Temat Numeru | Rok Edukacji Ekonomicznej | Edukacja finansowa to misja społeczna

Temat Numeru | Rok Edukacji Ekonomicznej | Edukacja finansowa to misja społeczna
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wiedza ekonomiczna Polaków rośnie, ale wciąż jest wiele do zrobienia w tym obszarze. Sami zresztą oceniamy jej poziom jako słaby, co potwierdza, że programy edukacyjne w tym zakresie są potrzebne. Na czym powinny się skupiać? Jak oszczędzać, żeby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa. Jak świadomie korzystać z kredytów, adekwatnie do możliwości finansowych. W tym wciąż się gubimy, a finanse osobiste – jak pokazują badania – mają ogromny wpływ na nasz dobrostan psychiczny. Przed edukacją ekonomiczną stoi wiele zadań, a badania pokazują, że nawet misja społeczna.

Jacek Ramotowski

– Potrzebna jest nam edukacja finansowa, gdyż ona może ograniczyć wiele ryzyk – mówił członek Rady Polityki Pieniężnej Ludwik Kotecki podczas konferencji „Zarządzanie Ryzykiem i Kapitałem” zorganizowanej przez Europejski Kongres Finansowy.

Znajomość ekonomii nadal nie najlepsza

Edukacja finansowa ma wymiar makro- i mikroekonomiczny. Banki dobrze wiedzą, że klient, który ma wiedzę o finansach jest mniej ryzykowny (i dla siebie, i dla banku), dlatego mocno angażują się w edukację. Tymczasem jednak wiedza finansowa w dzisiejszych czasach nie sprowadza się już tylko do rozumienia procentu składanego czy elementarnych zjawisk makroekonomicznych i ich wpływu choćby na raty kredytu – co mogło się wydawać jej fundamentem jeszcze dekadę lub dwie temu. Ponieważ zarządzanie finansami osobistymi przeniosło się do sieci, kwestią nierozerwalną z wiedzą ekonomiczną staje się wiedza o cyberzagrożeniach i sposobach, jak się przed nimi chronić..

O ile w wiedzy finansowej widać pewne postępy, to – jak wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023” Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW – najbardziej dramatycznie odczuwamy (aż 44% badanych) brak wiedzy z obszaru cyberbezpieczeństwa. Z kolei badanie „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024” opublikowane właśnie przez firmę ­SMSAPI pokazuje, że 46% z nas nie wie, na czym polega phishing – socjotechniczna metoda cyberataku najczęściej używanego przez przestępców. We współczesnym świecie wiedza o finansach i o bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni stały się nierozdzielne.

Cyberbepieczeństwo to nie jedyna doświadczana przez nas luka w wiedzy ekonomicznej. Raport WIB pokazuje, że własną wiedzę oceniamy raczej słabo. Średnia ocena swojej wiedzy ekonomicznej badanych wyniosła w tym roku 2,88 (w pięciostopniowej skali). 38% z nas ocenia swoją wiedzę jako bardzo i raczej małą, zaś 31% – jako dużą i bardzo dużą. To mniej niż w poprzednim roku, kiedy średni wynik tego badania wniósł 2,91. Niżej swoją wiedzę oceniają najstarsi i najsłabiej wykształceni, wyżej – osoby lepiej wykształcone.

Badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków” jest realizowane od 2018 r., zatem pokazuje już trendy. Stało się jednym z kluczowych, corocznych opracowań dotyczących wiedzy i edukacji ekonomicznej w Polsce. Przeprowadzane jest przez CBM Indicator na zlecenie i przy współpracy merytorycznej z Fundacją Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundacją GPW. Ma służyć diagnozie dotyczącej m.in. samooceny poziomu wiedzy, preferencji, wyzwań i oczekiwań społecznych w obszarze wiedzy na temat finansów osobistych, bankowości i inwestowania.

Jeśli popatrzeć na wyłaniające się trendy widać, że nasza samoocena rośnie powoli, jednak stabilnie, niemal z roku na rok. W 2019 r. pozytywnie własną wiedzę finansową skłonnych było oceniać zaledwie 9% Polaków, a negatywnie – bez mała połowa.

Odrabianie zaległości

Co mogło wpłynąć na taką poprawę samooceny w ciągu kilku ostatnich lat? Szoki, dzięki którym polskie społeczeństwo szybciej odrabiało ekonomiczne zaległości. Ubiegłoroczny raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania” zdiagnozował, że ogarnęła nas niepewność jutra wynikająca ze splotu takich zdarzeń, jak pandemia, napaść Rosji i wojna w Ukrainie, wzrost cen energii i inflacja. To zmusiło nas do bardziej wnikliwego i racjonalnego przyglądania się własnym portfelom.

Ostatni raport banku Citi Handlowy, Fundacji Kronenberga oraz Fundacji THINK, sporządzony przy współpracy Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, pokazał, iż stosunek ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK