Wydarzenia i Opinie | XI Kongres Rynku Instrumentów Pochodnych | Czy RIS przekona Europejczyków do inwestycji na rynku kapitałowym?

Na ile założenia przyjęte przez unijnego legislatora wpłyną na preferencje przeciętnych konsumentów odnośnie lokowania nadwyżki finansowej, i jak wprowadzenie nowych przepisów odbije się na funkcjonowaniu polskiego rynku instrumentów finansowych, rozwiniętego słabiej niż w innych krajach Unii? Kwestiom tym poświęcona była debata, podsumowująca tegoroczny Kongres Rynku Instrumentów Pochodnych, który po kilkuletniej nieobecności spowodowanej pandemią COVID-19 powrócił do agendy wydarzeń organizowanych przez Związek Banków Polskich. – Cieszymy się, że na sali możemy gościć licznych bankowców, ekspertów z tej mocno specjalistycznej dziedziny, bardzo cieszy mnie także liczna obecność przedstawicieli instytucji publicznych. W zasadzie można powiedzieć, że mamy reprezentowane wszystkie instytucje sieci bezpieczeństwa finansowego – zaznaczył prezes ZBP, dr Tadeusz Białek, w przemówieniu rozpoczynającym obrady. Zwrócił on uwagę, że obrót instrumentami finansowymi nie kojarzy się w pierwszej kolejności z core’ową działalnością banku, niemniej odgrywa on istotną rolę w dostarczaniu klientom produktów adresujących ich potrzeby, choćby w zakresie zabezpieczenia ryzyka, ale także zawierania transakcji na rynku międzybankowym czy podejmowania działań w obszarze zarządzania aktywami i pasywami.
Cel: dogonić USA
Inwestycje gospodarstw domowych na europejskim rynku kapitałowym są znacznie niższe niż na innych rynkach, w tym amerykańskim. O ile w USA konsumenci lokują w instrumenty finansowe ponad 40% aktywów, to w Europie odsetek ten kształtuje się na poziomie 17% – podkreślała Anna Biała, Counsel w kancelarii Clifford Chance. Według ustaleń władz unijnych, jest to konsekwencją skomplikowania dostępnych instrumentów finansowych oraz ryzyka towarzyszącego inwestycjom, natomiast brak odpowiednich zasobów finansowych nie stanowi głównej bariery. Aby zatem skłonić przeciętnych obywateli, by inwestowali swe oszczędności na rynku kapitałowym, należy m.in. wprowadzić nowe wymogi w zakresie uproszczenia komunikacji pomiędzy inwestorem a dostawcą usług, niezbędne są też działania na rzecz zwiększania świadomości finansowej obywateli. To nie jedyne nowości, jakie przewidziano w projekcie Retail Investment Strategy. Dokument zakłada porównywalność informacji, dostarczanej klientom przez różne podmioty, by było możliwe zestawienie poszczególnych ofert. Reakcją na aktualne trendy jest też próba unormowania promocji produktów inwestycyjnych przez influencerów. Do tego dochodzą regulacje istotnie ograniczające możliwość przekazywania zachęt dystrybutorom przez fundusze inwestycyjne czy pozwalające na budowanie benchmarków cen produktów inwestycyjnych.
Bez edukacji finansowej nie spopularyzujemy inwestowania wśród Polaków
Czy zakładane przez unijnych urzędników cele da się zrealizować również na polskim rynku? Mateusz Stępiński, dyrektor w EY-Parthenon, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI