Prezes ZBP o sztucznej inteligencji i barierach w jej stosowaniu w sektorze bankowym
Jak zaznaczył – dla sektora bankowego wprowadzanie AI do swojej działalności jest jednym z kluczowych elementów rozwoju i postępu technologicznego w bankach.
Najprostsze rozwiązania sztucznej inteligencji są wdrażane w sektorze bankowym od szeregu lat. Jest ona już od dawna wykorzystywana np. do segmentacji danych, wspomagania windykacji, wspomagania zarządzania portfelami.
Czytaj także: IT@BANK 2023 o możliwościach i znaczeniu hiperpersonalizacji w relacji klient – bank
Luka regulacyjna dot. nowych technologii
Jednak nie wszystkie potencjalne możliwości wykorzystania AI, które pojawiają się na obecnym poziomie rozwoju technologicznego mogą być wykorzystywane w bankach, dlatego że regulacje nie nadążają za rozwojem technologii.
Jak zauważył prezes ZBP – prawo obecnie wymaga uzyskania zgód klientów na zastosowanie różnych rozwiązań, także tych, które służą podniesieniu poziomu ich bezpieczeństwa.
„Nie możemy pójść dalej z wykorzystaniem w ogóle nowych technologii, niekoniecznie sztucznej inteligencji, ponieważ musimy zbierać zgody na przykład na zastosowanie biometrii behawioralnej. Mimo że rozwiązanie w wielu państwach Europy Zachodniej funkcjonuje już z powodzeniem od lat.” – podkreślił dr Tadeusz Białek.
Biometria behawioralna śledzi zachowania klienta takie jak ruchy myszką komputera, sposób pisania na klawiaturze, itd. Nie są to jednak dane osobowe, a mimo to w Polsce wymaga się zgody na zastosowanie tej technologii, która skutecznie wykrywa próby podszycia się przestępców pod klienta banku.
Czytaj także: IT@BANK 2023: AI w bankowości – perspektywy, monetyzacja i zagrożenia
Hiperpersonalizacja i cyberbezpieczeństwo w relacji klient – bank
W dalszej części wywiadu prezes ZBP mówił o hiperpersonalizacji, która korzysta ze sztucznej inteligencji.
„Hiperpersonalizacja jest czymś absolutnie nieuniknionym w praktyce bankowej. Ale tu znów jej rozwój jest ograniczany przez wymóg uzyskania szeregu zgód dotyczących różnych aspektów hiperpersonalizacji. Mam na myśli na przykład geolokalizację, która jest jednym z elementów hiperpersonalizacji.” – powiedział dr Tadeusz Białek.
Pytany poziom cyberbezpieczeństwa w polskich bankach stwierdził, że banki nieustannie ścigają się z przestępcami, ale cały czas z nimi wygrywają.
Prezes ZBP mówił także o roli bankowego centrum cyberbezpieczeństwa, które służy całemu sektorowi bankowemu. Śledzi ono wszystkie modele, nowe techniki, nowe sposoby działania cyberprzestępców.
„Z niepokojem obserwujemy, że przestępcy w ostatnim czasie mieszają (nowe technologie) ze zwykłą socjotechniką i manipulacją, a tutaj narzędzia technologiczne nie zawsze mogą pomóc. Po prostu czasami zdrowy rozsądek jest jeszcze potrzebny u klienta.” – mówił dr Tadeusz Białek.
Jak zaznaczył – z tego powodu banki prowadzą szerokie akcje edukacyjne, nakierowane na podniesienie odporności klientów banków na działania przestępców.