Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Prezes ZPL o zmieniającym się rynku leasingu

24.04.2024 14:41 Robert Lidke | BANK.pl
Prezes ZPL o zmieniającym się rynku leasingu
Monika Constant. Źródło: ZPL
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W jaki sposób umożliwienie zdalnego zawierania umów wpłynie na rozwój branży leasingowej - powiedziała nam Monika Constant, prezes Związku Polskiego Leasingu.

Robert Lidke: Czy widzi Pani jakieś racjonalne uzasadnienie dla tego, aby firmy leasingowe nie miały możliwości zdalnego podpisywania umów z klientami?

Monika Constant: Nie widzę. Nie ma racjonalnego uzasadnienia. Branża od lat wskazuje na to ograniczenie. Jest to też zgodne z oczekiwaniami klientów firm leasingowych. A jest ich niemało, bo aż 1 milion.

O tego typu rozwiązanie apelowały także organizacje zrzeszające przedsiębiorców m.in. Związek Banków Polskich, Konfederacja Lewiatan, Federacja Przedsiębiorców i Pracodawców, Związek Przedsiębiorców Polskich, Polskie Towarzystwo Gospodarcze, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorstw Finansowych.

Postulat dotyczący formy dokumentowej dla umowy leasingu  znalazł się także w podsumowaniu prac Zespołu roboczego ds. rozwoju innowacji finansowych (FinTech), utworzonego przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Duże nadzieje wzbudza więc projekt ustawy deregulującej przepisy prawa gospodarczego, który na początku kwietnia ’24 trafił do konsultacji. Projekt uwzględnia postulat branży dotyczący zawierania umów w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.

Forma dokumentowa oznacza ułatwienia nie tylko w samym zawieraniu umów, lecz także ich późniejszym aneksowaniu. Przedsiębiorcy i rolnicy nie będą już musieli marnować czasu na dojazd do biur firm leasingowych. Wystarczy wyrażenie zgody przez e-mail, SMS albo rozmowę wideo.

Inne artykuły tego autora:

  • Etyka w finansach dotyczy nie tylko banków
  • Co Polak wie o AI w banku?
  • W lipcu ’25 inflacja będzie zgodna z celem NBP

Jeżeli ustawa deregulująca przepisy prawa gospodarczego dopuści możliwość zdalnego zawierania umów z klientami, to jak to wpłynie na rozwój branży leasingowej?

Z badania zrealizowanego pod egidą Związku Polskiego Leasingu wśród klientów firm leasingowych wynika, że wśród preferowanych zdalnych czynności w procesie obsługi leasingu wskazują oni płatność za raty i opłaty leasingowe (48,4 proc.). Niewielu mniej (44,1 proc.) oczekuje możliwości zdalnej obsługi aneksów i zmian w umowie – co w świetle obecnie obowiązujących przepisów nie jest właśnie w pełni możliwe.

44,8 proc. chciałoby zdalnie wznawiać polisę ubezpieczeniową, a 44,2 proc. – być informowanym w tym trybie o zmianach i symulacjach harmonogramu. Jedynie 16,5 proc. ankietowanych nie jest zainteresowanych obsługą zdalną, ponieważ preferuje bezpośredni kontakt z pracownikiem firmy leasingowej.

Konieczność stosowania dla umowy leasingu formy pisemnej, by zachować jej ważność, wydłuża i utrudnia cały proces zawierania umów lub wprowadzania do nich zmian. Zawieranie umów leasingu w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, pozwoli ten proces usprawnić i przyspieszyć, a także podniesie bezpieczeństwo stron obrotu.

Dodatkowo, zredukuje to koszty zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i firm leasingowych. Taka zmiana będzie miała również pozytywny wpływ na środowisko (zmniejszając zużycie papieru).

W dobie wszechobecnej cyfryzacji, przeniesienia wielu obszarów pracy do obszaru zdalnego, zniesienie rygoru obowiązującego dziś przy umowach leasingu byłoby kolejnym krokiem w kierunku pełnego zautomatyzowania procesu zawierania umowy leasingu.

Inne artykuły od BANK.pl:

  • GUS o rosnącym rynku faktoringu
  • NBP sygnalizuje słabnącą dynamikę wzrostów cen nieruchomości
  • Co Polak wie o AI w banku?

W branży leasingowej dominują umowy dotyczące branży motoryzacyjnej. Czy widzi Pani jakieś segmenty rynku, w których leasing będzie się szczególnie szybko rozwijał?

Szacujemy, że w 2030 roku firmy leasingowe będą finansować rocznie aktywa o wartości 170–200 mld zł, przy założeniu rozwijającej się gospodarki. Dla porównania w 2023 roku wartość udzielonego finansowania wyniosła 102 mld zł. Będziemy się zatem rozwijać we wszystkich segmentach.

Ogólna struktura finansowanych aktywów – pojazdy lekkie, pojazdy ciężarowe, maszyny i inne urządzenia oraz nieruchomości – nie powinny ulec znaczącej zmianie w kolejnych latach. Transformacji ulegnie raczej rodzaj finansowanych aktywów przez firmy leasingowe.

Trendy związane z ESG, przejściem na samochody elektryczne i z transformacją energetyczną spowodują znaczną zmianę rodzajów finansowanych pojazdów lekkich, ciężarowych i maszyn. Podobnej transformacji należy oczekiwać w pozostałych obszarach, takich jak maszyny, urządzenia czy pojazdy ciężarowe.

Trend ten wzmacniać będą zachęty, jak i restrykcje regulacyjne, programy wspierające transformację energetyczną oraz zmiana przyzwyczajeń konsumentów. To właśnie potrzeby konkretnych grup docelowych – takich jak sektor MŚP, dla którego leasing jest podstawowym wyborem źródła finansowania inwestycji, reprezentantów pokolenia Z, czy też użytkowników rozwiązań z zakresu mikromobilności – będą wpływać na ofertę firm leasingowych.

Nasz raport „Leasing na ścieżce transformacji. 30 lat napędzamy gospodarkę” przygotowany wraz EY z okazji 30-lecia ZPL wskazuje, że trendami zmieniającymi branżę będą m.in. cyfrowa transformacja, personalizowana oferta dla klientów, uproszczenia usług, pełna przejrzystość procedur stosowanych w firmach leasingowych czy aspekty ESG ofert leasingowych.

Firmy będą wprowadzać coraz nowsze rozwiązania wspierające swoich klientów, takie jak Mobility-as-a-Service i Product-as-a-Service, oparte na modelu subskrypcyjnym.

Do najważniejszych aspektów, przeobrażających strukturę sektora leasingowego już dziś można zaliczyć zmiany technologiczne. A wśród nich wprowadzanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji GenAI, cyfryzację kanałów sprzedaży produktów oraz komunikacji posprzedażowej, cyberbezpieczeństwo transakcji leasingowych, a także digitalizację kolejnych, po umowie leasingu, procesów biznesowych.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Cyfryzacja / Digitalizacjadokumenty elektroniczne / e-dokumentyESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGeneratywna sztuczna inteligencja / GenAILeasingMałe i średnie przedsiębiorstwa / MŚP / MSPMonika ConstantPaperlessPodpis elektroniczny / e-PodpisTransformacja energetycznaZwiązek Polskiego Leasingu / ZPL
Autor Robert Lidke | BANK.pl

Zobacz także

puzzle, logo UE, element z polską flagą
Raport Banku Pekao o obecnym i przyszłym sukcesie polskiej gospodarki
ZŁOTE MONETY, FLAGA LICHTENSTEINU
Amerykańskie sankcje przeciwko Rosji uderzają w sektor finansowy Księstwa Lichtenstein
grafika, kantor internetowy PKO BP
PKO BP: lira turecka jest już dostępna w kantorze w IKO i iPKO
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Do tej pory zajmowaliśmy się interesami indywidualnych klientów. W tej chwili będziemy posiadać kompetencje nadzorcze dotyczące spełniania przez banki wymogów dostępności cyfrowej. Dlatego jest to dla nas wyzwanie zarówno organizacyjne, merytoryczne, ale też wyzwanie bardzo ciekawe, które mam nadzieję pozwoli nam na lepszą ochronę klientów, ale także na realny wpływ na kształt rynku w tym zakresie

Michał Ziemiak
Rzecznik Finansowy
Biuro Rzecznkia Finansowego
ZOBACZ WSZYSTKIE
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}