Forum Technologii Bankowych ’23: daj mi to czego potrzebuję, a nie to co masz

Forum Technologii Bankowych ’23: daj mi to czego potrzebuję, a nie to co masz
Forum Technologii Bankowych 2023. Fot. Rafał Gronecki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rafał Czernik, dyrektor Grupy Consumer Financial Services w Allegro w wystąpieniu wprowadzającym do debaty stwierdził, że zamiast własnej usługi finansowej w Allegro rozwijany jest model partnerski. Jak się okazało, konwersja modelu konkurencyjnego na aktywnego klienta wyniosła 1%. Natomiast konwersja modelu partnerskiego jest nawet dziesięciokrotnie lepsza.

W debacie prowadzonej przez Karola Mazurka, dyrektora zarządzającego ds. Usług Finansowych w Accenture Poland, udział wzięli:

Aleksandra Buczkowska, dyrektor zarządzająca w mBanku,

Jarosław Hermann, wiceprezes Banku Millennium,

Łukasz Konwicki, lider ds. partnerstwa w Shopee Polska,

Tomasz Motyl, dyrektor działu IT w Aion Bank,

Aleksandra Sroka-Krzyżak, Head of Strategy and Chief of Staff w Allegro Polska.

Czytaj także: VIII Forum Technologii Bankowych: czy ChatGPT powinien podejmować decyzje?

Współpraca lepsza od konkurowania

Łukasz Konwicki mówił o sytuacji z e-commerce w Azji. Przedstawił rozwój aplikacji i powiązanych z nimi płatności przez firmy działające w tym rejonie, co buduje środowisko spełniające wiele potrzeb klientów.

W opinii Aleksandry Sroki-Krzyżak, rynek e-commerce jest bardzo konkurencyjny. Allegro było cyfrowe od początku swojego istnienia i nie musiało przechodzić, tak jak banki, z obsługi klientów w okienku, do obsługi tylko cyfrowej.

Jak stwierdziła Aleksandra Buczkowska, banki zabiegają o to, żeby ich relacja z klientem była bardzo silna i mocno konkurują w tym zakresie. Próbują też budować ekosystemy dla klientów.

Jarosław Hermann ocenił, że relacja z klientem decyduje o marży. Wspomniał też o start-upie, który generuje uwagę klientów.

Tomasz Motyl stwierdził, że wcale bankowość nie musi wchodzić w e-commerce, bo są lepsi w takiej działalności.

W trakcie dyskusji mówiono o sukcesie Allegro Pay i o współpracy banków z ubezpieczycielami. Nie jest np. intencją banków wchodzenie w kompetencje firm ubezpieczeniowych, ale współpraca się sprawdza, co potwierdzają klienci. Wspomniano również o mało prawdopodobnym współdzieleniu danych z firmami e-commerce i możliwej wtedy hiperpersonalizacji klientów.

Możliwe jest także wykorzystanie ChatGTP do hiperpersonalizacji, np. poprzez branie pod uwagę tego, o co pytana jest sztuczna inteligencja i dostosowanie w ten sposób oferty dla klienta. To prawdziwy marketing czasu rzeczywistego.

ZBP o wynikach sektora bankowego

FTB 2023 Włodzimierz Kiciński

Włodzimierz Kiciński, wiceprezes ZBP przedstawił obecne wyniki sektora bankowego. Jak podkreślił, są one relatywnie słabe.

Po wynikach banków z 2021 r. stwierdzono, że trzeba je „dociążyć”. Dziś suma obciążeń jest duża.

Takim obciążeniem są też wakacje kredytowe dla wszystkich klientów, bez względu na ich rzeczywistą sytuację finansową. Unieważnienie umów kredytowych dotyczących kredytów tzw. frankowych, może być kolejnym dużym obciążeniem sektora.

To także przekłada się na ograniczenie finansowania naszej gospodarki. Jak stwierdził wiceprezes ZBP, oddalamy się od modelu rynkowego, a deponenci coraz mniej mogą zyskać.

Rentowność kapitału własnego banków w Polsce jest niska, w tym w porównaniu z innymi sektorami w Europie. Problemy w naszym kraju mają także wierzyciele, jeśli chodzi o odzyskiwanie wierzytelności, a banki nie mogą dziś budować skutecznych zabezpieczeń

Źródło: BANK.pl