Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
93dni
6godzin
38minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Bankowość spółdzielcza | Wydarzenia

Jak zwiększyć efektywność lokalnej bankowości w Polsce?

23.01.2025 08:36 Karol Mórawski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak zwiększyć efektywność lokalnej bankowości w Polsce?
Konwent na rzecz Wspierania i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej 2025. Debata. Fot. Michał Wagner
O współdziałaniu w ramach polskiego sektora spółdzielczych instytucji finansowych dyskutowali uczestnicy debaty zorganizowanej podczas tegorocznego Konwentu na rzecz Wspierania i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej. Dyskusję moderował dr Tadeusz Białek, prezes zarządu Związku Banków Polskich.

W jaki sposób procesy realizowane na poziomie Zrzeszeń są w stanie zwiększyć efektywność lokalnej bankowości w Polsce i jakie kroki podejmują banki zrzeszające, by optymalnie wykorzystać potencjał Zrzeszenia?

– Banki zrzeszające mają pełną świadomość, że klient jest w centrum uwagi, a przecież to bank spółdzielczy jest kluczowym klientem dla banku zrzeszającego – podkreśliła Ewelina Pałubicka, wiceprezes zarządu SGB-Banku.

Podkreśliła także znaczenie wsparcia, zapewnianego przez banki zrzeszające dla powodzenia procesu transformacji cyfrowej, który powinien sukcesywnie wchodzić w fazę biznesowego wykorzystania nowoczesnych zasobów IT na rzecz wzrostu konkurencyjności całego sektora.

Przykładem może być tworzona przez SGB-Bank platforma usług wspólnych (System Usług SGB – SUS), pozwalająca dostarczać usługi bankom spółdzielczym, ale i budowanie centrum kompetencyjnego w ramach Zrzeszenia SGB.

Ewelina Pałubicka, Źródło: SGB-Bank

– Mamy świadomość, że nasze banki spółdzielcze potrzebują takich usług, by wspierać swoich klientów firmowych i staramy się zabezpieczyć banki w niezbędną wiedzę, niezbędne produkty i oczywiście procesy – dodała Ewelina Pałubicka.

Zwróciła też uwagę na możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja w obszarze transformacji biznesowej, które pozwoliłyby na optymalizację kosztową.

– Przed nami wprowadzenie w życie założeń strategicznych, które obejmują najbliższą perspektywę. Chcemy się skupić na zwiększeniu roli bankowości spółdzielczej w finansowaniu lokalnych przedsięwzięć, w tym oczywiście zrównoważonego rozwoju – podkreśliła wiceprezes SGB-Banku.  

Artur Adamczyk, prezes zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości.

O potrzebie synergii działań w lokalnym sektorze finansowym i uwzględnienia tych kwestii w ładzie korporacyjnym Zrzeszenia mówił też Artur Adamczyk, prezes zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości (BPS).

Jako przykład wskazał obszar proporcjonalności regulacyjnej.

Zdaniem przedstawiciela BPS pojęcia tego nie należy rozumieć w sposób tradycyjny, jako łagodniejsze wymogi regulacyjne dla mniejszych banków.

Kluczowe znaczenie ma tu funkcjonowanie System Ochrony Instytucjonalnej (IPS – Institutional Protection Scheme), które mityguje pewne ryzyka w stosunku do sytuacji, kiedy poszczególne banki ponosiłyby te ryzyka niezależnie.

Do problematyki proporcjonalności regulacyjnej nawiązała też prof. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych. Przypomniała, iż problemy z nadmiernymi regulacjami są specyfiką europejską; w przeciwieństwie do jurysdykcji amerykańskiej, która implementując standardy Komitetu Bazylejskiego dedykuje nowe regulacje jedynie wobec większych instytucji, władze unijne bezrefleksyjnie przyjmują je dla wszystkich podmiotów, bez ich różnicowania.

Wprawdzie w ostatnim czasie do świadomości przebija się potrzeba tworzenia łagodniejszych unormowań dla małych, nieskomplikowanych instytucji, ale proces ten ma charakter długotrwały, nie sposób zatem oczekiwać krótkoterminowych, spektakularnych sukcesów.

– To jest proces, który zajmie lata, żeby w jakiś sposób tę machinę odwrócić – dodała prezes KZBS. I podkreśliła, że całe środowisko polskiej bankowości podejmuje działania na rzecz umacniania zasady proporcjonalności na szczeblu europejskim.

prof. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

Problematyczny jest również fakt pewnej nadgorliwości we wdrażaniu przepisów unijnych na gruncie polskim, co – jak sugerowała Małgorzata Iwanicz-Drozdowska – po 20 latach uczestnictwa Polski w strukturach Unii Europejskiej nie powinno mieć miejsca.

Czytaj także: Prezes ZBP o wyzwaniach stojących przed sektorem banków spółdzielczych

Jakie kroki powinni podejmować sami spółdzielcy, by wzmocnić pozycję na rynku, zwiększyć udział w finansowaniu przedsiębiorstw, gospodarstw domowych, ale i rozwoju lokalnych gospodarek?

Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie i przewodniczący Sekcji Banków Spółdzielczych i Banków Zrzeszających ZBP

Zdaniem Krzysztofa Karwowskiego, prezesa zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie i przewodniczącego Sekcji Banków Spółdzielczych i Banków Zrzeszających ZBP, niezbędne jest kreowanie właściwego wizerunku banków lokalnych.

W tym m.in. prostowanie wciąż obecnych w świadomości społecznej stereotypów, jakoby spółdzielcy mieli ofertę głównie dla sektora agro, czy też nie dysponowali innowacyjnymi usługami cyfrowymi na kształt tych udostępnianych przez banki komercyjne.

– Jeżeli tego wizerunku nie zmienimy, to w obliczu zmniejszającej się ilości gospodarstw rolnych możemy zostać zmarginalizowani poprzez to, że zmarginalizują się nasi klienci – dodał prezes BS w Szczytnie.

Jego zdaniem należy komunikować również członkom lokalnych społeczności, że bank spółdzielczy zapewnia swym klientom konkurencyjną ofertę wobec tego, co oferuje komercyjna konkurencja.

Sławomir Flissikowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Skórczu,

Sławomir Flissikowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Skórczu, akcentował potrzebę wysłuchania przedstawicieli mniejszych banków spółdzielczych odnośnie tego, jak radzą sobie one ze zjawiskiem tzw. tsunami regulacyjnego.

Nawet w średnich instytucjach finansowych procesy backoffice angażują około 30-40% zasobów ludzkich ze szkodą dla głównej działalności biznesowej banków, nadmienił Sławomir Flissikowski.

Jego zdaniem w bankach zrzeszających istnieje jeszcze duży potencjał, by wyręczyć swych członków w realizacji obowiązków, choćby z zakresu raportowania. Będzie to mieć znaczenie zwłaszcza wówczas, kiedy skończy się okres korzystnych uwarunkowań makroekonomicznych dla sektora.

Piotr Piłat, prezes zarządu Krakowskiego Banku Spółdzielczego.

Na potrzebę – nieprzeprowadzonej od lat – refleksji nad rozwojem banków spółdzielczych jako instytucji dostarczających finansowania dla lokalnej przedsiębiorczości i obsługujących klientów detalicznych – wskazywał Piotr Piłat, prezes zarządu Krakowskiego Banku Spółdzielczego (KBS).

Jego zdaniem proporcjonalność regulacyjna nie przedstawia się aż tak źle, jak to bywa powszechnie postrzegane. Natomiast niezbędna jest obecnie refleksja nad wytworzeniem standardów produktu kredytowego, co pozwoliłoby zakończyć dyskusję z nadzorcą i oferować klientom lokalnym standardowe produkty.

Może to być istotne choćby w odniesieniu do kreowania produktów ESG, gdzie kryteria „zieloności” są niezwykle istotne, ale i finansowania udzielanego w ramach takich programów jak KPO.

Czytaj także: Współpraca i rozwój

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Artur AdamczykBank Polskiej Spółdzielczości / Bank BPSBank Spółdzielczy w SkórczuBank Spółdzielczy w SzczytnieBanki spółdzielczeBankowość spółdzielczaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEwelina Pałubickafinansowanie biznesuIPS / Institutional Protection SchemeKonwent na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości SpółdzielczejKrakowski Bank Spółdzielczy / KBSKrzysztof KarwowskiMałgorzata Iwanicz-DrozdowskaPiotr PiłatRaportowanie niefinansoweSGB-Bank SASławomir FlissikowskiSpołeczności lokalneSystem Ochrony InstytucjonalnejSystem Usług SGB / SUSTadeusz BiałekZrzeszenie BPSZrzeszenie SGBZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Karol Mórawski
Źródło BANK.pl
Partnerzy działu
logo Systemy Wymiany InformacjiLogo ITCARD

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Kadry
Zmiana na stanowisku wiceprezesa ING Banku Śląskiego
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy

Najnowsze

9 grudnia 2025 roku PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo
Współpraca PKO BP i Policji na rzecz skutecznej ochrony seniorów i młodzieży przed cyberoszustami
Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
reklama wizerunkowa Banku Pekao na jednym z samolotów narodowego przewoźnika, Boeingu 737 MAX 8. Samolot PLL LOT w barwach Banku Pekao S.A
Bezgotówkowo
Klienci Banku Pekao mogą skorzystać z 10-proc. rabatu na bilety PLL LOT
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Donald Tusk, premier RP
Gospodarka
Zamiast CPK – Port Polska, start budowy w ciągu kilku miesięcy
KNF
Z rynku finansowego
UKNF przedstawił swoje priorytety nadzorcze na 2026 rok
Bank
Z rynku finansowego
Wyższy CIT obniży o 1/3 zyski banków przyszłym roku

Zobacz także

bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
gra planszowa „Za tydzień impreza!”. BPS
Edukacja finansowa
Banki Grupy BPS proponują dzieciom edukacyjną grę planszową  
grafika, SoftNet
Bankowość spółdzielcza
Automatyzacja pomiaru i raportowania IRRBB oraz CSRBB staje się koniecznością
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}