PSD3 dobre dla klientów, trudne dla banków

Jak zgodnie stwierdzili – regulacje PSD3 nałożą na banki dodatkowe obowiązki, które będą kosztowne.
„Najciekawszą zmianą jest wymuszenie przez regulatora obowiązku weryfikowania zgodności właściciela rachunku z numerem rachunku. Z punktu widzenia klienta jest to bardzo pożądana zmiana, bo w pewnym sensie z klientów końcowych zdejmuje odpowiedzialność, jeżeli chodzi o dbałość i myślenie o tym w jakim kierunku kieruje on swoje przelewy”- stwierdził Marcin Krzemieniewski.
Zwrócił jednocześnie uwagę na to, że przepisy RODO ograniczają bankom możliwość wywiązywania się z tego obowiązku.
„Z jednej strony chcemy, żeby bank zabezpieczał nasze transakcje i regulator wymaga wzięcia przez instytucje finansowe odpowiedzialności za to, żeby tylko bezpieczne przelewy były realizowane, a z drugiej strony jest bardzo duży opór klientów przed tym, żeby dane na temat własnego rachunku udostępnić na zewnątrz” – stwierdził.
Czytaj także: Polskie banki sprawdziły swoją gotowość na cyberzagrożenia
Większe otwarcie na podmioty trzecie
Na pytanie o wpływ regulacji PSD2 i PSD3 na upowszechnianie się dostępu podmiotów trzecich do rachunków bankowych klientów – Paweł Krakowian odparł:
„W mojej opinii regulacja PSD2, która miała spowodować powstanie takich podmiotów i stworzyć klientom możliwość korzystania z usług różnych instytucji działających na rynku bankowym, nie uzyskała zaplanowanego efektu”.
Zauważył, że banki w ostatnich latach stworzyły nowe usługi dla swoich klientów, dając możliwość korzystania z różnych źródeł informacji, co ograniczyło zainteresowanie użytkowników ofertą podmiotów trzecich.
Dodał, że regulacja PSD3 zmierza do jeszcze szerszego otwierania się klientów na podmioty trzecie i przewiduje także uproszczenie API.
Regulacja zachęca do wprowadzania narzędzi, które zwiększą wiedzę klientów o tym komu dali prawo do czytania informacji o ich rachunkach bankowych, o historii ich transakcji. Regulacja zapewni także użytkownikom, zgodnie z przepisami RODO, prawo do bycia zapomnianym.
„To jest kolejny obowiązek nałożony na banki po to, aby klient miał więcej możliwości obserwowania tego, co się dzieje z jego danymi osobowymi” – zauważył.
Marcin Krzemieniewski zwrócił uwagę na inną konsekwencję PSD3, jaką będzie zwiększenie automatycznej wymiany informacji pomiędzy podmiotami rynku finansowego. W związku z tym banki będą musiały dostosować swoje systemy informatyczne do obsługi większego wolumenu zapytań do ich baz danych.
„Nasza perspektywa jest taka, że sukces na polu open bankingu jest ograniczony” – mówili obaj eksperci.
Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | SafeBank 2024 | Bezpieczeństwo to chleb powszedni i priorytet dla banków
Beneficjentem zmian jest klient sektora bankowego
Eksperci HPE przyznali, że banki cały czas dokładają do swojej oferty coraz to nowe atrakcyjne produkty i usługi. Jednocześnie regulator nakłada na nowe podmioty obowiązki, które utrudniają im konkurowanie z bankami.
Mówili także, że banki są traktowane jako instytucje dające klientom wysoki poziom bezpieczeństwa, co oznacza, że wejście na rynek firmy oferującej swoje usługi jako pośrednik finansowy jest bardzo trudne.
„Kierunek regulacji PSD3 prowadzi właśnie w tę stronę, żeby jednak stworzyć poczucie, że nowe organizacje mogą też być organizacjami zaufania publicznego, bo wydaje mi się, że do tej pory tego wrażenia nie zbudowaliśmy” – zauważył Paweł Krakowian.
Obaj eksperci uznali, że beneficjentami PSD3 są przede wszystkim klienci sektora bankowego.
„Te regulacje prawne zmuszają banki do tego, żeby za rękę złapać klienta i powiedzieć mu: nie rób tego. Powstrzymać go przed podejmowaniem pochopnych decyzji, przed inwestowaniem w jakieś podejrzane aktywa” – zwracał uwagę Paweł Krakowian.
Wskazał, że na podstawie wymiany informacji pomiędzy podmiotami finansowymi klient będzie miał całościowy obraz swoich finansów, jakie ma pożyczki, kredyty, zobowiązania na kartach kredytowych i innych instrumentach.
Zdaniem obu ekspertów jedną z ciekawszych konsekwencji rozwoju open bankingu będzie pojawienie się organizacji porównujących w rzetelny sposób usługi finansowe i pomagających klientowi podejmować najlepsze z jego punktu widzenia decyzje.