Temat Numeru | Bezpieczeństwo Instytucji Finansowych | Nadzór i cyberprzestępstwa w sektorze finansowym

Temat Numeru |  Bezpieczeństwo Instytucji Finansowych | Nadzór i cyberprzestępstwa w sektorze finansowym
Fot. stock.adobe.com/ tippapatt
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Opracowanie podstawowej strategii obrony przed cyberatakami należy do zadań zarządów instytucji finansowych, jednak doradcza funkcja organów nadzorczych w tym obszarze jest nie do przecenienia. Sprowadza się ona do przygotowania propozycji systemu odpornościowego (cyber-resilience) dla firm i instytucji finansowych.

Do kluczowych składników systemu – nazywanego również mapą finansowej cyberodporności – zalicza się przygotowanie finansowych podmiotów do: prawidłowej identyfikacji cyberzagrożeń, wypracowania metod odpowiedzi na cyberatak oraz sporządzania całościowej koncepcji naprawy zaatakowanych elementów struktury.

Prawdopodobieństwo ataków, których liczba w ostatnich kilku latach systematycznie rośnie, jest proporcjonalne do stopnia zależności systemu finansowego od rozwijających się technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Prawidłowa metoda ochrony przed cyberzagrożeniami jest szczególnie ważna np. w takich sytuacjach, jak globalna kwarantanna spowodowana COVID-19. Tymczasem z danych MFW wynika, że nie tylko w państwach rozwijających się, ale również w państwach rozwiniętych aż ok. 92,5% firm – w tym finansowych – nie ma odpowiednio rozwiniętej infrastruktury, umożliwiającej im odparcie ataków hakerskich (MFW 2019). Pole działania nadzoru finansowego w dziedzinie zachowania „cyberhigieny” jest w tej sytuacji zaskakująco szerokie.

Skala problemu

Zasadniczym źródłem problemów, z którymi musi zmierzyć się nadzór, jest – sic! – lekceważenie przez firmy możliwości pojawienia się cyberataków. W istocie, zagrożenia te są niewidzialne, a więc trudne do zidentyfikowania, dlatego wiele instytucji nie bierze ich pod uwagę. Tymczasem skala przestępstw w sferze cyfrowej rośnie w zawrotnym tempie. Tylko w 2019 r. takie incydenty dotyczyły 61% spośród badanych 1500 firm, dla porównania – w 2018 r. odsetek instytucji, które stały się ofiarami cyberataków wynosił 45% (ACCA 2019). Jednocześnie – co trudno zrozumieć – 54% tych samych badanych firm było zdania, że nie są lub nigdy nie będą celem hakerów. Wreszcie, tylko 57% spośród tych instytucji, które zalicza się przecież do podmiotów finansowych, sądzi, że brak procedur cyberbezpieczeństwa należy wliczyć do jednego z pięciu głównych ryzyk dla współczesnego biznesu (patrz wykres 1.).

Klasyfikacja ryzyk wg ACCA:

  • Ryzyka główne -postrzegane przez firmy jako generalnie najważniejsze;
  • Ryzyka 5G – 5 najważniejszych ryzyk dla współczesnego biznesu;
  • Ryzyka 10G – 10 najważniejszych ryzyk dla współczesnego biznesu z pominięciem ryzyk 5G;
  • Ryzyka ważne – ryzyka postrzegane przez firmy jako generalnie ważne.

Ten krótki przegląd stanowisk firm, zwłaszcza instytucji finansowych, wobec cyberzagrożeń przynosi kilka wniosków. Przede wszystkim, sieciowa przestępczość postrzegana jest wciąż jako zjawisko mało realne, jako temat, o którym należy mówić i pisać, ale nie musi on stanowić podstawy przygotowania i wdrażania kosztownych strategii. Problemem jest również fakt, że świadomość ryzyka zazwyczaj ogranicza się do zarządów firm finansowych. Ich „średni” personel nie przykłada należytej wagi do tego problemu. Ten specyficzny sposób podejścia do cyberzagrożeń przez firmy oraz instytucje finansowe jest źródłem poważnych ryzyk dla całego systemu, z możliwością jego krachu na skalę globalną włącznie.

Zyski cyberprzestępców, żerujących na tej zadziwiającej naiwności współczesnych firm finansowych, są niebotyczne. Według niedawno sporządzonych szacunków, w 2021 r. wyniosą one ok. 6 bln USD (Cybersecurity Ventures 2018), czyli podwoją ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK