FTBS 2025 o AI, robotyzacji, automatyzacji procesów back-office, personalizacji usług i obsługi klienta banku spółdzielczego
Dlaczego sztuczną inteligencję trzeba wdrożyć jak najszybciej? Każda rewolucja technologiczna, która następowała, znacząco zmieniała rzeczywistość, w której funkcjonujemy. Sztuczna inteligencja zmieni obraz życia, pracy oraz firm i będzie największą zmianą technologiczną, jaką do tej pory obserwowaliśmy, podkreślił Janusz Mieloszyk.
W każdej kolejnej rewolucji adopcja związanych z nią rozwiązań następowała szybciej. W przypadku AI w czasie, w którym 5 mld ludzi używa Internetu, mamy dostęp do danych, moc obliczeniową i systemy, a to są już fundamenty do tego, żeby obecna rewolucja nastąpiła dużo szybciej.
Z badań wynika, że ponad 40% Polaków już używa sztucznej inteligencji w szczególności GenAI. Ponad 60% pracowników, i to w każdej z firm, skorzystało już z AI, a 78% firm twierdzi, że wdroży ją w niedługim czasie. Ponad 56% firm zaraz będzie lub już korzysta ze sztucznej inteligencji.
Janusz Mieloszyk opisał, jak wdrożono sztuczną inteligencję w Nest Banku dla wszystkich pracowników, tak żeby dane klientów były bezpieczne. Obecnie każdy pracownik może zapytać AI o wszystko. Wdrożono chata, w którym są wszystkie dokumenty bankowe, procedury, regulacje, analizy np. badania rynkowe i regulaminy. To zmniejsza obciążenie jednostek wsparcia działających w Banku.
Zbudowano także sklep, w którym pracownicy mogą tworzyć własnych agentów (powstało ich już kilkuset). Jest też tłumacz AI (bank ma zagranicznych właścicieli), który tłumaczy bardzo szybko i praktycznie bezbłędnie dokumenty na język angielski.
Jeśli chodzi o wyzwania technologiczne, to do budowy systemów z AI wykorzystano chmurę obliczeniową.
Czytaj także: FTBS 2025 o strategiach wdrażania nowoczesnych technologii i cyberbezpieczeństwie w sektorze bankowym
FIRESIDE CHAT: Eko e-pokwitowania w bankomatach od BNP Paribas i Planet Cash
Rozmowę moderował Adam Matyaszek, wiceprezes zarządu ITCARD, a jego rozmówcą był Maciej Chlebowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Sieci w BNP Paribas Bank Polska.
Jak podkreślono – usługa e-potwierdzenia wpisuje się również w formułę związaną z ESG. Podstawą do decyzji o wdrożeniu tego rozwiązania była chęć dostarczania klientom najlepszych rozwiązań elektronicznych, budowania świata bez fizycznych potwierdzeń i ograniczenie potrzeby drukowania, co pozwala oszczędzać papier.
Jednak budowanie elektronicznych poświadczeń w świecie niematerialnym jest dość trudne, choćby ze względu na przyzwyczajenia klientów. Dlatego po wdrożeniu klienci nadal mają możliwość pobrania papierowego potwierdzenia. Ta opcja cały czas jest, przy czym odwrócono logikę pytania skierowanego do klienta. Nie pyta się na początku, czy chce on wydrukowane pokwitowanie, ale po transakcji – czy na pewno chce takie potwierdzenie wydrukować, bo daje się mu równocześnie możliwość zeskanowania kodu QR i otrzymania potwierdzenia transakcji w formie dokumentu PDF.
Obecnie ponad 60% klientów nie drukuje pokwitowań. Ogranicza to liczbę śmieci przy bankomatach, bo klienci często i tak nie zabierali wydrukowanych potwierdzeń. Z jednej strony rozwiązanie to oszczędza koszty papieru i drukowania, a z drugiej można wykazać, że dba się o środowisko. Jest to pierwsze tego rodzaju wdrożenie w banku w Polsce.
Takie rozwiązanie można wykorzystać też np. przy pokwitowaniach opłaty za parkowanie itp. Rozwiązanie musi jednak być zintegrowane z oprogramowaniem producenta urządzenia i Planet Cash poszerza grono dostawców sprzętu kompatybilnego z tym rozwiązaniem.

Zastosowania systemu CRM w bankach spółdzielczych
Jak stwierdził Marcin Konopka, prezes zarządu Berg System, z badania rynku wynika, że statystyczna polska rodzina w trakcie całego swojego życia zawodowego założy ok. 3 – 4 konta osobiste, kilka lokat, zaciągnie kredyt hipoteczny i skorzysta z 4 – 5 kredytów ratalnych, kart kredytowych i kredytów obrotowych. Do tego dojdzie wiele umów ubezpieczeniowych, ok. 40 razy trzeba np. ubezpieczyć samochód, ubezpieczenie mieszkania to statystycznie ok. 15 razy. Także podejmie ponad 100 decyzji bankowych i ubezpieczeniowych.
Pokazuje to, jak duży jest potencjał związany z zarządzaniem portfelem klientów. To ponad pięć decyzji finansowych i ubezpieczeniowych w ciągu roku. Systemy CRM pomagają pracować wydajnie i skutecznie.
Marcin Konopka przedstawił, w jaki sposób można je wykorzystać w różnych sytuacjach. System CRM może też np. wykorzystywać dane gromadzone w bazach danych banku i spożytkować je przy kontaktach z klientami w celu zaoferowania im interesujących ich produktów bankowych.
Także można wykorzystać dane zewnętrzne np. dotyczące kont klientów w innych bankach, co pozwoli choćby zaproponować im kredyt konsolidacyjny. CRM może też skutecznie zarządzać zespołem pracowników, ustalając cele oraz rozliczając z terminów i wykonanych zadań.

