KOG 2023: potrzebujemy nowych kanałów dostępu do gotówki

KOG 2023: potrzebujemy nowych kanałów dostępu do gotówki
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
6 września ’23 przedstawiciele sektora finansowego spotkają się po raz kolejny na Kongresie Obsługi Gotówki. Przed Kongresem, o głównych wyzwaniach, jeśli chodzi o zapewnienie dostępu do środków płatniczych, o rynku gotówki, o AML - rozmawiamy z Tomaszem Zientkiem, dyrektorem Centrum Obsługi Kart, Gotówki i Sieci Samoobsługowych w Santander Banku Polska SA.

Karol Mórawski: Przed nami kolejna już edycja Kongresu Obsługi Gotówki. Jakie kwestie będą dominować w agendzie tegorocznego wydarzenia?

Tomasz Zientek: Tegoroczny Kongres Obsługi Gotówki będzie bardzo urozmaicony i zdecydowanie każdy uczestnik znajdzie coś dla siebie. Dyskusja na tematy związane z rozwojem rynku gotówki, dostępnością gotówki dla społeczeństwa oraz strategią obrotu gotówki na tle innych państw to doskonała okazja, by odpowiedzieć na pytanie, jak z tymi wyzwaniami radzą sobie inni.

Zupełną nowością będą tematy, które do tej pory nie były poruszane na Kongresie, a których znaczenie w ostatnim okresie mocno rośnie – AML w obrocie gotówkowym oraz kwestie zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko procesów gotówkowych.

Całość uzupełnią dynamiczne i emocjonujące panele dyskusyjne oraz fire chat. A równolegle gratka dla praktyków – workshop dla zawodowo zajmujących się procesowaniem gotówki.

Czytaj także: Kanclerz Austrii chce konstytucyjnej gwarancji prawa do gotówki

Gdzie w tym kontekście należy upatrywać głównych wyzwań, jeśli chodzi o zapewnienie dostępu do środków płatniczych w dobie coraz bardziej cyfrowej gospodarki?

– Wydaje się, że model realizacji transakcji gotówkowych, bazujących na kasach oddziałowych i bankomatach, przestaje być wystarczający.

W dobie zmieniających się formatów oddziałów, dość licznej, ale jednak zmniejszającej się sieci ATM, a z drugiej strony presji na „tu i teraz” – rynek powinien budować nowe modele dystrybucji i dostępu do gotówki z wykorzystaniem sieci sklepów typu convenience oraz innych punktów handlowych i usługowych.

Przy czym istotna będą szeroka komunikacja i przede wszystkim edukacja klientów, aby upowszechnić nowe kanały wypłaty gotówki.

Czytaj także: Niemcy między gotówką a cyfrowym euro  

Czy zatem w warunkach polskich możemy mówić o konsekwentnie realizowanej strategii, pozwalającej konsumentowi na wybór dowolnej formy płatności?

– Uważam, że tak. Zarówno zmiana ustawy o usługach płatniczych z września 2021 roku, która uregulowała status prawny akceptacji znaków pieniężnych emitowanych przez NBP, jak i konsekwentna realizacja strategii obrotu gotówkowego spowodowały, że coraz rzadziej napotyka się miejsca, w których płatność przyjmowana jest wyłącznie kartą lub tylko gotówką.

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny wzrost terminali POS, ale jednocześnie podmioty te przyjmują płatność gotówką.

Czytaj także: Problematyczne prawo Słowaków do gotówki

Kongres Obsługi Gotówki 2023, Novotel Warszawa Centrum | 6 września 2023 r.

Więcej informacji oraz rejestracja: www. BANK.pl/KOG

Źródło: BANK.pl