Od Redaktora Naczelnego | Nie będzie banków bez ludzi

Od Redaktora Naczelnego | Nie będzie banków bez ludzi
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak co roku listopadowe wydanie poświęcone jest technologicznej przyszłości bankowości. Poszukiwanie rozwiązań, produktów i usług finansowych, które za klika lat mogą okazać się game changerem i zdominować rynek, to nieustanny proces, w który zaangażowani są bankowcy, naukowcy i firmy technologiczne z całego świata. Zdaniem wielu specjalistów, obecnie polska bankowość, mimo zaawansowania technologicznego, straciła pozycję trendsettera, potrzebuje zatem nowego spojrzenia oraz dodatkowych rozwiązań, […]

Jak co roku listopadowe wydanie poświęcone jest technologicznej przyszłości bankowości. Poszukiwanie rozwiązań, produktów i usług finansowych, które za klika lat mogą okazać się game changerem i zdominować rynek, to nieustanny proces, w który zaangażowani są bankowcy, naukowcy i firmy technologiczne z całego świata. Zdaniem wielu specjalistów, obecnie polska bankowość, mimo zaawansowania technologicznego, straciła pozycję trendsettera, potrzebuje zatem nowego spojrzenia oraz dodatkowych rozwiązań, które pozwolą wpasować się w światowe trendy funkcjonujące w przestrzeni nowych technologii.

Według Joao Bras Jorge, prezesa Banku Millennium, dziś w krajowej bankowości, kiedy mamy spory już dług technologiczny w postaci systemów i rozwiązań wdrożonych kilkanaście lat temu, trudniej nam utrzymać to tempo modernizacji, do jakiego wszyscy przyzwyczailiśmy się w minionych dekadach. – Nadal tworzymy rozwiązania cyfrowe, niemniej nie widzę już takiego tempa i determinacji – podkreśla Joao Bras Jorge. Uważa przy tym, że nie będzie banków bez ludzi. – Będziemy mieli inne kompetencje, więcej ekspertów z zakresu nauk społecznych, rozumiejących zachowanie ludzkie, ale i  interakcje z maszynami – zaznacza.

O wykorzystywaniu sztucznej inteligencji i ryzykach mogących występować w jej relacjach z człowiekiem mówi z kolei dr Konrad Maj z Uniwersytetu SWPS. – Kiedy będziemy bardzo bazować na rozwiązaniach oferowanych przez sztuczną inteligencję, może pojawić się ryzyko, że zapomnimy o człowieku. Zagrożeniem jest poznawcze lenistwo, nadużywanie algorytmów i brak krytycyzmu w stosunku do AI. Zwłaszcza jeśli będziemy im powierzać decyzje, choćby w kwestii leczenia czy zwalniania z pracy, a to już się zaczyna dziać. Kluczowe stanie się dostarczenie bardzo dobrej jakości danych, z szacunkiem do prywatności i anonimowości. Systemy będą coraz lepsze. Ale błędów, w tym takich o poważnych konsekwencjach, nie można wykluczyć. Jak w przypadku każdej nowej technologii, trzeba zachować czujność – uważa Konrad Maj. Tegoroczne wydanie podzieliśmy na trzy główne nurty: sztuczna inteligencja, hiperpersonalizacja oraz cyberbezpieczeństwo. Nurty te, zdaniem Rady Programowej Konferencji IT@BANK, mogą okazać się kluczowe z punktu widzenia rozwoju bankowości w najbliższych latach

Zapraszam do analiz całego technologicznego wydania „Miesięcznika Finansowego BANK”.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK