Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
IT@BANK 2025
13 listopada 2025 r.
Pozostało:
0dni
14godzin
36minut
Kongres Finansowania Nieruchomości 2025
20-21 listopada 2025 r.
Pozostało:
7dni
14godzin
36minut
Kongres Rynku Instrumentów Pochodnych 2025
20 listopada 2025 r.
Pozostało:
7dni
14godzin
36minut
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
26dni
14godzin
36minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
124dni
14godzin
36minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie i innowacje
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie i innowacje
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Finanse Jutra. Różnorodność, Innowacje, Wzrost

09.05.2024 09:59 Związek Banków Polskich / ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Finanse Jutra. Różnorodność, Innowacje, Wzrost
Źródło: ZBP
Na przestrzeni ostatnich lat udział kobiet w organach zarządzających polskich instytucji finansowych zwiększał się powoli, acz systematycznie. W roku 2022 co piąte stanowisko w zarządach i 30% funkcji w radach nadzorczych banków komercyjnych obsadzonych było przez kobiety.

O inicjatywach, podejmowanych przez polską bankowość na rzecz różnorodności i równości płci, a także o perspektywach w tej dziedzinie w kontekście ESG, dyskutować będziemy podczas konferencji:

„Finanse Jutra. Różnorodność, Innowacje, Wzrost”, która odbędzie się 23 maja 2024 roku, o godz. 9:30 w siedzibie mBanku przy ul. Prostej 18, w Warszawie.

Na tle polskiego sektora biznesu bankowość wyróżnia się in plus pod względem równego dostępu do stanowisk kierowniczych. Według statystyk 30% Club Poland – prezeski zarządów polskich banków stanowią 10% osób na tym kluczowym stanowisku, wobec średniej na poziomie zaledwie 4% dla wszystkich spółek, notowanych na WIG140. Panie zajmują też 26% pozostałych stanowisk decyzyjnych we władzach banków, podczas gdy na poziomie WIG140 wskaźnik ten jest aż o 8 punktów procentowych niższy.

Mniej optymistycznych wniosków dostarcza zestawienie polskiej bankowości z wymogami, stawianymi przez unijną dyrektywę w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorek i dyrektorów spółek giełdowych (tzw. Women on Boards Directive).

Zgodnie z tą regulacją, do czerwca 2026 roku osoby płci niedostatecznie reprezentowanej, czyli w tym przypadku kobiety, powinny stanowić nie mniej niż 40% członków organów decyzyjnych podmiotów zatrudniających co najmniej 250 pracowników i uzyskujących przychody roczne przekraczające 50 mld euro. Według tych samych przepisów, członkinie zarządów dużych firm powinny stanowić jedną trzecią składów osobowych tych organów.

Sytuacji nie ułatwia fakt braku implementacji wspomnianego aktu prawa unijnego do polskiego porządku prawnego. Przygotowanie polskiej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem rynku finansowego, na przyjęcie nowych standardów w zakresie równości płci będzie jednym z wątków dyskusji podczas konferencji Finanse Jutra: Różnorodność, Innowacje, Wzrost.

Wśród innych tematów nie zabraknie odniesienia do tzw. luki płacowej, czyli różnicy w wysokości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn pełniących analogiczne funkcje oraz sposobów na eliminowanie tego bardzo uciążliwego zjawiska, ze szczególnym uwzględnieniem praktyk, podjętych w tym zakresie przez niektóre banki w Polsce.

Konsekwencją luki płacowej jest nie tylko niesprawiedliwe wynagradzanie aktywności zawodowej kobiet względem mężczyzn, ale również kształtowanie się modelu HR niesprzyjającego awansowaniu pań i kształtowaniu przez nie ścieżki rozwoju zawodowego, co z kolei odbija się negatywnie na innowacyjności i konkurencyjności organizacji.

– Różnorodność to po prostu droga do większej efektywności w zarządzaniu przedsiębiorstwem, wspierająca budowanie przewagi konkurencyjnej w każdym biznesie, w którym ludzie są i pozostaną zasobem – podkreśla Marzena Zahlin, przewodnicząca prezydium Komitetu ds. Diversity and Inclusion przy Związku Banków Polskich.

Szczególnym punktem wydarzenia będzie prezentacja raportu „Zarządzanie różnorodnością w bankach komercyjnych”. Analizy, przeprowadzone w 20 polskich bankach komercyjnych, wykazały istnienie dwóch prędkości w dążeniach do różnorodności, równości i włączania poszczególnych instytucji finansowych.

Jakie działania należy podejmować, by ograniczyć ową dychotomię, zmierzając zarazem ku modelowi organizacji otwartej na talenty niezależnie od płci – to jedno z zagadnień, które będą dyskutowane podczas konferencji w oparciu o dane zaprezentowane we wspomnianym raporcie.

