Co warto wiedzieć o goAML i raportowaniu do GIIF?

„goAML to system w polskim GIIF (Generalny Inspektor Informacji Finansowej), w którym będą przyjmowane zgłoszenia o podejrzanych transakcjach i działaniach z Instytucji Obowiązanych” – mówił Julian Kiełbasa. Jak zaznaczył, rozwiązanie to funkcjonuje już w innych krajach europejskich.
Grzegorz Kamiński doprecyzował, że banki już od kilku lat raportują do GIIF, jednak goAML wymusi na instytucjach finansowych korzystanie ze ściśle określonego schematu raportowania.
Predictive Solutions koncentruje się na wspomaganiu Instytucji Obowiązanych, które muszą się dostosować do wymogów GIIF.
„Jesienią tego roku interfejs do raportowania w nowym schemacie ma być gotowy do testów, a jego produkcyjne uruchomienie planowane jest na początek przyszłego roku” – poinformował Grzegorz Kamiński.
Zmiany obejmą również tzw. transakcje ponadprogowe (transakcje finansowe o równowartości 15 000 euro lub wyższej, które określone Instytucje Obowiązane mają obowiązek zgłaszać do GIIF) – wyjaśniał.
Dodał, że w tym ostatnim przypadku GIIF dał na wdrożenie tego rozwiązania 6 miesięcy karencji.
„Innymi słowy – na wdrożenie nowego sposobu raportowania pozostało bardzo niewiele czasu” – podkreślił.
Wyzwania dla banków w nowym sposobie raportowania do GIIF
W dalszej części wywiadu eksperci Predictive Solutions wyliczali wyzwania, jakie mogą napotkać banki wprowadzając nowy sposób raportowania do GIIF.
„Przede wszystkim zmianą jest to, że banki swoje raporty będą musiały wysyłać w ustrukturyzowanej formie XML” – mówił Julian Kiełbasa.
Podkreślił, że informacje te będą musiały być przekazywane w ściśle określonym, krótkim reżimie czasowym.
„GIIF zobowiązuje bank do przekazania w ramach zgłoszenia dużej ilości pól obowiązkowych i opcjonalnych” – wyjaśniał Grzegorz Kamiński.
Dodał, że – aby uniknąć konieczności zatrudniania rzeszy pracowników do ręcznego wypełniania formularzy –potrzebny będzie sprawny system zbierający informacje i odpowiednio je przypisujący do określonych pól.
Konieczne wsparcie ze strony automatycznych rozwiązań
Julian Kiełbasa wskazał wiele obszarów, z których będą zbierane te informacje, np. system AML, dane klientów, dane o rachunkach, o transakcjach, dane z deklaracji klientów, adresy urządzeń sieciowych, social media itd.
Z wyjaśnień ekspertów wynika, że aby skutecznie realizować tak złożony proces raportowania do GIIF, niezbędne jest wsparcie ze strony automatycznych rozwiązań.
Przedstawiciele Predictive Solutions przyznali, że goAML ułatwi wymianę informacji pomiędzy GIIF i jego odpowiednikami w innych krajach, co będzie służyło ograniczeniu nadużyć, nielegalnych transakcji, przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i występowaniu innych działań przestępczych w obszarze finansowym.
Pytani o możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji przy tego typu raportowaniu, eksperci przyznali, że może być ona przydatna w kilku obszarach.
Nie znajduje jednak zastosowania wszędzie – z jednej strony ograniczeniem jest wykorzystanie wrażliwych danych, a z drugiej fakt, że sztuczna inteligencja wciąż nie jest narzędziem w pełni kontrolowalnym przez człowieka.
Więcej informacji o wyzwaniach związanych z nowym modelem raportowania do GIIF oraz o sposobach efektywnej organizacji procesów obsługi zgłoszeń znajduje się na specjalnie przygotowanej przez ekspertów Predictive Solutions stronie Raportowanie do GIIF.