e-commerce: 5 trendów, które zdefiniowały 2023 rok
e-commerce w 2023 roku według raportu Think Forward
1. Immersyjne wirtualne doświadczenia zakupowe
Gwałtowny wzrost zainteresowania opinii publicznej w ostatnich latach rzeczywistością rozszerzoną (AR) i rzeczywistością wirtualną (VR) doprowadził w 2023 roku do upowszechnienia się tych technologii w firmach. Marki takie jak BMW Group, Maison Valentino i IKEA nawiązały współpracę z gigantami technologicznymi (m.in. z Meta, Google czy Qualcomm) w celu poprawienia doświadczeń zakupowych i rozwiązań przedsprzedażowych.
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość pozwoliły sprzedającym na zapewnienie jeszcze wyższego poziomu personalizacji. Przykładowo, dzięki umożliwieniu konsumentom sprawdzenia, jak potencjalny zakup będzie się prezentował w ich przestrzeni, marki minimalizują poczucie ryzyka, a także zmniejszają koszty operacyjne związane z ewentualnymi zwrotami.
2. Marki niezwiązane z gamingiem wchodzą w streaming
Boom na omnichannel zaczął zanikać w 2023 roku. Zastąpiło go bardziej ukierunkowane podejście, które ma na celu spotkanie się z przedstawicielami pokolenia Z online.
Licząc na wywołanie emocji i zachęcenie klientów do nowych odkryć i doświadczeń, marki takie jak H&M czy Shopify nawiązały współpracę z producentami gier online i platformami streamingowymi, której celem jest bezpośrednie włączenie kupujących w doświadczenie marki i wzmocnienie poczucia radości, a tym samym napędzanie działań zakupowych.
Czytaj także: Kolejny okres rewolucji technologicznej to era sztucznej inteligencji i analityki danych
3. Tańsza ekologia
Chociaż zrównoważony rozwój wciąż istotnie wpływa na zachowania konsumentów, coraz częściej obserwujemy spadek zrównoważonej konsumpcji. Dlatego marki starały się zmniejszyć tę lukę, zachęcając do bycia eko i oferując ekologiczne alternatywy w przystępnych cenach.
Przykładowo, butikowa sieć hoteli The Hoxton wprowadziła nagrody dla gości wybierających zrównoważone podróże. Z kolei firma FutureCard zapewniała częściowy zwrot pieniędzy tym, którzy używali wystawionych przez nią kart do zakupu niskoemisyjnych towarów i usług.
Natomiast Carrefour stał się pierwszą francuską siecią handlową, której przyznano krajowy tytuł „marki zaangażowanej na rzecz niemarnowania żywności” za jej działania związane z promocją zrównoważonego rozwoju, w tym m.in. sprzedaż łatwo psujących się produktów po znacznie obniżonej cenie.
4. Naprawa zamiast wymiany
Zaciskający pasa konsumenci napędzali ogólnoświatowy trend naprawiania i ponownego wykorzystywania. Dołączyły do niego marki takie jak Nokia, Nike i Zara, tworząc narzędzia i usługi, które pomagają przedłużyć żywotność oferowanych przez nie produktów.
Rozwiązania te obejmowały m.in. wykorzystanie innowacyjnych technologii, takich jak skanowanie 3D, ale najczęściej wpisywały się w coraz bardziej popularny ruch DIY („Do it yourself”), w ramach którego klienci mogą samodzielnie naprawiać produkty. Z punktu widzenia firm takie działania pozwalają budować lojalność klientów wobec marki.
Czytaj także: Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Hiperpersonalizacja | Świat multikanałowości wcale nie taki straszny
5. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Tylko w 2023 roku straty w światowym handlu elektronicznym spowodowane oszustwami związanymi z płatnościami online szacuje się na 48 miliardów dolarów. W rezultacie firmy nieustannie szukały innowacyjnych sposobów na zapewnienia bezpieczeństwa i zwiększenie zaufania klientów w trakcie procesu zakupowego.
Ciągły rozwój narzędzi cyfrowych i big data powoduje większą podatność sprzedawców na potencjalne ataki. Z tego powodu coraz częściej zwracali się oni do zaufanych operatorów usług finansowych, takich jak PayPal, w celu wdrożenia inteligentnych rozwiązań, pomagających chronić dane finansowe klientów, płatności i zakupy1.
Narzędzia z zakresu bezpieczeństwa, takie jak logowanie biometryczne, klucze dostępu, szyfrowanie oraz uczenie maszynowe i inteligentne urządzenia stały się bardziej powszechne, przekładając się tym samym na zwiększone bezpieczeństwo zakupów.
e-commerce 2023 – podsumowanie
W 2023 roku konsumenci stali się nie tylko bardziej świadomi ekologicznie, ale także zwracali większą uwagę na ceny i bezpieczeństwo w trakcie zakupów.
Sprzedawcy, którzy sprostali tym oczekiwaniom, jednocześnie projektując ścieżkę zakupową, stawiali klienta i jego potrzeby na pierwszym miejscu – mogli wyprzedzić konkurencję i zwiększyć lojalność wobec własnej marki.
Więcej o powyższych danych i trendach przeczytasz w raporcie Think Forward.
Czytaj także: BIG InfoMonitor: zakupy w sieci mniej popularne niż przed rokiem, zaległości e-handlu przekroczyły 400 mln zł
***
[1] Źródło: Business Without Borders: Navigating Modern Payment Trends and Consumer Behaviors