu na hydroenergetyce

W Polsce mamy ponad 750 elektrowni wodnych. W zdecydowanej większości są to obiekty małe – ich moc nie przekracza pół megawata. W ubiegłym roku energia z hydroelektrowni stanowiła zaledwie 1,55% wytworzonej w kraju mocy i eksperci nie pozostawiają złudzeń – dla energii pozyskiwanej z rzek nie ma w Polsce zbyt dobrych perspektyw. Mimo to powstaje kolejna duża zapora wodna, a rząd chce dofinansowywać małe elektrownie wodne.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2020/03

Raport Specjalny. Horyzonty Bankowości 2020. Finanse: Rynek pracy: rosnąca konkurencja o pracowników

Banki i firmy ubezpieczeniowe doświadczają dalszej konsolidacji rynku, niezmiennie mierzą się również z konkurencją innych podmiotów, które mogą realizować transfery pieniężne oraz sprzedawać pożyczki. Dlatego zarówno w bankach, jak i w firmach ubezpieczeniowych rośnie zapotrzebowanie na ekspertów dla klientów korporacyjnych. Nadchodzące miesiące będą również dobrym czasem dla specjalistów działów ryzyka oraz likwidacji szkód.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2020/03

Raport Specjalny. Horyzonty Bankowości 2020. Finanse: Banki coraz mocniej wchodzą w ekologiczną energetykę

Odnawialne źródła energii (OZE) to najdynamiczniej rozwijający się sektor energetyki, ale również jedna z najprężniej rozwijających się części naszej gospodarki. Z końcem ub.r. moc wszystkich instalacji solarnych w Polsce osiągnęła 1,3 GW, choć jeszcze pięć lat temu elektrownie słoneczne w naszym kraju generowały moc na poziomie 21 MW. Tylko w ub.r. zainstalowano w Polsce systemy fotowoltaiczne o łącznej mocy niemal 830 MW. OZE stało się w naszym kraju na tyle ważną gałęzią rozwoju, że znalazło odzwierciedlenie nawet w strategiach wielu banków.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2020/01

Bankowość i Finanse. Technologie: Sztuczna inteligencja przyniesie duże zmiany

Sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe stosuje obecnie zaledwie 13% organizacji finansowych, lecz obszar ten ma bardzo duży potencjał wzrostu – w ciągu dwóch lat ich liczba ma się podwoić. AI staje się bowiem najskuteczniejszym narzędziem w walce z wyłudzeniami i oszustwami. Poza tym znacząco przyspiesza procesy bankowe, co pozytywnie wpływa na obsługę klientów, i przynosi wymierne oszczędności.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/11

Rynek Finansowy. Kronika – listopad 2019

Kadry Michał Kramarz objął z początkiem października stanowisko dyrektora Google for Startups w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz szefa warszawskiego Campusu Google. Od 1 czerwca 2020 r. stanowisko Partnera Zarządzającego Deloitte Polska obejmie Tomasz Konik. Zastąpi Marka Metryckiego, który zarządzał firmą przez ostatnie 12 lat. Do zespołu Esaliens TFI dołączył Krzysztof Cesarz, objął stanowisko dyrektora inwestycyjnego. Będzie odpowiadał za […]

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/09

Bank i Klient. Regulacje: Zatory płatnicze blokują rozwój firm

Zatory płatnicze są ogromnym problemem naszej gospodarki. Szczególnie boleśnie dają się we znaki małym i średnim przedsiębiorstwom. Wiele z nich przez brak terminowych płatności samo staje się kolejnym dłużnikiem w łańcuchu zatorów, a zdecydowana większość przedsiębiorców nie patrzy w przyszłość z optymizmem. Rząd postanowił zająć się problemem, pracując nad regulacjami, które mają zapobiec powstawaniu zatorów płatniczych.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 1 Z 3