Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
3godzin
5minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
3godzin
5minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
3godzin
5minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Wydarzenia

Banki i polityka inkluzywności

10.05.2024 12:27 Karol Mórawski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Banki i polityka inkluzywności
Źródło: BANK.pl
Przed konferencją Finanse Jutra. Różnorodność, Innowacje, Wzrost (23.05.2024) - o równość płci i zaangażowaniu kobiet w zarządzanie instytucjami finansowymi w Polsce oraz o działaniach, które należy podjąć, by polska bankowość stała się bardziej inkluzywna pod względem polityki zatrudnienia – wypowiedziała się dla BANK.pl Małgorzata Romaniuk, wiceprezes zarządu Banku BPH SA. Organizatorem wydarzenia jest Komitet ds. Diversity & Inclusion przy Związku Banków Polskich.

Karol Mórawski: Jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o równość płci i zaangażowanie kobiet w zarządzaniu polskimi instytucjami finansowymi? 

Małgorzata Romaniuk: Raport Zarządzanie Różnorodnością w Bankach Komercyjnych wykonany na zlecenie Komitet DEI przy Związku Banków Polskich przynosi odpowiedź na to pytanie. Zacznijmy od danych statystycznych, które zostały zebrane z 20 banków i opublikowane. 

Wśród zatrudnionych w bankach dominują kobiety, które stanowią 67% ogólnego zatrudnienia. Jednak przyglądając się strukturze zatrudnienia, po stanowiskach, szybko dostrzeżemy jak udział kobiet zmniejsza się w ramach coraz wyższych stanowisk. W grupie pracowników merytorycznych udział kobiet wynosi 70%; średnia kadra zarządzająca – 58%; wyższa kadra zarządzająca – 41%. Można więc powiedzieć, że do tego momentu udział kobiet jest dominujący.

Natomiast przechodząc do poziomu zarządu, to analiza ich składów wskazała na duże dysproporcje pomiędzy liczbą kobiet i mężczyzn. Zaledwie 19% składów zarządów to kobiety, w przypadku siedmiu analizowanych banków w składzie zarządów banków nie zasiadała żadna kobieta. W składzie rad nadzorczych sytuacja wygląda lepiej, a mianowicie udział zasiadających w nich kobiet to 31% i tylko dwie rady nie miały w swoim składzie ani jednej kobiety.

Analizując przytoczone statystyki, jestem przekonana, że większość z nas ma poczucie, że potencjał obu płci nie jest wykorzystany w równym stopniu na poziomie zarządczym banków, a to ogromna strata dla naszego sektora. Kobiety mają inne kompetencje miękkie, wiedzę, doświadczenie niż mężczyźni, a ta różnorodność tworzy w ciałach zarządczych szczególną dynamikę, większą otwartość, daje szerszą perspektywę i bardziej kreatywne, innowacyjne myślenie, co skutkuje lepszą jakością decyzji i w konsekwencji wpływa pozytywnie na kondycję spółek.

Czytaj także: Finanse Jutra. Różnorodność, Innowacje, Wzrost

Jakie działania należy podjąć, by polska bankowość stała się bardziej inkluzywna pod względem polityki zatrudnienia? Czy bardziej skuteczne są mechanizmy regulacyjne (odgórne), czy może wewnętrzne inicjatywy samoregulacji w branży lub działania poszczególnych instytucji w tym zakresie?

W mojej ocenie różnorodność i wykorzystanie potencjału kobiet jest podstawą zrównoważonego rozwoju. Większość polskich instytucji finansowych w ramach regulacji ESG, która jest już dzisiaj nierozerwalną częścią każdej strategii biznesowej, dostrzega konieczność wzmacniania pozycji kobiet i dążenie do większej równości płci w gremiach, gdzie podejmowane są strategiczne decyzje.

Banki świetnie dają sobie radę z badaniem różnorodności, nasz raport potwierdza ten stan, wiemy jaka jest obecnie sytuacja i ile mamy do zrobienia, aby powiedzieć, że polska bankowość jest inkluzywna, otwarta na równy udział obu płci w procesach zarządczych tymi instytucjami. Wierzę, że od uświadomienia sobie sytuacji zaczyna się wszystko, również każda zmiana.

Banki miały szansę w ramach wdrażania rozwiązań dla ESG – Social i trzeba przyznać, że niektóre z nich wykorzystały tę możliwość bardzo dobrze, zwiększając udział kobiet na najwyższych stanowiskach. Inne wciąż mają to zadanie przed sobą.

Patrząc jednak na dane statystyczne, które przytoczyłam oraz obserwując dane spółek notowanych na warszawskiej GPW za ostatnie 20 lat, nie widać istotnego przyrostu kobiet we władzach spółek, dlatego samoregulacje (dobre praktyki) i działania poszczególnych instytucji nie zmieniły w istotny sposób tego udziału.

Przed nami wdrożenie dyrektywy UE – tzw. women on boards – która ma na celu wprowadzenie przejrzystych procedur rekrutacji w spółkach, tak aby co najmniej 40% stanowisk dyrektorów nie wykonawczych lub 33% w połączonych organach wykonawczych i nie wykonawczych, czyli radzie nadzorczej i zarządzie łącznie było zajmowanych przez niedostatecznie reprezentowaną płeć.

Jestem przekonana, że takie rozwiązania w Unii Europejskiej było potrzebne już od dawna i dyrektywa zmieni status quo, ale więcej o tym, jak wygląda sektor bankowy dzisiaj, jak banki wdrażają ideę inkluzywności i czy to ma znaczenie m.in dla naszych inwestorów – porozmawiamy w czasie dyskusji panelowych w trakcie konferencji Finanse Jutra. Różnorodność, Innowacje, Wzrost.

Czytaj także: ESG w sektorze bankowym: różnorodność to sposób na budowanie konkurencyjnych organizacji odpornych na zmiany

Więcej informacji, program oraz rejestracja są dostępne na stronie konferencji: www.BANK.pl/FinanseJutra

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bank BPHBankiDEI / Diversity Equity & Inclusion / Różnorodność Równość i WłączanieESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInkluzywnośćKobietyKonferencja Finanse JutraMałgorzata RomaniukMężczyźniRówność płciSektor finansowyWomen on Boards / Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środkówZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Karol Mórawski
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}