Kongres Prawa Bankowego w poszukiwaniu odpowiedzi na wyzwania dla bankowości
Prezes ZBP powitał przybyłych na Kongres Prawa Bankowego 2025 przedstawicieli organów nadzoru i administracji publicznej, a wśród nich prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego; rzecznika finansowego dr. Michała Ziemiaka i dr Anetę Wiewiórowską-Domagalską, pełnomocniczkę ministra sprawiedliwości ds. ochrony praw konsumenta.
Przypomniał też, iż tegoroczna edycja wydarzenia została objęta patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
– Ten Kongres to doskonała okazja, by rozmawiać nie tylko o problemach praktycznych i wyzwaniach, które stoją przed sektorem bankowym, ale także by przypomnieć, jak sektor bankowy na przestrzeni lat działał i nadal działa na rzecz klientów – zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i systemowym – podkreślił dr Tadeusz Białek.
Prezes ZBP podkreślił, iż polski sektor bankowy od lat wyróżnia się innowacyjnością, czego dowodem może być choćby BLIK. To polski sektor bankowy stworzył światowej klasy innowacyjne rozwiązanie jakim jest BLIK, który dokonał prawdziwej rewolucji w obszarze płatności mobilnych, nie tylko w naszym kraju.
– BLIK jest symbolem nowoczesnej bankowości i dowodem na to, że współpraca instytucji finansowych przynosi efekty w tworzeniu wspólnej wartości dla klientów – powiedział prezes ZBP, podkreślając iż sukcesów polskiej bankowości w zakresie digitalizacji mogą pozazdrościć nawet instytucje z innych państw UE.
I nie chodzi tu jedynie o wygodę czy intuicyjność oferowanych produktów, ale również, a może przede wszystkim, o bezpieczeństwo.
– Dziś z konta bankowego, kredytu czy usług inwestycyjnych bezpiecznie korzystają miliony obywateli – niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku czy poziomu dochodów. A w czasie realnym możemy dziś sprawdzić, czy dzwoni do nas bank, czy oszust – dodał dr Tadeusz Białek.
Czytaj także: Prezes ZBP o rosnącej atrakcyjności polskiego sektora bankowego dla inwestorów zagranicznych
Dobre praktyki i Europejski Akt o Dostępności dla sektora bankowego
Ważnym aspektem, definiującym nowoczesność usług finansowych, jest ich dostępność dla wszystkich, w tym osób z niepełnosprawnościami czy seniorów.
W tym kontekście wchodzące w życie z końcem czerwca ‘25 wymogi Europejskiego Aktu o Dostępności nie stanowią zaskoczenia dla branży bankowej.
– Już od 2012 roku w ramach ZBP wydaliśmy w sumie trzy edycje Dobrych praktyk obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki oraz trzy części Dobrych praktyk prostej komunikacji bankowej – zauważył prezes ZBP.
Zaangażowanie społeczne polskiej bankowości to również dostarczanie interfejsów pomiędzy obywatelem a urzędem, pozwalających na załatwianie wielu czynności urzędowych za pośrednictwem instytucji finansowych.
Funkcjonalności te, jak wskazał dr Tadeusz Białek, są udostępniane przez banki nieodpłatnie. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście troska o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno samych banków, jak i ich klientów.
– Systemy bezpieczeństwa transakcyjnego są skuteczne, a banki tworzą tzw. „cyfrowe twierdze”. Nowoczesne mechanizmy uwierzytelniania, szyfrowania danych i wykrywania nadużyć finansowych stanowią dziś fundament ochrony klientów – akcentował prezes ZBP, wskazując iż działania te nie mogą zastąpić edukacji konsumentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Czytaj także: Słownik pojęć finansowych w Polskim Języku Migowym pomoże w kontaktach z bankami
Współpraca banków z organami regulacyjnymi i nadzorczymi
Ważnym aspektem funkcjonowania sektora finansowego jest współpraca z organami regulacyjnymi i nadzorczymi.
– Przykładem tej współpracy są m.in. prace NGR nad reformą wskaźnika referencyjnego czy toczące się prace nad jednolitym wzorcem umowy kredytu hipotecznego.
Obecnie liczymy na utworzenie grupy roboczej przy UOKiK, która rozpocznie prace nad wzorcem klauzuli modyfikacyjnej na przyszłość – podkreślił dr Tadeusz Białek.
Wskazał on również zagadnienia, które stanowić będą główne wątki tematyczne tegorocznego wydarzenia. To m.in. próby podważania wskaźnika referencyjnego WIBOR, rosnąca fala pozwów ws. SKD, konsekwencje pytań prejudycjalnych, składanych przez polskie sądy do TSUE, czy też niepokojące zjawisko komercjalizacji ochrony praw konsumentów przez kancelarie odszkodowawcze.
Do tego dochodzi oczywiście perspektywa upowszechnienia AI i konieczność ujęcia tej rzeczywistości w ramy regulacyjne.
Czytaj także: POLSTR już jest – ZBP apeluje, żeby się dobrze przygotować do wprowadzenia nowego wskaźnika
