Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
14godzin
36minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
14godzin
36minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
14godzin
36minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Technologie i innowacje

Kolejny okres rewolucji technologicznej to era sztucznej inteligencji i analityki danych

28.11.2023 11:45 Tomasz Smoleński | GFT Poland
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kolejny okres rewolucji technologicznej to era sztucznej inteligencji i analityki danych
Tomasz Smoleński. Źródło: GFT
Sztuczna inteligencja, będąca do niedawna dla większości z nas zagadnieniem rodem z literatury science fiction, staje się faktem. Doświadczamy jej zarówno w życiu służbowym, jak i prywatnym. Organizacje wykorzystują ją do zwiększania bezpieczeństwa, ulepszania procesów i pozyskiwania nowych klientów. Rewolucyjnym, wręcz namacalnym dowodem na jej „istnienie” stał się ChatGPT, którego działanie może dziś przetestować każdy z nas. To dopiero początek rewolucji. O możliwościach wykorzystania zaawansowanej analityki i AI pisze ekspert firmy GFT, Tomasz Smoleński.

Liczba tworzonych danych gwałtownie rośnie od ponad dekady. Przyczyniły się do tego wszelkie inteligentne urządzenia i elektroniczne gadżety – jak na przykład smartfony czy wearables.

Według raportu IDC „Worldwide Global DataSphere Forecast” w 2025 roku na świecie będzie już 180 zettabajtów danych. Każdego roku ilość gromadzonych danych na serwerach rośnie o ok. 23%.

Dane nieustrukturyzowane lub niebędące częścią baz, takie jak luźne pliki, PDF-y, zdjęcia i klipy wideo, zgodnie z analizami Forbes, stanowią prawie 90% rocznie wytwarzanych danych z tempem wzrostu 55-65% każdego roku.

Ich liczba podwaja się więc co 11 miesięcy, a organizacje mają coraz większe trudności z wydobyciem wartości z gromadzonych danych.

Czytaj także: Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – GFT Poland | Rozwój usług bankowych a oczekiwanie współczesnego klienta

Dane pozyskane, ale niewykorzystane

Urządzenia, które nosimy ze sobą (lub na sobie), szczególnie smartfony, znają nasze wzorce zachowań, zainteresowania, cechy wyglądu, stan fizyczny, a dzięki pewnym aplikacjom także nasze samopoczucie. Nie wspominając o wyborach zakupowych, miejscach w których bywamy czy sposobie spędzania wolnego czasu. Smartfon przechowuje nasze wiadomości, np. Apple, przetrzymuje już usunięte wiadomości przez pewien czas, przy czym nie jest on określony.

Mimo takiej ilości szczegółów z życia setek milionów ludzi, wciąż istnieje problem z efektywnym wykorzystaniem zgromadzonych danych, w sposób mądry i korzystny dla różnych organizacji.

Jednak pozyskiwane dane to nie tylko informacje o ludziach, ich cechach i zwyczajach. Analiza dużych ilości rekordów to także (a może przede wszystkim) możliwość odkrywania w danych pewnych prawidłowości, pozwalających zrozumieć zależności, których nawet doświadczony analityk może nie dostrzec ze względu na ograniczenia w przetwarzaniu – chodzi np. o korelacje, które nie zawsze są oczywiste.

Zebrane, ale nieprzeanalizowane dane są jak niewykorzystana szansa. W posiadanych bazach mogą kryć się informacje ważne i potrzebne do rozwoju firm czy innych podmiotów lub odpowiedzi na nurtujące pytania i zagadnienia.

Organizacje zastanawiają się, jak zabrać się za analizę posiadanych informacji, gdyż dopiero rozpoczynamy erę zaawansowanej analityki, a skuteczne narzędzia powoli wchodzą na rynek.

Przykładem nowoczesnych technologii służących do zgłębiania danych oraz ich analizowania są Data Mining¸ Advanced Analytics oraz Predictive Analytics. Czym są dokładnie?

Data Mining to proces analityczny, przeznaczony do badania dużych zasobów danych (zazwyczaj powiązanych z zagadnieniami gospodarczymi lub rynkowymi) w poszukiwaniu regularnych wzorców oraz systematycznych współzależności pomiędzy zmiennymi, a następnie do oceny wyników poprzez zastosowanie wykrytych wzorców do nowych podzbiorów danych.

Advanced Analytics jest z kolei metodologią analizy danych, która wykorzystuje modelowanie, algorytmy uczenia maszynowego, głębokie uczenie, automatyzację procesów biznesowych i inne metody statystyczne do analizy informacji biznesowych z różnych źródeł danych.

W ramach Predictive Analytics dokonuje się przewidywań dotyczących przyszłych wyników przy użyciu danych historycznych, w połączeniu z modelowaniem statystycznym, technikami eksploracji danych i uczeniem maszynowym. Firmy stosują analitykę predykcyjną, aby znaleźć wzorce w tych danych, w celu identyfikacji zagrożeń i możliwości.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Bezpieczeństwo – GFT Poland | Cyfrowa odporność usług bankowych w chmurze wobec tsunami wymogów regulacyjnych i lawiny cyberzagrożeń

Analityka i AI – przyszłość, bez której nie ma postępu

Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe oraz analityka danych to technologie, które dla wielu branż staną się wyznacznikiem, wręcz must-have, ich rozwoju.

