Będzie zakaz rejestracji nowych aut z silnikiem spalinowym
„Nowe przepisy mają na celu ograniczenie emisji z transportu drogowego, który ma największy udział w emisjach pochodzących z transportu, oraz stanowią odpowiedni bodziec dla przemysłu motoryzacyjnego do przejścia na mobilność bezemisyjną, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłych innowacji w branży” – czytamy w komunikacie.
Nowe przepisy określają następujące cele:
– redukcję emisji CO2 o 55% dla nowych samochodów i o 50% dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.;
– 100% redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.
Czytaj także: Czy koncerny motoryzacyjne wybiorą Polskę na miejsce produkcji zeroemisyjnych samochodów?
ZLEV czyli mechanizm zachęt dla producentów samochodów
Regulacyjny mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV) będzie obowiązywał od 2025 r. do końca 2029 roku. W ramach tego mechanizmu, jeśli producent spełnia określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2.
Poziom odniesienia ustalono na 25% dla samochodów osobowych i 17% dla samochodów dostawczych.
Rozporządzenie zawiera odniesienie do e-paliw, przy czym po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja przedstawi wniosek w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r., zgodnie z prawem UE zgodnie z unijnym celem neutralności klimatycznej, podano też w komunikacie.
Czytaj także: Pula dopłat do leasingu w ramach programu Mój Elektryk wzrasta do ćwierć miliarda złotych
Ocena zakresu realizacji rozporządzenia już w 2026 roku
Rozporządzenie zawiera klauzulę przeglądową, która zakłada, że w 2026 r. Komisja dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100% redukcji emisji na 2035 r. oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.
W przeglądzie uwzględniony ma zostać rozwój technologiczny, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in, oraz znaczenie opłacalnego i społecznie sprawiedliwego przejścia na zerową emisję.
Ponadto rozporządzenie zawiera inne przepisy, takie jak:
– stopniowe zmniejszanie limitu jednostek emisji, które producenci mogą otrzymać za ekoinnowacje, które w sposób weryfikowalny redukują emisję CO2 na drogach, do maksymalnie 4 g/km rocznie od 2030 r. do końca 2034 r. (obecnie ustalone na 7 g/km rocznie);
– wspólna unijna metodologia, która ma zostać opracowana przez Komisję do 2025 roku, na potrzeby oceny pełnego cyklu życia emisji CO2 samochodów osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek UE, a także paliw i energii zużywanych przez te pojazdy.
Rozporządzenie utrzymuje derogację dla małych producentów do końca 2035 roku.
Każdy producent aut z indywidualnym docelowym poziomem emisji
Wniosek zmienia obowiązujące przepisy, ostatnio zmienione w 2019 roku. Zgodnie z rozporządzeniem każdy producent musi zapewnić, aby średnie emisje CO2 z jego floty nowo zarejestrowanych pojazdów w roku kalendarzowym nie przekraczały jego indywidualnego rocznego docelowego poziomu emisji.
Jeśli tak, producent musi zapłacić premię w wysokości 95 euro za gram CO2/km powyżej wartości docelowej za każdy zarejestrowany pojazd.
„W konsekwencji, po uzgodnieniu nowych celów, pojazdy bezemisyjne ostatecznie staną się tańsze niż pojazdy napędzane paliwami kopalnymi” – podała Rada.
Powiązany przegląd rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) przyspieszy rozwój infrastruktury umożliwiającej kierowcom ładowanie pojazdów we wszystkich państwach członkowskich, czytamy także.
Propozycja zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych jest częścią pakietu Fit for 55, który – jak podaje Komisja – ma umożliwić UE ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 r.
Przyjęcie 28 marca 2023 r. nowych regulacji przez Radę jest ostatnim etapem procedury decyzyjnej. Rozporządzenie zostanie teraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu.
Czytaj także: Mercedes-Benz zainwestuje ponad 1 mld euro w fabrykę elektrycznych samochodów dostawczych w Jaworze