ZBP: proponowane zmiany w Funduszu Wsparcia Kredytobiorców oznaczają zaostrzenie polityki kredytowej banków
„Przewymiarowanie dostępności FWK poprzez zbyt niskie RdD (obniżenie do 40 z 50 proc. – PAP) oraz zbyt wysoki parametr minimalnego dochodu rozporządzalnego po odjęciu kosztów obsługi kredytu wymuszą na bankach dokonanie zmiany polityki kredytowej skutkujące jej zaostrzeniem, co przełoży się na ograniczenie zdolności kredytowej i obniżenie dostępności kredytów:
– banki nie będą mogły, ze względów ostrożnościowych, udzielać kredytów tym osobom, które na moment aplikowania o kredyt spełniają przesłanki dostępu do wsparcia w ramach FWK;
– spadnie dostępna kwota kredytu dla wszystkich grup kredytobiorców (średnio o 20-30 proc. dla gospodarstw 2- i 3-osobowych);
– uderzy to szczególnie w rodziny wielodzietne, gdzie dostępna kwota kredytu może obniżyć się nawet o ponad 70 proc. (dla gospodarstw 5-osobowych)” – napisano.
Czytaj także: Fundusz Wsparcia Kredytobiorców to najlepsza forma pomocy osobom mającym problemy ze spłatą kredytów
ZBP o wskaźnikach regulujących dostęp do FWK
Według Związku Banków Polskich kalibracja systemu Funduszu Wsparcia Kredytobiorców powinna być dokonana w oparciu o szereg symulacji.
„Przy doborze granicznych wartości RdD należy uwzględnić poziomy RdD, przy jakich były udzielane kredyty obecnie aktywne w portfelach banków.
Wskaźniki zabezpieczające dochód pozostający w gospodarstwie domowym na osobę nie powinny stać w kolizji ze stosowaną praktyką określania zdolności kredytowej oraz tworzyć sytuacji, w której o wsparcie z FWK będą występować kredytobiorcy faktycznie go niepotrzebujący” – ocenia ZBP.
Czytaj także: Prof. Waldemar Rogowski o wakacjach kredytowych i Funduszu Wsparcia Kredytobiorców
Ograniczenie dostępu do wakacji kredytowych
Związek Banków Polskich zwraca uwagę, że czynnikiem potencjalnie zwiększającym wykorzystanie wsparcia w ramach FWK będzie ograniczenie dostępu do wakacji kredytowych poprzez zastosowanie kryterium RdD > 35 proc.
„Może to oznaczać konieczność dokonania dopłat do Funduszu na poziomie przekraczającym 4 mld zł rocznie, co nie zostało ujęte w Ocenie Skutków Regulacji” – dodano.