W handlu detalicznym, szczególnie w e-commerce, analiza danych już od dawna pomaga w identyfikacji potrzeb i preferencji klientów. To właśnie dzięki AI nastąpił gwałtowny rozwój handlu konwersacyjnego. Czaty, boty czy wreszcie voiceboty, które wykorzystują popularność Siri i Amazon Alexa, to technologie, które będą miały ogromny wpływ na dalszy rozwój rynku e-commerce.

Analizy predykcyjne wspierają z kolei sprzedawców w zrozumieniu jakie produkty będą najbardziej atrakcyjne dla klientów w danym czasie, np. w okresie wakacyjnym lub świątecznym. Zaawansowane algorytmy w ogromnym stopniu wpłynęły na strategie cenowe oraz na to, jak sprzedawcy je wykorzystują, aby zoptymalizować zakupy online. Badają m.in. dane historyczne, czynniki rynkowe, konkurencję oraz zachowania, a na tej podstawie – sugerują ceny produktów.

Personalizacja i unikalne doświadczenie klienta to dziś nieodzowny atrybut firm dbających o konsumenta i chcących przyciągnąć go wyjątkową ofertą lub obsługą.

Przykładem w pełni spersonalizowanej aplikacji mobilnej jest sprzedawca online wina Simply Wine. Korzystając z technologii uczenia maszynowego, całe strony są przebudowywane dla użytkownika w dowolnym momencie. W rezultacie klienci czują się tak, jakby mieli do czynienia z prawdziwym sommelierem, który nawiguje i pomaga im przy wyborze wina.

Także w logistyce i łańcuchach dostaw sztuczna inteligencja i analityka od lat pomagają w identyfikacji słabych punktów i usprawnieniu procesów biznesowych, takich jak zarządzanie poziomem zapasów, planowanie produkcji oraz prognozowanie wzrostu sprzedaży, co pomaga zoptymalizować przestrzeń magazynową, monitorować stany magazynowe lub koordynować dostawy w czasie rzeczywistym.

Z czasem pojawiają się jednak nowe wyzwania, dziś jest nim m.in. optymalizacja śladu węglowego, która staje się coraz ważniejszym wskaźnikiem, będącym elementem polityki ESG. Ślad węglowy oblicza się dzisiaj dla coraz większej liczby produktów, a nawet usług.

Zeroemisyjne chcą być hotele, restauracje czy lotniska, jak np. lotnisko w Stuttgarcie, które dzięki analityce wyliczać będzie footprint samolotów, rozplanuje instalację paneli fotowoltaicznych czy zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej.

Neutralność klimatyczna stała się ważnym trendem nawet w branżach takich jak eventowa – firma, organizując wielką konferencję lub targi może zadbać o redukcję śladu węglowego takiego wydarzenia np. poprzez optymalizację logistyki lub gospodarkę odpadami.

W dziedzinie cyberbezpieczeństwa, sztuczna inteligencja i analityka umożliwiają wykrywanie nieprawidłowości w systemach informatycznych, automatyczne wyłapywanie zagrożeń i zapobieganie cyberatakom. Za pomocą Advanced i Predictive Analytics można identyfikować i eliminować polityki związane z nadużyciami.

Cybersecurity to ogromny obszar, którego skuteczność bazuje na zaawansowanych algorytmach. Ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania firm, organizacji, instytucji oraz całych państw.

Najbardziej zaawansowany w dziedzinie walki z cyberatakami Izrael przeznacza ogromne środki na start-upy pracujące nad rozwiązaniami wykorzystującymi AI w służbie obronności terytorium – ten dziewięciomilionowy kraj zajmuje trzecie miejsce na świecie w ogólnej liczbie start-upów AI.

Google i Microsoft ogłosiły plany rozwoju systemów wyszukiwania wspomaganego sztuczną inteligencją, co będzie stanowić początek walki o dominację na tej płaszczyźnie.

Właściwie trudno dziś wskazać branżę, która nie docenia znaczenia AI. Sztuczna inteligencja ma wpływ na każdy sektor – począwszy od rolnictwa, gdzie pomaga monitorować i przewidywać prognozę oraz zjawiska pogodowe, przez medycynę – zastosowań jest tu niemal nieograniczona liczba, istnieją już np. algorytmy wspierające lekarzy w realizacji procesu in vitro.

AI przyczynia się też do zmian na rynku pracy lub rewolucji w mediach, które już dziś sięgają po technologię ChatGPT. W erze Big Data organizacje, które wykorzystują nowoczesne technologie analityczne, będą przygotowane do skutecznego łagodzenia pojawiających się zagrożeń, przyspieszania innowacji, obniżania kosztów i optymalizacji wyników biznesowych.

Dzięki właściwym rozwiązaniom do zarządzania danymi, przedsiębiorstwa mogą wyjść poza tradycyjną działalność i uwolnić wartość swoich danych.

Czytaj także: Raport Specjalny | Nowe Technologie – GFT Poland | GreenCoding w walce z CO2

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Analityka danychBig DataChatbotyChatGPT / Generative Pre-trained TransformerCyberbezpieczeństwo / CyberprzestępczośćCyberochronaCyberzagrożeniaCyfryzacja / DigitalizacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGFT PolandNowe technologieSztuczna inteligencja / AITomasz SmoleńskiTransformacja cyfrowaUczenie maszynowe / MLVoicebot
Autor Tomasz Smoleński
Źródło GFT Poland
Partner działu
logo Systemy Wymiany Informacji

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
wirtualny ekran z napisem AI, obraz wirtualnego mózgu,
Technologie i innowacje
64 proc. CFO planuje w 2026 roku rozwijać kompetencje techniczne i częściej korzystać z AI
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}