Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Hiperpersonalizacja | Świat multikanałowości wcale nie taki straszny

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Hiperpersonalizacja | Świat multikanałowości wcale nie taki straszny
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czym jest hiperpersonalizacja? Czy zastąpi omnikanałowość? Jaka jest jej rola w bankowości? Czy dogłębna wiedza o kliencie, jaką dysponuje sektor finansowy, powinna być monetyzowana poprzez tworzenie przez banki ekosystemów, w których konsument będzie mieć dostęp do różnych usług i produktów z wielu branż. O tym z Amadeuszem Andrzejewskim, liderem QuantumBlack, AI by McKinsey w Europie Środkowo-Wschodniej, rozmawiał Artur Król.

Zacznijmy od podstaw: czym jest hiperpersonalizacja?

– Hiperpersonalizacja to nie tylko umiejętność, ale przede wszystkim kompetencja firm, by dostosowywać komunikację do indywidualnych potrzeb klientów – zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych (pracowników). Z perspektywy formy przekazu chodzi o dostarczenie odbiorcy treści, które idealnie odpowiadają jego oczekiwaniom i potrzebom, zarówno tym zidentyfikowanym, jak i tym, które bank antycypuje, choć odbiorca może ich jeszcze nie znać. Przykładowo, może to być kampania marketingowa precyzyjnie dopasowana do konkretnego klienta. W takiej kampanii produkt, kanał komunikacji (np. notyfikacja w aplikacji mobilnej) oraz zawartość komunikatu (tekst, grafika, wideo) są dostosowane do indywidualnych preferencji klienta, bazując na głębokiej wiedzy banku o jego historii interakcji i zachowaniach innych klientów o podobnym profilu.

Dzięki hiperpersonalizacji pracownicy banku, zwłaszcza w tradycyjnych punktach kontaktu, takich jak oddziały czy call center, mogą działać z większą precyzją i skutecznością. Na przykład w call center hiperpersonalizacja pozwala dostarczać spersonalizowane wskazówki dla pracowników – od idealnego sposobu rozpoczęcia rozmowy z klientem, po efektywne metody rozwiązania problemów czy rekomendowanie odpowiednich produktów. Takie sugestie opierają się na kompleksowej historii interakcji klienta z bankiem, doświadczeniach innych klientów o podobnym profilu oraz sposobie prowadzenia rozmowy przez danego pracownika. Kluczem jest przekonanie, że jeśli dane rozwiązanie doskonale sprawdziło się dla jednego klienta, jest wysoce prawdopodobne, że inny, o podobnych potrzebach, także odnajdzie w nim wartość.

I teraz przechodzimy do istoty, czyli dlaczego ważny jest spersonalizowany przekaz? Po pierwsze, klienci właśnie tego oczekują. Według naszych globalnych badań, przynajmniej ¾ klientów liczy na to, że ich bank będzie w stanie nie tylko zrozumieć ich aktualne potrzeby, ale także odpowiednio dostosować do nich komunikację. Kiedy myślą o zakupie nowego telewizora, chcą oferty kredytu gotówkowego, a nie propozycji lokaty, gdy nie posiadają wolnych środków na rachunku. Sprzeczne wiadomości od banku – propozycja „świetnej lokaty na 7%”, a następnie oferta kredytu gotówkowego – budzą w nich dezorientację. Dlaczego? Ponieważ sugeruje to niespójność: albo posiadają oni duże środki i powinniśmy proponować lokatę, albo mają niedobory finansowe i potrzebują kredytu.

Dla firm hiperpersonalizacja to klucz do sukcesu. Przynosi nie tylko wyższą satysfakcję klienta, ale także pozwala na skuteczniejszą sprzedaż usług i produktów. Dzięki temu firmy skoncentrowane na cyfrowej interakcji z klientem (aplikacje mobilne, strony www) zdołały podnieść swoje przychody online nawet o ponad 30%. W przypadku kanałów tradycyjnych wzrost ten wynosił ponad 10%.

Co jeszcze czyni hiperpersonalizację tak ważną w dzisiejszych czasach? Postęp w technologiach, zwłaszcza pojawienie się GenerativeAI. To innowacyjna odmiana sztucznej inteligencji, która pozwala na automatyczne tworzenie głęboko spersonalizowanego kontentu, takiego jak teksty, grafiki czy filmy. Dzięki GenerativeAI możemy teraz osiągnąć poziom automatyzacji, który niegdyś wydawał się niemożliwy, a jednocześnie zachować najwyższą jakość spersonalizowanych treści.

Jakie miejsce zajmuje hiperpersonalizacja w stosunku do nadal stosowanych strategii komunikacyjnych, jak wielokanałowość oraz omnikanałowość?

– Omnikanałowość, czyli spójny sposób kontaktu z klientem w każdym kanale kontaktu, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK