Banki muszą się dostosować do rosnącej ochrony konsumentów, ale jak bardzo?

Banki muszą się dostosować do rosnącej ochrony konsumentów, ale jak bardzo?
Piotr Mazur. Fot. PKO BP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
- Sektor bankowy musi poświęcić jeszcze więcej czasu i energii na uświadomienie klientów o skutkach określonych produktów, szczególnie długoterminowych kredytów hipotecznych - podkreślił wiceprezes PKO Banku Polskiego Piotr Mazur podczas konferencji "Zarządzanie ryzykiem i kapitałem w bankach" w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego.

„Musimy poświęcić jeszcze więcej czasu i energii na uświadomienie o skutkach określonych produktów. I tak jak mamy dzisiaj MIFID przy produktach finansowych, gdzie klienci biorą na siebie ryzyko, uważam, że przy tych produktach długoterminowych [jak kredyty hipoteczne] powinniśmy mieć MIFID 3, który powodowałby, że klient, który jest świadomy wszystkich możliwych konsekwencji dopiero może taki produkt wziąć” – powiedział Piotr Mazur podczas debaty w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego.

„Pozbyłem się złudzeń i jestem przekonany co do tego, że musimy zmienić nasz model biznesowy. Nie możemy przenosić na klientów żadnego ryzyka” – dodał wiceprezes PKO BP.

Czytaj także: Banki muszą mieć zyski

Ochrona klientów nie nadąża za nowymi produktami finansowymi

Jego zdaniem, dzisiaj prawo ochrony konsumentów nie jest adekwatne do produktów finansowych, szczególnie długoterminowych kredytów hipotecznych.

„Myśmy popełnili pewien błąd. Uprzedziliśmy klientów, że raty mogą rosnąć, ale nie powiedzieliśmy, że [mogą rosnąć] przez długi czas, a w tym czasie kapitał do spłaty nie będzie spadał. Gdybyśmy ich uprzedzili, nie mielibyśmy dzisiaj tych negatywnych sygnałów” – stwierdził.

Czytaj także: Standardowa umowa kredytu hipotecznego zwiększy bezpieczeństwo prawne banków?

Biznes z ryzykiem regulacyjnym na 25 lat jest niemożliwy

„Musimy dostosować nasze produkty do tej sytuacji, bo ochrona klientów będzie się tylko zwiększać. Musimy zmienić nasze modele biznesowe.

Albo to prawo musi się zmienić, albo my musimy zmienić produkty. Żebyśmy zamykali te ryzyka regulacyjne w okresie 2-5 lat, bo niemożliwe jest prowadzenie biznesu, kiedy my otwieramy ryzyko regulacyjne na 25 lat” – powiedział Piotr Mazur.

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW. Aktywa razem banku wyniosły 418,09 mld zł na koniec 2021 r.

Źródło: ISBnews