Już 12 milionów Polaków korzysta z Profilu Zaufanego

Już 12 milionów Polaków korzysta z Profilu Zaufanego
Źródło: KPRM
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
#ePolakpotrafi! 12 milionów Polaków, czyli 40% dorosłych, ma już profil zaufany. Dzięki PZ można potwierdzić swoją tożsamość w Internecie. Można go założyć za darmo, najszybciej - przez Internet. Warto! ‒ czytamy w informacji prasowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – umożliwia potwierdzanie swojej tożsamości w Internecie.

Dzięki temu każdy ‒ kto go ma ‒ sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, online.

Szybkie wzrosty

Ostatnie miesiące to czas stale rosnącej popularności profilu zaufanego.

‒ Ma go już dokładnie 12 017 854 Polaków, z czego tylko od początku tego roku PZ założyło niemal 3,2 miliona osób – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

– Rosnąca popularność profilu zaufanego to najlepszy wyznacznik i dowód na rosnące zainteresowanie Polaków sprawami urzędowymi, które można załatwiać przez Internet. Jest ich coraz więcej. Budujemy zaufanie Polaków do e-administracji, przekonujemy ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – dodaje.

Profil zaufany powstał w 2011 roku. Do 2016 roku korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Do 1 stycznia 2018 roku PZ miało 1 324 438 Polaków.

Na dowód rosnącej popularności profilu zaufanego jest jeszcze kilka liczb:

    25 lipca 2018 r. – 2 123 041 Polaków ma profil zaufany,

    25 lipca 2019 r. – 4 040 657,

    25 lipca 2020 r. – 7 491 893,

    25 lipca 2021 – 12 017 854!

Czytaj także: Nowy e-wniosek Dobry Start oraz 500 plus od 1 lipca w bankowości elektronicznej

Łatwiej z profilem

Profil zaufany to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie ‒ aby urzędnik miał pewność, że my to my ‒ musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w Internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.

Jak go założyć? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander Bank Polska, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Bank Millennium, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Czytaj także: Sukces SGB ID: usługi publiczne dostępne dla klientów banków spółdzielczych bez wychodzenia z domu

Dlaczego to najwygodniejszy i najszybszy sposób? Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać (w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym).

Bo to właśnie wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających jest kolejnym sposobem na założenie PZ. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek.

W czerwcu 2021 r. został uruchomiony kolejny, wygodny sposób na potwierdzenie PZ ‒ wideo spotkanie z urzędnikiem.

Jeden PZ, wiele spraw

Co można załatwić z profilem zaufanym? Oto tylko kilka przykładów:

– bez wychodzenia z domu można zgłosić narodziny dziecka,

– można zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS czy konta Mój GOV,

– przez Internet można wysłać pismo ogólne do urzędu,

– można zgłosić online zbycie lub nabycie pojazdu,

– zarejestrować się na szczepienie przeciwko COVID-19,

– zalogować się do e-usługi Twój e-PIT,

– można korzystać z aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty,

– zawnioskować online o odpisy aktów stanu cywilnego,

– można przez Internet zameldować się lub wymeldować na/z pobyt stały/czasowy i wiele, wiele innych.

Lista wszystkich e-usług: na GOV.pl

Warto dać się przekonać – #ePolakpotrafi! Jeśli jeszcze ktoś nie ma profilu zaufanego, najlepiej założyć go już dziś!

Czytaj także: Zarejestruj się na szczepienie za pomocą Profilu Zaufanego

Co robią e-Polacy

Polacy coraz chętniej korzystają z rozwiązań e-administracji. Oto e-usługi, które w ubiegłym roku cieszyły się największą popularnością:

    – usługi ZUS (ponad 23 miliony logowań),

    – Internetowe Konta Pacjenta (19,5 miliona logowań),

    – w 2020 r. Polacy złożyli przez Internet ponad 9 milionów zeznań podatkowych,

    – usługi na portalu praca.gov.pl (usługi elektroniczne urzędów pracy) ‒ ponad 6 milionów logowań,

    – ponad 5 milionów razy Polacy logowali się do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). To usługi dla przedsiębiorców pozwalające na załatwianie spraw związanych z koniecznością monitorowania gospodarki odpadami w Polsce,

    – 3,4 miliona logowań do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Podobna liczba logowań ‒ do systemu monitorowania efektów projektów realizowanych w ramach Europejskiego FunduszuSpołecznego,

Z usług na ePUAP i GOV.pl skorzystano łącznie prawie 5 milionów razy w tym:

    Polacy wysłali 2,2 miliona elektronicznych pism ogólnych,

    0,7 miliona wniosków online o dowód osobisty,

    0,5 miliona zgłoszeń online zbycia/nabycia pojazdu,

    po ok. 0,2 miliona elektronicznych wniosków meldunkowych, o odpisy aktów stanu cywilnego, zgłoszeń urodzin dziecka.

    Z usług portalu biznes.gov.pl skorzystano łącznie nieco ponad milion razy,

    700 tysięcy logowań było do usług Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Czytaj także: Pekao jako pierwszy bank w Polsce umożliwia klientom firmowym podpisywanie dokumentów profilem zaufanym i e-dowodem

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów / KPRM