Od Redaktora Naczelnego | Znajomość ekonomii warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie

Od Redaktora Naczelnego | Znajomość ekonomii warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dziś w świecie finansów nie sposób funkcjonować bez odpowiedniego zasobu wiedzy ekonomicznej, obejmującego również zasady bezpiecznego korzystania z dobrodziejstw gospodarki cyfrowej. Dynamiczne przemiany, które obserwujemy w sferze technologicznej, a które rzutują zarówno na kształtowanie się nowych modeli biznesowych, jak i oczekiwania konsumentów, uzmysławiają wszystkim, iż budowa świadomości finansowej Polaków jest naszym wspólnym, doniosłym zadaniem. Dla sektora bankowego edukacja klientów to przede wszystkim kluczowa inwestycja wzmacniająca relacje […]

Dziś w świecie finansów nie sposób funkcjonować bez odpowiedniego zasobu wiedzy ekonomicznej, obejmującego również zasady bezpiecznego korzystania z dobrodziejstw gospodarki cyfrowej.

Dynamiczne przemiany, które obserwujemy w sferze technologicznej, a które rzutują zarówno na kształtowanie się nowych modeli biznesowych, jak i oczekiwania konsumentów, uzmysławiają wszystkim, iż budowa świadomości finansowej Polaków jest naszym wspólnym, doniosłym zadaniem. Dla sektora bankowego edukacja klientów to przede wszystkim kluczowa inwestycja wzmacniająca relacje z konsumentem. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu klient jest w stanie świadomie korzystać z produktów i usług bankowych, zachowując należytą ostrożność w cyberprzestrzeni.

Edukacja ekonomiczna nie jest jednak zadaniem łatwym, o czym przypomina w wywiadzie numeru prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. Wskazuje on, iż działania w tym zakresie powinny być realizowane ustawicznie, choćby dlatego, że przestępcy bardzo szybko zmieniają swoją taktykę i wykorzystywane narzędzia czy techniki. Zarówno programy edukacyjne, jak i otoczenie regulacyjne muszą odpowiednio szybko reagować na nowe zagrożenia, co się poniekąd dzieje, także na poziomie europejskim. Same nawyki i sposoby korzystania z rozwiązań cyfrowych, tak przez użytkowników indywidualnych, jak i komercyjnych, także nie mogą funkcjonować w oderwaniu od transformacji współczesnego rynku, podkreśla prezes UKOIK.

Z kolei prof. Witold Orłowski wskazuje, że w kontekście rozwoju gospodarczego potrzeba czegoś więcej niż podstawowa wiedza finansowa przydatna na własne potrzeby. Niezbędne jest poznanie zasad funkcjonowania gospodarki, roli przedsiębiorców i innowacji. – Trzeba rozumieć, jak działa rynek, po co jest sektor finansowy i skąd banki biorą pieniądze. Ważne też, by ludzie wiedzieli, na czym polegają zmiany na rynku pracy, zmiany w gospodarce, rewolucja przemysłowa, która się dokonuje. Jeśli tego wszystkiego nie wiemy, to zazwyczaj podejmujemy złe decyzje – uważa Witold Orłowski.

Prof. Gertruda Uścińska, była prezes ZUS, wskazuje natomiast na konieczność szerszego spojrzenia na problematykę edukacji ekonomicznej również w kontekście zabezpieczenia emerytalnego. – Cały czas trzeba uświadamiać obywateli, skąd biorą się emerytury i kto musi na nie pracować, ale także w wymiarze indywidualnym: od czego zależeć będzie twoja emerytura, że trzeba pracować na oskładkowanych umowach, wydłużać aktywność zawodową, oszczędzać w programach dodatkowych, dobrowolnych – podkreśla.

Nauczanie ekonomii stało się przewodnim wątkiem obecnego numeru, a to z uwagi na ustanowienie przez Senat roku 2024 Rokiem Edukacji Ekonomicznej. O roli sektora bankowego w tych działaniach, ale i głównych wyzwaniach w zakresie zwiększania świadomości finansowej Polaków, przeczytacie Państwo w specjalnym dodatku poświęconym tej tematyce. Zapraszam do lektury całego marcowego numeru „Miesięcznika Finansowego BANK”.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK