UOKiK nałożył 20 mln zł kar za zatory płatnicze także na najbardziej znane marki

UOKiK nałożył 20 mln zł kar za zatory płatnicze także na najbardziej znane marki
Fot. stock.adobe.com / MOZCO Mat Szymański
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał 30 decyzji w sprawach zatorów płatniczych od początku 2023 r. i na 16 przedsiębiorców nałożył kary finansowe w łącznej wysokości ponad 20 mln zł. Ponadto, korzystając ze znowelizowanych przepisów wystosował 62 wystąpienia miękkie do przedsiębiorców, podał Urząd.

Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na 16 spółek:

– FCA Poland – 7,4 mln zł

– CELSA Huta Ostrowiec – ponad 3 mln zł

– Wojas – prawie 1,7 mln zł

– Cognor – 1,4 mln zł

– Hurtownia Motoryzacyjna Gordon – 1,3 mln zł

– Rossmann – 1,2 mln zł

– Wkręt-Met – 1,1 mln zł

– Aldi – 830 tys. zł

– Agri Plus – 476 tys. zł

– Grudnik – ponad 400 tys. zł

– Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 360 tys. zł

– Elit Polska – 250 tys. zł

– The Lorenz Bahlsen Snack-World – 240 tys. zł

– Biazet – 227 tys. zł

– Caterpillar Poland – 183 tys. zł

– DSV Road – 164 tys. zł.

Czytaj także: Już 82 proc. przedsiębiorców ma kontrahentów, którzy nie płacą w terminie

14 firm bez kary finansowej, chociaż też zalegały z płatnościami

„W przypadku 14 przedsiębiorców prezes UOKiK również stwierdził, że zalegali z płatnościami swoim kontrahentom, lecz równocześnie wystąpiły przesłanki obligujące do odstąpienia od wymierzenia im sankcji pieniężnej.

Ustalono bowiem, że w badanym okresie przedsiębiorcy sami byli narażeni na zatory płatnicze.

Takie sytuacje wystąpiły w przypadku spółek:

– DHL Parcel Polska,

– BP Europa SE Oddział w Polsce, Rawlplug,

– REAL,

– Pepco Poland,

– Cemex Polska,

– Garmond Press,

– Superdrob,

– Raben Logistics Polska,

– Viterra Polska,

– Zakład Przemysłu Mięsnego Biernacki,

– Mars Polska,

– BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego,

– TIM”

 – podano w komunikacie.

Czytaj także: Różne możliwości finansowania biznesu: jak działa faktoring?

Instytucja tzw. wystąpienia miękkiego.

UOKiK wyjaśnił też, że nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, która weszła w życie w grudniu 2022 r., wprowadziła m.in. instytucję tzw. wystąpienia miękkiego.

Jest to instrument stosowany skutecznie od wielu lat np. w obszarze ochrony konsumentów i konkurencji. Pozwala zasygnalizować możliwe nieprawidłowości i wpływać na działania spółek bez konieczności wszczynania formalnych postępowań.

Służy do pokazania przedsiębiorcom, że ich praktyki mogą naruszać prawo, z jednoczesnym sugerowaniem im rozwiązania – w tym przypadku poprawą dyscypliny płatniczej względem dostawców, podano.

Prezes UOKiK wystosował wystąpienia miękkie do 62 przedsiębiorców działających w następujących branżach:

– przemysł elektromaszynowy, metalurgiczny, chemiczny, spożywczy, farmaceutyczny, kosmetyczny, obuwniczy, stoczniowy

– handel hurtowy i detaliczny na rynkach: spożywczym, farmaceutycznym i motoryzacyjnym

– transport, spedycja i logistyka

– budownictwo” – czytamy w materiale.

„Prezes UOKiK oczekuje, że przedsiębiorcy, do których zostało wystosowane wystąpienie miękkie, niezwłocznie poprawią kulturę płatniczą w stosunku do swoich kontrahentów. W przeciwnym razie Prezes Urzędu będzie podejmował działania formalne, czyli wszczynał postępowania administracyjne i nakładał kary finansowe” – czytamy dalej.

Urząd wskazał, że są pierwsze reakcje przedsiębiorców na działania prezesa UOKiK i część spółek, które otrzymały pisma, zadeklarowało niezwłoczny przegląd swoich procedur płatniczych, podjęcie niezbędnych działań mających na celu poprawę dyscypliny płatniczej wobec kontrahentów i wyeliminowanie stwierdzonych opóźnień.

Urząd przypomniał, że kompetencje prezesa UOKiK w zakresie przeciwdziałania zatorom płatniczym skupiają się na poprawie dyscypliny płatniczej przedsiębiorców. Nakładane na spółki kary finansowe służą wywieraniu prewencyjnej presji na spółki, w celu terminowego regulowania przez nie zobowiązań wobec swoich kontrahentów.

Jednak nadrzędnym celem podejmowanych przez prezesa UOKiK działań jest efektywne czuwanie nad rynkiem, z wykorzystaniem różnych  instrumentów prawnych, również tych mniej formalnych – jakimi są wystąpienia miękkie. Powinny one przyczynić się do zmniejszenia poziomu zatorów płatniczych na rynku, podano.

Czytaj także: Jak sobie radzić z zatorami płatniczymi?

Źródło: ISBnews