Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
66dni
8godzin
32minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
87dni
8godzin
32minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Wydarzenia

Prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego o rozumieniu potrzeb klienta banków lokalnych

18.09.2023 13:19 Karol Mórawski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego o rozumieniu potrzeb klienta banków lokalnych
Źródło: BANK.pl
Przed Forum Liderów Banków Spółdzielczych rozmawiamy z Tomaszem Styczyńskim, prezesem zarządu Krakowskiego Banku Spółdzielczego.

Karol Mórawski: Obecna sytuacja skłania do refleksji nad optymalizacją przychodów lokalnych instytucji finansowych. Tej właśnie problematyce będzie poświęcony panel tegorocznego Forum Liderów Banków Spółdzielczych, którego uczestnikiem będzie Pan Prezes. Warto w tym kontekście postawić pytanie, gdzie banki lokalne mogą szukać dodatkowych przychodów?

Tomasz Styczyński: Od początku mojej ścieżki zawodowej wychowywałem się w kulturze cross-sellingu, której fundamentem jest szeroka, relacyjna współpraca z klientem i jego „uproduktowienie”.

Nie chodzi tu wyłącznie o kredyt czy pożyczkę. To błędne założenie, jeśli szukamy w relacji z klientami ścieżki na skróty. Myślenie tylko przez pryzmat kredytu albo depozytu to ślepa uliczka. Kluczem do uproduktowienia jest kompleksowe rozumienie potrzeb klienta i takie podejście całej organizacji, aby klientowi dobrze się codziennie z nami bankowało.

Kiedy dla klienta jesteśmy bankiem pierwszego wyboru zyskujemy efekt synergii przychodowej, oferując mu pełną gamę produktów, tak aby nie musiał ich szukać gdzie indziej, i aby na koniec dnia powiedział, że u nas ma wszystko – np. rachunek, na który dostaje pensję, bankowość mobilną w powiązaniu z usługami płatniczymi, wymianę walut, ubezpieczenia na życie czy majątkowe, zarządzanie oszczędnościami, dostęp do profilu zaufanego, itp.

Relacja kredytowa z klientem powinna być traktowana jako pierwszy krok we współpracy, punkt wyjścia do bankowania i uproduktowienia klienta.

Pamiętajmy, że bankowość spółdzielcza będąc bliżej ludzi bazuje na zaufaniu w środowisku lokalnym, które jest ogromnym kapitałem. Klient może przyjść do naszego oddziału, który jest dla nas kluczowym elementem lokalnego oddziaływania.  Może także bankować z nami za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wszystkie te elementy łącznie powodują, że klient zawiązuje szeroką współpracę z bankiem, co z kolei przyczynia się  do zwiększania przychodów, w szczególności tych pozaodsetkowych.

Czytaj także: Rośnie pozycja kapitałowa banków spółdzielczych

Jakie działania mogą być zatem podejmowane przez banki spółdzielcze, by zwiększyć sprzedaż produktów kredytowych?

– Tak zadane pytanie „jak zwiększać kredytowanie?” jest odwróceniem istoty problemu. W pierwszej kolejności praca u podstaw. Jak jest dobrze przeprowadzona, to i kredyt klient zaciągnie wtedy, gdy będzie go potrzebował. Jednym słowem to jest stworzenie takiej wartości dodanej banku, która łączy szeroką ofertę kredytową i niekredytową, łatwy dostęp do konkurencyjnych usług bankowych, wrażliwość na lokalność i zagadnienia ESG.

Bank każdego dnia powinien wrastać w lokalną tkankę, aby klient naturalnie traktował nas jako bank swój bank pierwszego wyboru. Nie jestem zwolennikiem mierzenia efektywności sprzedażowej przez pryzmat ilości sprzedanych kredytów. Musimy wzmacniać więź z klientami budując fizyczną relację, której dopełnieniem jest także cyfrowy, zdalny kanał współpracy w zależności od preferencji i potrzeb.

Wierzę, że dzięki takiemu podejściu będziemy mogli z powodzeniem zarządzać wyzwaniami, jakie stawia przed nami wchodzące w dorosłe życie, coraz to młodsze pokolenie Polaków, a co z kolei przekłada się na nowy rynek i nowy wymiar konkurencji.

Czytaj także: Nowoczesne technologie odgrywają kluczową rolę w transformacji bankowości spółdzielczej

Czy w obniżki stóp są bardziej szansą na zwiększenie zainteresowania kredytami, czy też wyzwaniem z uwagi na spadek zysków z działalności kredytowej?

– Wysokie stopy procentowe stwarzają przestrzeń do strategicznego planowania niekredytowej oferty produktowej na trudniejsze czasy dla banku, tj. na czas niskich stóp procentowych, które w bankowości wiążą się z niższym zwrotem z kapitału. Planowanie to w powiązaniu z tworzeniem nowej oferty musi opierać się na głębokim zrozumieniu potrzeb naszych klientów, które różnią się w zależności od specyfiki lokalnego rynku, na którym operujemy.

Wykorzystanie naszej bliskości z klientami oraz wiedzy o ich preferencjach pozwoli nam na tworzenie ofert dobranych indywidualnie do potrzeb każdego klienta, które w jego oczach mogą stać się konkurencyjne w porównaniu do ofert kierowanych masowo.

Czytaj także: Ile kompetencji banku spółdzielczego powinno być przekazanych do Zrzeszenia?

W okresie niskich stóp procentowych kredyt jest tańszy – zatem klient chętniej po niego sięga. Bank z kolei, dzięki zwiększonemu popytowi na kredyt, pomimo niższego zwrotu, może wykorzystać tę sytuację do większego uproduktowienia klienta celem wypełnienia tej luki dochodowej.

Mamy zatem swoiste win-win. Stąd też czy stopy są niższe, czy stopy są wyższe, kompetentny management banku doskonale powinien rozumieć cykliczność i z odpowiednim wyprzedzeniem reagować na zmiany w zależności od cyklu w gospodarce i idącej z tym w parze polityce monetarnej.

Forum Liderów Banków Spółdzielczych 2023 – informacje, rejestracja

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
bank i klientBanki spółdzielczeBankowość spółdzielczaDochody pozaodsetkoweESG / Environmental, Social and corporate GovernanceForum Liderów Banków Spółdzielczych / FLBSKlientocentryzmKrakowski Bank Spółdzielczy / KBSKredytySpołeczności lokalneStopy procentoweTomasz StyczyńskiZysk
Autor Karol Mórawski
Źródło BANK.pl

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}