We wrześniu spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 0,3% r/r
„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 4,1% we wrześniu 2022 r.). W porównaniu z sierpniem 2023 r. również notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3%.
W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 3,4% (w 2022 r. wzrost o 6,8%)” – czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2023 r. była o 2,2% wyższa w porównaniu z sierpniem br.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących we wrześniu ’23 była wyższa niż przed rokiem o 3,6% i spadła o 0,7% m/m, podano także.
„We wrześniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grupy tekstylia, odzież, obuwie (o 16,3% wobec wzrostu o 25,2% przed rokiem).
Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w grupach: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 16%), meble, rtv, agd (o 12,2%) oraz pozostałe (o 9,7%) .
Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały niewielki spadek o 0,1%. Spośród prezentowanych grup znaczący wzrost raportowały jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 9,8%) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 7,5%)” – czytamy dalej.
Czytaj także: Prognoza inflacyjna ekonomistów Credit Agricole Bank Polska
Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych we wrześniu i sierpniu 2023 r.:
Czytaj także: Dynamika sprzedaży detalicznej w czerwcu wyniosła -4,7 proc. rdr wobec -6,8 proc. rdr w maju
Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej wyniósł we wrześniu 8,3 proc.
Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł we wrześniu w Polsce 8,3 proc. wobec 8,2 proc. w poprzednim miesiącu – podał również Główny Urząd Statystyczny.
Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących mdm wzrosła o 0,4 proc.
GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1 proc. przed miesiącem do 24,3 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7 proc. do 17,8 proc.).
Z kolei spadek udziału wykazały natomiast jednostki handlujące meblami, rtv, agd (z 15,7 proc. do 15,6 proc.).