Czy Bank Pocztowy będzie mógł wkrótce wnioskować do KNF o zakończenie planu naprawy?
Pod koniec czerwca Bank Pocztowy przedstawił nową strategię na lata 2023-2026.
„Nowa strategia zmienia kierunek i sposób działania Banku Pocztowego. Nie będziemy bankiem uniwersalnym, oferującym produkty dla wszystkich segmentów rynkowych.
Naszym głównym klientem będzie klient detaliczny, a produktem – kredyt gotówkowy. Dzięki tej koncentracji chcemy zwiększać efektywność działania Banku. Jest to zgodne z charakterem i bieżącymi możliwościami rozwojowymi Banku Pocztowego” – powiedział prezes zarządu Jakub Słupiński.
„Chcemy, aby oferowane przez nas kredyty gotówkowe były proste. Zależy nam szczególnie na dotarciu, w jeszcze większym zakresie, do klientów spoza dużych miast. W tym obszarze widzimy bowiem wciąż duży potencjał, wynikający z naszego partnerstwa z narodowym operatorem pocztowym” – dodał.
Rozwój współpracy z Pocztą Polską
Podał, że drugim, kluczowym elementem strategii jest zdynamizowanie współpracy z głównym akcjonariuszem, czyli Pocztą Polską.
„Wyzwaniem i szansą będzie powrót do sprzedaży kredytów gotówkowych na poziomie powyżej 300 mln zł rocznie, przy wykorzystaniu możliwości jakie daje sieć rozległa Poczty Polskiej” – powiedział Jakub Słupiński.
Na przełomie 2020 r. i 2021 r. Poczta Polska zdecydowała o zmianie modelu sprzedaży usług finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych w ramach grupy. Istotnym elementem wdrożenia nowego modelu sprzedaży było powołanie spółki dystrybucyjnej, której jednym z zadań jest sprzedaż produktów Banku Pocztowego oraz obsługa jego klientów.
„Wykorzystując rozwiązania jakie przynosi nowy model sprzedaży PP SA chcemy szerzej wrócić z produktami bankowymi do sieci placówek Poczty Polskiej – oczekując, od jej pracowników wyłącznie, przekazywania do Banku leadów, czyli kontaktów do klientów zainteresowanych kredytami gotówkowymi” – powiedział Jakub Słupiński.
„W tym celu tworzymy w Banku centralną jednostkę, która zajmować się będzie obsługą tak pozyskanych leadów. Zależy nam, by przyczyniło się to do istotnej poprawy efektywności i skuteczności sprzedaży w oparciu o pozyskane z Poczty Polskiej leady. To całkowicie nowa koncepcja. Tworzymy przy tym atrakcyjny program wynagradzania pocztowców za ich zaangażowanie w promowanie oferty Banku” – dodał.
Czytaj także: Bank Pocztowy z rekordowymi wynikami i nową strategią do 2026 roku
Nowe kierunki: e-commerce…
Prezes poinformował, że Bank Pocztowy planuje wejść na rynek e-commerce. Będzie także rozwijał swoją działalność w segmencie mieszkalnictwa.
„Planujemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2024 roku wejść na rynek e-commerce z wykorzystaniem potencjału i doświadczenia Poczty Polskiej, dokładając usługę płatniczą i kredyt ratalny. Dzięki temu Poczta będzie miała kompletną ofertę logistyczno-płatniczą, co pozwoli na skuteczniejsze konkurowanie na tym rynku” – powiedział Jakub Słupiński.
„O ile wzrost sprzedaży, wynikający ze współpracy z Pocztą Polską w obszarze leadowania chcemy zrealizować w miarę szybko, w horyzoncie obowiązywania nowej strategii – o tyle mamy świadomość, iż wejście na rynek e-commerce nie przełoży się od razu na istotne wolumeny sprzedaży” – dodał.
Podał, że Bank planuje w 2026 roku około 100 mln zł sprzedaży kredytów ratalnych.
„W kolejnych latach zakładamy dynamiczny wzrost – nawet kilkaset milionów złotych rocznie. Patrzymy zatem długookresowo na systematyczny rozwój Banku, szczególnie biorąc pod uwagę naszą obecną pozycję i otoczenie biznesowe” – powiedział Jakub Słupiński.
… i mieszkalnictwo
Poinformował, że Bank Pocztowy będzie nadal aktywnie działać w segmencie klienta instytucjonalnego, jednak koncentrując się przede wszystkim na rynku mieszkalnictwa.
„W tym obszarze naszymi klientami są przede wszystkim spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Bank Pocztowy ma na tym rynku już mocną pozycję i chcemy ją dalej rozwijać” – powiedział Jakub Słupiński.