Czytaj także: FTBS 2025 o roli banków zrzeszających dla rozwoju systemów IT bankowości spółdzielczej
FIRESIDE CHAT: Blisko ludzi, blisko gotówki — jak banki spółdzielcze chronią mieszkańców małych miejscowości przed wykluczeniem finansowym?
Rozmowę poprowadziła Martyna Fuss-Nadstawna, dyrektor w Pionie Bankowości, Diebold Nixdorf Polska, a uczestniczył w niej Przemysław Sporek, wiceprezes zarządu w Banku Spółdzielczym w Kielcach.
W Polsce obserwujemy tendencję do zmniejszania się liczby urządzeń samoobsługowych. Podobną mogliśmy obserwować w krajach skandynawskich, lecz tam trend ten się odwrócił. W Wielkiej Brytanii i USA banki centralne wydają rekomendacje dotyczące ilości gotówki przechowywanej w domu przez obywateli dla zapewnienia bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych. Widać też chęć do wprowadzenia regulacji zapewniających obywatelom minimalną odległość do najbliższego bankomatu.
Gotówka nadal pozostaje istotnym środkiem płatniczym nie tylko z punktu widzenia sytuacji awaryjnych, ale np. seniorzy nie zawsze chcą korzystać z usług cyfrowych. W mniejszych miejscowościach na terenie województwa świętokrzyskiego, w których działa Bank Spółdzielczy w Kielcach, dostęp do gotówki może być utrudniony ze względu na gorsze pokrycie terenu bankomatami. Obserwuje się w ciągu ostatnich lat, że zapotrzebowanie na gotówkę wcale nie maleje. Dla klientów Banku jest to nadal bardzo istotny środek płatniczy, dlatego ważne jest zapewnienie im stałego i pewnego dostępu do gotówki.
To był podstawowy powód, dla którego Bank zdecydował się na modernizację sieci bankomatów. Teraz w sieci jest 20 recyklerów i cztery bankomaty. Nastąpiło też ujednolicenie całej floty pod względem technologicznym. Urządzenia mają czytniki zbliżeniowe i ekrany o wyższej rozdzielczości, co ma znaczenie choćby w związku z wejściem ustawy o dostępności. Kolejne urządzenia, które będą montowane, będą już wyposażone w wejścia słuchawkowe.
Po instalacji nowych urządzeń nie ma praktycznie reklamacji ze strony klientów, a takie poprzednio były. Ograniczono też potrzebę obsługi, ładowania urządzeń.

FIRESIDE CHAT: Digitalizacja i automatyzacja procesów biznesowych w banku spółdzielczym
W tej rozmowie uczestniczyli: Michał Borowski, CEO, Nexpertis jako jej moderator i Rafał Szafirski, wiceprezes zarządu ds. Technologii i Operacji w Krakowskim Banku Spółdzielczym.
Firma Nexpertis od ponad 10 lat prowadzi transformację cyfrową w różnych podmiotach. Jeśli chodzi o wdrożenie w Krakowskim Banku Spółdzielczym, to na początek zajęto się obsługą faktur kosztowych, korespondencji oraz systemem kontroli wewnętrznej. Jednym z kluczowych elementów było rozbudowanie kompetencji digitalizacyjnych w banku.
Głównym powodem, który spowodował, że Bank zdecydował się na to wdrożenie, było to, że rynek bardzo szybko się zmienia. Oczekiwania klientów są coraz większe i żeby je spełniać, trzeba wchodzić w transformację cyfrową.
Zwrócono także uwagę, że sektor jest przeregulowany. Z jednej strony regulacje powodują, że jesteśmy bezpieczni, ale z drugiej dochodzi bankom bardzo dużo czynności do spełnienia, które są pracochłonne i potrzebna jest automatyzacja.
KBS chce także być bankiem zaawansowanym technologicznie na miarę XXI wieku. Ważnym elementem projektu jest wdrożenie opartej na AI platformy digitalizacji. Bank wybrał platformę WEBCON BPS od Nexpertis, bo szukał sprawdzonego partnera. Ważne było też to, że Nexpertis współpracuje już z bankami.
Jak stwierdził Rafał Szafirski, jest on zwolennikiem technologii programowania low code i uważa ją za przyszłościową, a rozwiązanie Nexpertis właśnie w takiej powstało. Daje to też możliwość łatwego implementowania nowych procesów, ale też poprawy tych, które są już zaimplementowane.
W trakcie rozmowy przedstawiono m.in. zalety związane z programowaniem w technologii low code. Jest to choćby prototypowanie z udziałem osób z tzw. biznesu. Zwrócono uwagę, że aby prowadzić skuteczną transformację w firmie, bardzo ważny jest wewnętrzny analityk. Jak poinformowano firma Nexpertis prowadzi szkolenia dla takich analityków.
