Polscy klienci zakładów ubezpieczeniowych coraz bardziej cyfrowi

Polscy klienci zakładów ubezpieczeniowych coraz bardziej cyfrowi
Fot. stock.adobe.com / Song_about_summer
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klienci ubezpieczeniowi oczekują coraz bardziej kompleksowych usług cyfrowych, które powinny nie tylko umożliwiać samoobsługę, ale także uzupełniać interakcję z agentami, czy z call center. Nowy raport Sollers Consulting "Ubezpieczenia w erze cyfrowej" podsumowuje wnioski z badań zachowań i oczekiwań klientów, przeprowadzonych wśród 3 600 konsumentów w czterech krajach (Polska, Wielka Brytania, Francja, Niemcy), czytamy w informacji Firmy.

Dotychczas w branży ubezpieczeniowej najważniejszy był kontakt z klientem poprzez agenta lub multiagenta. Jednak postępująca cyfryzacja ma zauważalny wpływ na doświadczenia i oczekiwania konsumentów. Zautomatyzowane usługi online są znacznie szerzej akceptowane, niż postrzega to branża ubezpieczeniowa.

W międzynarodowym badaniu przeprowadzonym przez Sollers Consulting przy wsparciu IPSOS zapytano klientów z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski o opinie na temat ich zachowań i oczekiwań. Z badania wynika, że kanały cyfrowe – strony internetowe i aplikacje mobilne – są coraz bardziej popularne. Od 24% do 40% klientów z rynków uczestniczących w badaniu twierdzi, że nabywa produkty ubezpieczeniowe, wykorzystując do tego kanały cyfrowe.

Co interesujące, w Polsce w kontekście zakupu polisy portale internetowe ubezpieczycieli plasują się na równi z multiagentami, natomiast w Niemczech i Wielkiej Brytanii portale ubezpieczycieli są na drugim miejscu, za – odpowiednio – agentami i porównywarkami internetowymi.

Czytaj także: Jak Generali Polska wykorzystuje AI, drony i satelity w działalności ubezpieczeniowej?>>>

Czego oczekują klienci od ubezpieczycieli?

Andrzej Łach, Partner w Sollers Consulting.

– Z perspektywy klientów agenci ubezpieczeniowi i multiagenci byli podstawowym, często jedynym punktem kontaktu z ubezpieczycielem – na dobre i na złe.

Digitalizacja znacząco zmieniła oczekiwania klientów.

Firmy ubezpieczeniowe dostrzegają potencjał rozwiązań cyfrowych i rozwijają modele omnikanałowe. Jednak często usługi online udostępniane konsumentom są niepełne, a procesy obsługiwane są w kontekście konkretnej polisy czy szkody, a nie całościowej relacji z klientem – mówi Andrzej Łach, Partner w Sollers Consulting.

Co istotne przy obsłudze szkody klienci preferują bezpośredni kontakt z ubezpieczycielem. We Francji, Wielkiej Brytanii i Polsce kontakt osobisty przy zgłoszeniu szkody (przez call-center lub przy wsparciu agenta) przeważa nad zgłoszeniem on-line. Jednocześnie dla większości klientów kluczowe znaczenie ma szybkie rozpatrzenie roszczenia.

Od 52% konsumentów we Francji do 63% w Wielkiej Brytanii twierdzi, że szybka obsługa roszczeń jest dla nich najważniejsza, nawet bardziej istotna od kwoty odszkodowania.

Czytaj także: Raport Specjalny | Technologiczne Otwarcie Roku | Pora na superaplikacje

ubezpieczenia online wykres 1, Sollers Consulting

Równowaga między agentem i kanałem cyfrowym

Ubezpieczyciele powinni skupić się na zapewnieniu elastycznej, wielokanałowej interakcji, szukając równowagi pomiędzy klasycznymi kanałami agentów i multiagentów, a kanałami cyfrowymi, w których automatyzacja coraz bardziej wykorzystuje sztuczną inteligencję – komentuje Andrzej Łach.

Na rynku polskim niezmiennie dla większości klientów ubezpieczenie jest produktem, który nabywają u agenta lub multiagenta. Jednocześnie klienci są coraz bardziej otwarci na kanały cyfrowe, często wykorzystywane do usprawnienia ich bezpośredniej interakcji ze sprzedawcami.

Co ważne, polscy konsumenci oczekują usług cyfrowych o szerokiej funkcjonalności. Dla zdecydowanej większości (70-80%) respondentów istotne jest, aby online można było uzyskać ofertę, zakupić lub odnowić polisę, skomunikować się z agentem, zgłosić szkodę i śledzić jej status, czy zmienić dane na polisie.

Kanały cyfrowe są postrzegane bardziej jako wsparcie dla sprzedawców, ułatwiające i usprawniające interakcje agentów z klientami, a mniej jako zagrożenie dla roli agenta– komentuje Andrzej Łach.

Najbardziej innowacyjni ubezpieczyciele intensywnie digitalizują usługi, rozbudowując model omnichannel. W tym celu wdrażają rozwiązania, które umożliwią synergię samoobsługi klienta w kanałach cyfrowych z procesami obsługi przez agentów, multiagentów lub call center. Wraz z rozszerzeniem dostępnych funkcjonalności, cyfrowa oferta i procesy będą coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu.

Raport o oczekiwaniach klientów do pobrania.

ubezpieczenia online wykres 2, Sollers Consulting
Źródło: Sollers Consulting