Kwestia ta ma szczególne znaczenie również dlatego, że – jak wskazała Bożena Graczyk, przewodnicząca Grupy Roboczej ds. raportu sektorowego DEI – polskie kobiety są nierzadko lepiej przygotowane merytorycznie do sprawowania kluczowych stanowisk aniżeli ma to miejsce w najlepiej rozwiniętych państwach Unii.

Aby optymalnie wykorzystać ten niezwykły ludzki potencjał potrzeba zarówno systemowego podejścia na rzecz równości, jak i odpowiednich kwalifikacji po stronie liderów instytucji bankowych.

W dyskusji znajdzie się również odniesienie do kwestii wpływu kobiet na funkcjonowanie banków, co nie jest wprost równoznaczne z poziomem ich reprezentacji w organach przedstawicielskich, choć oczywiście pomiędzy tymi trendami istnieje ścisła zależność. Wzmocnienie pozycji kobiet na stanowiskach decyzyjnych w organizacjach sprawia, iż głos kobiet jest wyraźnie słyszalny i wywiera silniejszy wpływ na decyzje korporacyjne.

Podsumowaniem wniosków, pojawiających się w kolejnych sesjach będzie finałowa debata Liderek i Liderów Banków. Jej uczestniczy odniosą się do takich kwestii jak wpływ zmian pokoleniowych, społecznych i regulacyjnych na zmianę sposobu zarządzania różnorodnością, ale również główne bariery dla wdrażania współczesnych standardów w zakresie inkluzywności i równości płci.

Pojawi się też odniesienie do korzyści, jakie dla samych instytucji bankowych oraz ich pracowników stwarzają wymogi w zakresie zarządzania DEI, określone w nowych regulacjach unijnych.

Organizator wydarzenia:

Komitet ds. Diversity & Inclusion przy Związku Banków Polskich

Więcej informacji, program oraz rejestracja są dostępne na stronie konferencji: www.BANK.pl/FinanseJutra

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
30% Club PolandBankiBożena GraczykDEI / Diversity Equity & Inclusion / Różnorodność Równość i WłączanieESG / Environmental, Social and corporate GovernanceKobietyKobiety w finansachKomitet ds. Diversity and Inclusion przy ZBPKonferencja Finanse JutraMarzena ZahlinmBankMężczyźniPolityka różnorodności / diversity policySektor bankowyZarządzanieZasoby ludzkie / Kadry / Human Resources / HR
Autor Związek Banków Polskich / ZBP
Źródło
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Piotr Bujak,
Gospodarka
Jak wykorzystać wydatki zbrojeniowe do wzmocnienia rozwoju gospodarczego Polski?
banknoty, kostki z napisem PIT, CIT, VAT
Gospodarka
Polski system podatkowy jednym z najgorszych wśród państw OECD
sylwetka, Elon Musk, czerwone tło, logo Tesla
Gospodarka
Elon Musk bilionerem, co z tego wynika?
Standard & Poor's, S&P
Gospodarka
Agencja S&P potwierdziła rating Polski na poziomie „A-” ze stabilną perspektywą

Najnowsze

Napis bank na budynku
Bankowość spółdzielcza
Dla banków spółdzielczych niższa podwyżka stawki CIT
Franz Kafka – wybitny urzędnik w Generali
Z rynku finansowego
Franz Kafka – wybitny urzędnik w Generali
Michał Stajniak, wicedyrektor Działu Analiz XTB.
Gospodarka
Krajowa „inflacja czekoladowa” najwyższa w Europie
logo Rada Przedsiębiorczości
Rynek pracy
Rada Przedsiębiorczości krytycznie ocenia projekt ustawy o PIP
mężczyzna trzymający tablet z wykresami na ekranie
Z rynku finansowego
Czeski Jet Investment utworzył czwarty fundusz private equity na przejęcia spółek w Europie Środkowej
statek, morze, AWS zbuduje Fastnet, kabel transatlantycki o wysokiej przepustowości łączący USA i Europę
Technologie i innowacje
AWS zbuduje Fastnet, kabel transatlantycki o wysokiej przepustowości łączący USA i Europę
„Otwarci na ludzi” - dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
Bankowość spółdzielcza
„Otwarci na ludzi” – dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
flaga UE, AI ACT
Edukacja finansowa
„AI w usługach płatniczych. Automatyzacja, personalizacja i wyzwania regulacyjne w świetle AI Act” – relacja z webinaru PAB WIB

Zobacz także

Elektrownia atomowa
ESG
Finansowanie budowy i eksploatacji elektrowni jądrowych będzie łatwiejsze
Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim
ESG
Dwie nagrody EFFIE 2025 dla kampanii emerytalnej ING
Visa, logo
ESG
Robert Lewandowski globalnym ambasadorem Visa podczas Mistrzostw Świata FIFA 2026™
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}