IT@BANK 2023: AI w bankowości – perspektywy, monetyzacja i zagrożenia

IT@BANK 2023: AI w bankowości – perspektywy, monetyzacja i zagrożenia
IT@BANK 2023, I. sesja. Fot. Karol Zapała
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podczas pierwszej sesji IT@BANK 2023 (15.11.2023) dyskutowano m.in. o fundamentach wykorzystania GenAI – co trzeba zrobić, żeby skutecznie zastosować rozwiązania AI w organizacji. Poniżej relacja z wystąpień i dyskusji.

Jak przygotować bank na przyszłość napędzaną sztuczną inteligencją? Na tak postawione pytanie odpowiedział Paweł Białka, Executive Partner w Gartner Poland. Mówił o tym, kim powinien być obecnie lider informatyki w banku.

Sztuczna inteligencja (GenAI) już dziś wspiera firmy, podnosząc ich wydajność operacyjną. Przedstawił kilka przykładów praktycznego wykorzystania AI w sektorze finansowym. Mówił o tworzeniu tzw. cyfrowych bliźniaków w bankach. Obecnie dostępnych jest już wiele narzędzi wspierających programistów.

Jednak, jak się okazuje, w praktyce można zaoszczędzić tylko 6% czasu programisty, bo kodowanie stanowi niewielki procent czasu, jaki poświęcają oni na swoją pracę. Jak stwierdził Paweł Białka, dostępne narzędzia oparte na powszechnie dostępnych danych nie dadzą przewagi bankowi nad konkurencją.

Paweł Białka, Executive Partner w Gartner Poland.
IT@BANK 2023: Paweł Białka. Fot. Michał Wagner

Czytaj także: IT@BANK w tym roku o GenAI, hiperpersonalizacji i cyberbezpieczeństwie

AI w bankowości – perspektywy, monetyzacja i zagrożenia

Firechat: Fundamenty wykorzystania GenAI – co trzeba zrobić, żeby skutecznie zastosować rozwiązania AI w organizacji, poprowadził Karol Mazurek, dyrektor zarządzający, Accenture, a uczestniczył w tej rozmowie Przemysław Koch, wiceprezes zarządu VeloBank.

Rozmowa dotyczyła generatywnej sztucznej inteligencji, bo o AI mówimy już od dawna.

Narzędzie AI musi być adekwatne do oczekiwanych potrzeb. Sztuczna inteligencja daje przewagę również, jeśli chodzi o obsługę klienta. Wsparła w banku pracowników np. przy udzielaniu kredytów mieszkaniowych 2%.

Wspomniano również o tzw. halucynowaniu generatywnej sztucznej inteligencji. Mówiono o barierach wejścia dotyczących przetwarzania danych wrażliwych.

Zwrócono uwagę na konieczność wcześniejszego wykorzystania technologii chmurowych, zanim zacznie korzystać się ze sztucznej inteligencji.

IT@BANK 2023, Karol Mazurek, dyrektor zarządzający, Accenture, Przemysław Koch, wiceprezes zarządu VeloBank.
IT@BANK 2023: Karol Mazurek, Przemysław Koch. Fot. Michał Wagner

The Future of Data Driven Banking Innovation Harnessing the Power of Paper Information within Polish Banking & Beyond, tak zatytułował swoje wystąpienie Aaron Kalvani, Global Director of Product Enablement w firmie Iron Mountain.

Jak stwierdził, dzięki wykorzystaniu narzędzi firmy mogą zaoszczędzić i osiągnąć redukcję wykorzystania papieru o 95% i o 91% podnieść związane z tym bezpieczeństwo. Wspomniał także o inteligentnym procesowaniu dokumentów (AI/ML) oraz wsparciu technologii omnichannel w organizacjach.

IT@BANK 2023: Aaron Kalvani, Global Director of Product Enablement w firmie Iron Mountain.
IT@BANK 2023: Aaron Kalvani. Fot. Karol Zapała

Czytaj także: Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Ranking | Firmy IT inflacji się nie dają

I. sesja IT@BANK 2023: panel dyskusyjny

Do panelu dyskusyjnego uczestników wprowadził Marek Młyniec, partner, Technology Consulting Leader w PwC Polska. Wspomniał o perspektywach, monetyzacji i zagrożeniach, jakie wiążą się z wykorzystaniem AI.

Jak wynika z badania PwC, ponad 80% dyrektorów IT największych globalnych firm twierdzi, że AI jest kluczową częścią ich działalności.

Wspomniał również o ChatPwC – korporacyjnej bazie wiedzy, w którą firma zainwestowała 1 mln dolarów. Jak się okazuje, implementacja voicebota może dać organizacji 30% wzrostu wydajności Call Center.

Panel dyskusyjny poprowadził Adam J. Kępa, Director, Technology Consulting w PwC Polska, a uczestnikami byli: Dariusz Flisiak, dyrektor zarządzający, IT Tribe Leader w BNP Paribas Bank Polska; Jacek Iljin, dyrektor zarządzający w mBanku; Piotr Kowynia, prezes zarządu w Nest Banku; Maciej Ostrowski, Country Sales Director w ServiceNow i Kinga Piecuch, prezes zarządu w HPE Polska.

Jak stwierdził Piotr Kowynia, chmura to rozwiązania skalowalne i efektywne kosztowo. W kolejnym kroku wykorzystano AI. Powinno postawić się na asystenta klienta, który zapewni naturalność kontaktu z bankiem.

Jacek Iljin ocenił, że technologia jest do usług. Pomysły są bardzo proste, ale ich wdrażanie jest już trudniejsze. Wspomniał o korzystaniu z Internetu nowej generacji, w którym klient będzie się sam obsługiwał. Chodzi o to, żeby klient trafił do naszego banku, a nie do konkurencji, podkreślił.

Dariusz Flisiak ocenił, że nawet sposób wdrożenia sztucznej inteligencji różni się od dotychczasowych. Podkreślił znaczenie personalizacji i podniesienia efektywności procesów oraz to, że szybciej dostarcza się rozwiązania dla biznesu. To wszystko dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Trzeba też określić, do czego AI nie jest przeznaczona, bo nie zawsze się sprawdza w każdym rozwiązaniu.

Piotr Kowynia uznał za ważne danie pracownikom dostępu do rozwiązania z ChatGTP. Nie zdecydowano się na uczenie AI na danych Banku, ale poza ogólnymi zewnętrznymi bazami danych zezwolono na dostęp do wybranych bibliotek Banku.

Jak stwierdziła Kinga Piecuch, ważny jest aspekt zrównoważenia w korzystaniu z AI i kompetencje pracowników. Mówiła o rozwiązaniach oferowanych przez firmę i wykorzystaniu zielonych technologii. Zwróciła uwagę na wytwarzanie potrzeby uczenia się u pracowników.

Maciej Ostrowski przypomniał, że w bankach działają setki aplikacji dostarczanych przez wielu vendorów, a ServiceNow to jedna platforma do zarządzania wszystkimi tymi aplikacjami. We wrześniu 2023 roku wprowadzono wirtualnego asystenta do wszystkich produktów firmy.

Jak stwierdził Adam J. Kępa, podsumowując debatę – „AI nie zastąpi ludzi, ale ludzie korzystający z AI zastąpią tych niekorzystających z tej technologii”.

Czytaj także: Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Zagrożeń nie da się wykluczyć

IT@BANK 2023, widok sali
IT@BANK 2023. Fot. Michał Wagner
Źródło: BANK.pl