„Planujemy, że w 2026 roku nasza łączna sprzedaż kredytów wzrośnie do 1,4 mld zł z około 700 mln zł w 2022 roku. Kredyty dla wspólnot mieszkaniowych mają przynieść około 200 mln zł przychodów” – dodał.
Prezes podał, że Bank Pocztowy nie zrezygnuje całkowicie z oferty kredytów hipotecznych, choćby z uwagi na już posiadany portfel takich kredytów, które będą obsługiwane.
Działalność w tym obszarze będzie jednak bardzo ograniczona i nie będzie intensywnie promowana.
Prezes podkreślił, że Bank nie ma w swoim portfelu walutowych kredytów hipotecznych, więc nie musi mierzyć się z problemem ponoszenia ryzyka prawnego z tego powodu. Poinformował, że obecnie jakość portfela kredytów hipotecznych Banku jest lepsza niż średnia na rynku, a kredytów gotówkowych nie odbiega od rynku.
„Jako że w ostatnich kilku latach bardzo duży nacisk położyliśmy na obszar ryzyka, teraz obserwujemy pozytywne tego efekty” – powiedział Jakub Słupiński.
„Szkodowość portfela kredytów gotówkowych w sektorze bankowym ze względu na wysokie stopy procentowe nieco wzrosła. Zachowanie naszego portfela nie odbiega jednak od tego, co obserwujemy w całym sektorze” – dodał.
Czytaj także: Bank Pocztowy: 100 zł nagrody za nowo założone konto osobiste z kartą
Celem jest 706 tys. klientów w 2026 roku
W 2022 r. Bank Pocztowy pozyskał 44,3 tys. nowych klientów detalicznych. Mimo to saldo pozyskanych klientów netto było lekko na minusie.
„Zależy nam na faktycznym zahamowaniu trendu spadkowego w liczbie obsługiwanych klientów. Naszym celem strategicznym na 2026 rok jest wzrost liczby klientów do co najmniej 706 tys.” – powiedział Jakub Słupiński.
Zyski przede wszystkim na rozwój
Bank Pocztowy nadal jest w planie naprawy. Prezes poinformował, że wysokie zyski Bank będzie chciał przeznaczyć na rozwój, ale także na zwiększenie kapitałów.
„W okresie obowiązywania strategii planujemy osiągnąć kilkaset milionów skumulowanego zysku netto. Chcemy, by tegoroczny wynik finansowy był jeszcze wyższy niż ten z 2022 roku, kiedy zanotowaliśmy rekordowe dla Banku Pocztowego 105 mln zł zysku netto” – powiedział Jakub Słupiński.
„Okres obowiązywania wysokich stóp procentowych chcemy skutecznie wykorzystać do inwestycji w rozwój Banku. Będziemy m.in. inwestować w nowe systemy informatyczne” – dodał.
Prezes poinformował, że w momencie gdy wszystkie wskaźniki będą powyżej regulacyjnych minimów – Bank będzie wnioskować do KNF o zakończenie planu naprawy.
„Wskaźnik dźwigni był w 2022 r. na bardzo niskim poziomie, jednak powyżej minimum regulacyjnego CRR wynoszącego 3,0 proc. W wyniku podejmowanych działań Banku, w maju 2023 r. ten wskaźnik wynosił już 5,5 proc. Był więc bardzo blisko granicy poziomu bezpiecznego, za jaki uznaje się w bankowości 6 proc.” – powiedział Jakub Słupiński.
„Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach ten poziom przekroczymy. Pozostałe wskaźniki są obecnie powyżej wymaganych minimów uwzględniających wszystkie dodatkowe bufory kapitałowe” – dodał.
Czytaj także: BankTech 2023: Ranking Banków „Miesięcznika Finansowego BANK”
***
Większościowym akcjonariuszem Banku Pocztowego jest Poczta Polska (75 proc. minus dziesięć akcji). Ponadto akcjonariuszem mniejszościowym jest PKO Bank Polski (25 proc. plus dziesięć akcji).
Bank Pocztowy ma 132 placówek i mikrooddziałów sieci własnej oraz oferuje swoje usługi w liczącej 4,7 tys. placówek sieci Poczty Polskiej.
Suma bilansowa Banku Pocztowego na koniec 2022 r. wynosiła 8,5 mld zł, wskaźnik ROE był na poziomie 30,66 proc., wskaźnik C/I wynosił 52,2 proc., a współczynnik wypłacalności 14,5 proc.
Od grudnia 2011 r. obligacje Banku Pocztowego są notowane w alternatywnym systemie obrotu, na rynku Catalyst, prowadzonym przez GPW.