Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
23godzin
26minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
23godzin
26minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

Rola sektora bankowego w przejściu do gospodarki niskoemisyjnej: raport IBFed i Deloitte

24.11.2022 14:06 Szymon Stellmaszyk | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rola sektora bankowego w przejściu do gospodarki niskoemisyjnej: raport IBFed i Deloitte
Fot. stock.adobe.com / BillionPhotos.com
IBFed, czyli Międzynarodowa Federacja Bankowa oraz firma doradcza Deloitte przedstawiły wspólny raport, w którym opisały, co liderzy sektora bankowego na świecie myślą o roli swojej branży w przejściu na gospodarkę niskoemisyjną, pisze Szymon Stellmaszyk Doradca Zarządu ZBP w Zespole ds. współpracy międzynarodowej.

Badanie zawierało ankietę wśród kadry zarządzającej bankami z całego świata oraz wywiady z przedstawicielami nie tylko banków, ale również zrzeszeń bankowych i organizacji międzynarodowych na temat ich wyzwań i priorytetów w tym obszarze.

Za pomocą tego dokumentu IBFed i Deloitte chciały podkreślić różnice strukturalne, z którymi borykają się banki – według m.in. jurysdykcji, sektora, modelu biznesowego. Badano też, co skłania banki do zobowiązania się do neutralności klimatycznej, jakie przyjęto strategie i jakie postępy osiągnięto do tej pory.

Banki w procesie zielonej transformacji i zrównoważonej gospodarki

Kwestie środowiskowe, społeczne i klimatyczne mają wpływ na gospodarkę, a poszczególne sektory poszukują sposobów na dekarbonizację swojej działalności, zgodnie ze zobowiązaniami do zerowej emisji netto i związanymi z nimi planami przejściowymi. 

Banki, jako pośrednicy finansowi, odgrywają oczywiście ważną rolę we wspieraniu transformacji swoich klientów w różnych sektorach gospodarki realnej. W swoich strategiach przejściowych muszą brać jednak pod uwagę nie tylko transformację własnych operacji, ale przede wszystkim emisje związane z ich finansowaną działalnością. Finansowane emisje stanowią zaś ok. 75 proc. śladu węglowego dla banków i pozostają niezwykle trudne do zmierzenia.

Tymczasem banki coraz częściej muszą oceniać możliwości biznesowe, ryzyko i sposoby wspierania klientów towarzysząc im w drodze do neutralności klimatycznej. Banki muszą zwracać więc szczególną uwagę na sposób przekierowania kapitałów i ryzyko potencjalnie utraconych aktywów.

Czytaj także: Dla klientów polskich banków jak ważne są czynniki ESG?

Bankowe strategie dążenia do neutralności klimatycznej

Sektor bankowy na całym świecie doskonale rozumie i potwierdza swoją rolę w przejściu do neutralności klimatycznej – stwierdza raport. Dokument podkreśla, że na całym świecie panuje zgoda co do konieczności przejścia, a terminy różnią się w zależności od regionów i krajów.

W związku z tym różnią się też plany i strategie przejścia poszczególnych banków. Niektóre trendy, takie jak strategie zaangażowania i dialog z klientami, stają się wyraźniejsze, a inne trendy prawdopodobnie pojawią się w przyszłości, gdyż ekosystem będzie ewoluował.

Banki widzą się same jako istotnego gracza w globalnej zmianie, ale zarazem jako jedną z wielu ruchomych części całego systemu. Aby odnieść sukces, banki potrzebują ciągłej współpracy międzysektorowej, wsparcia ze strony sektora publicznego, harmonizacji metodologii i globalnego podejścia oraz poprawy dostępności danych we wszystkich jurysdykcjach.

Raport IBFed i Deloitte dostępny TUTAJ

Sektor bankowy wyraża swoją gotowość i elastyczność w celu dostosowania się do ewentualnych dalszych i nieoczekiwanych zakłóceń, aby osiągnąć neutralność klimatyczną w dłuższym okresie. Raport odnosząc się do aktualnego kryzysu energetycznego, nie wyklucza, że w przyszłości mogą pojawić się też inne powiązane z nim kryzysy. Odporność będzie więc kluczem do utrzymania zmian klimatycznych na właściwym torze.

Czytaj także: Banki liderami zrównoważonego rozwoju?

7 wniosków dotyczących wysiłków sektora bankowego na rzecz neutralności klimatycznej.

1. Większość banków polega na różnych międzynarodowych i krajowych inicjatywach, aby kierować swoją pracą w kierunku neutralności klimatycznej. Bankom może być trudno osiągnąć cele zerowej emisji netto wcześniej niż to, do czego zobowiązują się gospodarki, w których działają.

2. Większość banków na świecie realizuje plany wspierania celów neutralności klimatycznej wierząc, że cały sektor odgrywa ważną rolę w przejściu na gospodarkę niskoemisyjną. Banki czynią to jednocześnie zarządzając ryzykiem klimatycznym i środowiskowym, ryzykiem dewaluacji swoich aktywów oraz zgodnie z oczekiwaniami regulatorów. Niektórzy twierdzą, że banki nie powinny być uważane za siły napędowe tej transformacji, ale tylko stronę ułatwiającą proces. Powinno więc nastąpić skupienie się banków na obszarach, na które mogą mieć największy pozytywny wpływ.

3. Banki, choć ważne, są tylko jednym graczem w krajowym i regionalnym ekosystemie. To sektory wysokoemisyjne muszą wykonać swoją część, wprowadzając innowacje, aby zmniejszyć ślad węglowy. Rządy i inne branże muszą z kolei odpowiedzieć jaśniejszymi wytycznymi, zharmonizowanymi metodami i koordynacją.

4. W niektórych jurysdykcjach polityka wykluczania była głównym narzędziem łagodzenia wpływu banków na klimat. To nie wystarczy jednak do osiągnięcia celów neutralności klimatycznej. Ważne są też inne działania, które obejmują programy angażowania klientów i zrównoważone finansowanie poprzez innowacje w produktach i usługach.  

5. Pomiary emisji nadal stanowią wyzwanie dla większości banków i korporacji ze względu na znaczne ograniczenia danych i brak zharmonizowanych metodologii.

6. Obecny kryzys energetyczny będzie miał niezaprzeczalny wpływ na zdolność banków do planowania i wdrażania działań na rzecz neutralności klimatycznej. W perspektywie krótkoterminowej, tymczasowo mogą być przywrócone źródła energii o wyższej emisji, co nie zmienia ogólnej trajektorii zrównoważonego rozwoju. W perspektywie średnio- i długoterminowej kryzys energetyczny stanowi strategiczną okazję do przyspieszenia bardziej zrównoważonej produkcji energii i zmniejszenia zależności od źródeł wysokoemisyjnych. Z tego powodu droga do neutralności klimatycznej może nie być liniowa, a banki mogą być zmuszone do dostosowania harmonogramu swoich konkretnych celów i planów dla konkretnych klientów.

7. Sprawiedliwe przejście do neutralności klimatycznej jest niezbędne do utrzymania spójności społecznej.Właściwy poziom zaangażowania społecznego jest kluczem do zapewnienia, że ​​transformacja będzie wspierana przez wszystkich interesariuszy. Aby jednak osiągnąć sprawiedliwą transformację, kraje rozwijające się potrzebują wsparcia finansowego i technologicznego ze strony krajów rozwiniętych.

Szymon Stellmaszyk, Doradca Zarządu ZBP w Zespole ds. współpracy międzynarodowej.
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiDeloitteESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGospodarka zeroemisyjnaMiędzynarodowa Federacja Bankowa / IBFedNeutralność klimatycznaSektor bankowyŚlad węglowySzymon StellmaszykTransformacja energetycznaZielone finanseZielony ŁadZrównoważone finansowanieZrównoważony rozwój
Autor Szymon Stellmaszyk
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}