Jak zwiększyć udział banków spółdzielczych w rynku finansowym?
Kontynuując warsztaty z pierwszego dnia sesji Renata Gut z Instytutu Talentów Flash Point prezentowała kompetencje lidera przyszłości, z akcentem na zdolność adaptacji do zmian i kryzysów w zmiennym środowisku działania.
W interakcji ze słuchaczami poszukiwano odpowiedzi na pytanie:
Jak przewidzieć nieprzewidziane?
Bancassurance w bankach spółdzielczych
Z kolei Paweł Zylm, ekspert rynku ubezpieczeniowego i współtwórca BRE Ubezpieczenia analizował możliwości zwiększenia przychodów pozaodsetkowych w banku spółdzielczym kanałem Bancassurance.
Obrazowe case study wywołało szereg pytań i żywą reakcję. Kontent uzupełniły grupowe warsztaty dotyczące następujących kwestii:
− Czego oczekuje klient?
− Co może zaoferować bank?
− Jakiego wsparcia bank oczekuje od ubezpieczyciela?
BS-y a regionalne programy rozwoju
Kolejny blok programowy poświęcony był relacjom bankowości spółdzielczej z administracją publiczną na szczeblu rządu, wyspecjalizowanych agencji i samorządów wojewódzkich z marszałkami włącznie.
Jak dowiódł wieloletni menedżer sektora bankowego Henryk Pietraszkiewicz − realizacja regionalnych programów rozwoju i udział w wydatkowaniu funduszy celowych, w tym ze środków unijnych − to proces wymagający wypracowania standardów i znajomości procedur z poziomu grupy, a nawet całego sektora bankowości spółdzielczej.
Instrumenty wsparcia sprawią, że możliwe będzie uzyskanie efektu dźwigni finansowej, co otworzy perspektywę zwiększenia przez sektor udziału w rynku finansowym i realnego wsparcia przedsiębiorców lokalnych przez poszerzenie dostępu do finansowania.
Warunkiem jest zwiększenie kontraktowania funduszy oraz programów celowych i środków pomocowych przez banki spółdzielcze i zrzeszające.
Ważna jest umiejętność diagnozowania problemów sfery realnej w gospodarce i dostarczanie adekwatnych instrumentów i produktów finansowych. Strategia pozyskiwania tych funduszy musi być elementem strategii rozwojowej banku.