BankTech 2025 o AI w praktyce – jak wdrażać, żeby się udało?
Karol Mórawski: AI jest na ustach wszystkich, jednak stosunkowo rzadko mówi się o konkretach w tym obszarze. Moderowany przez Panią panel będzie przykładem takiego właśnie odwołania do praktyki. Czego będą mogli dowiedzieć się na ten temat uczestnicy BankTech 2025?
Katarzyna Tomczyk-Czykier: Podczas tegorocznego wydarzenia BankTech będziemy kontynuować dyskusję na temat wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w usługach finansowych. Problematyka, którą rozwiniemy w naszych rozmowach, będzie adresować praktyczne aspekty wdrożeń GenAI, z odwołaniem do faktycznych wdrożeń produkcyjnych tej technologii.
Można tu wskazać liczne dziedziny, w których posiłkowanie się generatywną sztuczną inteligencją pozwoli na osiągnięcie lepszych rezultatów, wymienię tylko niektóre z nich:
• automatyzacja operacji i analiza danych;
• chatboty i wirtualni asystenci;
• personalizacja produktów finansowych;
• wykrywanie i zapobieganie oszustwom;
• optymalizacja procesów mid- i backoffice;
• wsparcie doradców finansowych;
• szybkie projektowanie i testowanie produktów;
• segmentacja behawioralna klientów.
Warto podkreślić, że rozwiązania AI we wskazanych sferach są już wdrażane przez duże banki, takie jak Wells Fargo, Morgan Stanley, Barclays czy Standard Chartered, a dokonane implementacje potwierdzają praktyczną skuteczność i rosnące znaczenie GenAI w bankowości.
Pojawia się oczywiście pytanie, które z tych kierunków są przedmiotem projektów w polskich bankach, i wątek ten będzie jednym z istotniejszych, omawianych w toku moderowanej przeze mnie debaty.
AI budzi spore obawy odnośnie możliwej likwidacji miejsc pracy dla ludzi, których zastąpią inteligentne algorytmy. Z drugiej strony mówi się, że to nie roboty będą zastępować ludzi, tylko pracownik znający AI zastąpi osobę niekompetentną w tym zakresie. Czy w toku debaty będzie również poruszany aspekt edukacji załogi?
– Jak najbardziej. Chcemy skupić się na tym, jaki program szkolenia w zakresie AI menedżerowie wybrali dla swych zespołów, i co stało u podstaw takiej a nie innej decyzji.
Na marginesie chciałam zaznaczyć, iż warto wybrać kurs dopasowany do poziomu i celów danej instytucji. Czy chcesz poznać podstawy, nauczyć się praktycznych zastosowań, a może rozwijać własne projekty AI? Warto przypomnieć, iż menedżerowie powinni sami przetestować kursy na sobie, by mogli z czystym sumieniem polecić je zatrudnionym.
Zamierzamy też rozmawiać o tym, jak zbudować mierniki sukcesu dla wdrażanych inicjatyw z wykorzystaniem AI. Czy należy do nich wzrost efektywności i produktywności, lepsze doświadczenia klientów, redukcja kosztów, gotowość technologiczna i organizacyjna oraz zdolność do innowacji i bezpiecznego zarządzania ryzykiem, a może jeszcze inne kwestie?
Ważnym punktem panelu będzie odwołanie do analizy kosztów inicjatyw z wykorzystaniem AI w infrastrukturze chmurowej. Czy podejście do analizy kosztów Gen AI w chmurze powinno opierać się na kompleksowej ocenie kosztów rozwoju i eksploatacji, wykorzystaniu elastyczności chmury do optymalizacji wydatków oraz strategicznym zarządzaniu inwestycjami, by maksymalizować wartość biznesową przy kontrolowanych kosztach?
Wszystkie te wątki zostaną zasygnalizowane i rozwinięte przez uczestników dyskusji, do wysłuchania której serdecznie zapraszam.