Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
13godzin
48minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
13godzin
48minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka | Raporty

Banki w nowej rzeczywistości: trendy, które przyspieszyły i mają kluczowe znaczenie dla sukcesu

13.09.2020 08:00 mb | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Banki w nowej rzeczywistości: trendy, które przyspieszyły i mają kluczowe znaczenie dla sukcesu
Źródło: @KPMGPoland
Żeby dobrze prosperować w nowej rzeczywistości, banki będą potrzebowały większych niż dotychczas połączeń funkcji front, middle i back office. W obecnych czasach zorientowanie na klienta będzie wymagało ponownego zdefiniowania modeli dystrybucji i działania, wykorzystujących coraz bardziej cyfrową gospodarkę i nowe sposoby pracy. Zarządzając przy tym kosztami i nowymi rodzajami ryzyka oraz uwzględniając wszystkie aspekty związane z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym ESG w swojej podstawowej strategii. W raporcie KPMG International pt. "Banking in the new reality. Six trends shaping the industry" zidentyfikowano sześć trendów, które przyspieszyły z powodu pandemii i mają obecnie kluczowe znaczenie dla przyszłego sukcesu banków.

#AndrzejGałkowski: Kluczowe dla banków będzie utrzymanie roli głównego dostawcy usług finansowych dla klientów oraz przełożenie nowych możliwości oferowanych przez #TechnologieCyfrowe na wyższe #WynikiFinansowe #COVID19 #Kryzys @KPMGPoland

Pandemia radykalnie zmieniła świat, z burzliwymi skutkami gospodarczymi i finansowymi, które towarzyszą sytuacji zagrożenia zdrowia publicznego.

W szczytowym momencie wybuchu epidemii banki na całym świecie odegrały zasadniczą rolę we wspieraniu przedsiębiorstw i rodzin, wdrażając przekazane pakiety pomocowe ze strony rządów i zapewniając dodatkową płynność finansową.

Pod wieloma względami zaufanie do banków jest stale wysokie, a klienci i przedsiębiorstwa postrzegają je w pozytywnym świetle.

– Pojawiające się wyzwania, takie jak pandemia COVID-19 czy powszechna cyfryzacja modelu świadczenia usług finansowych, stanowią impulsy do rozwoju i transformacji sektora bankowego. Nowe technologie dostarczają bankom coraz więcej możliwości radzenia sobie z wyzwaniami, jak również same w sobie dostarczają okazji do redefiniowania i rozszerzania zakresu usług oferowanych przez banki.

W ostatnim czasie, dostępne obecnie rozwiązania technologiczne umożliwiły sektorowi bankowemu transformację modelu pracy na zdalny – głównie w celu zachowania ciągłości prowadzenia biznesu w czasie pandemii.

Ponadto wysoki poziom zaawansowania stosowanych przez banki rozwiązań cyfrowych przyczynił się do zachowania przez sektor stabilności w obliczu pandemii oraz utrzymania wysokiego poziomu zaufania do sektora ze strony klientów – mówi Stacy Ligas, Senior Partner, CEO, Szef Działu Usług dla Sektora Finansowego w KPMG w Polsce.

Czytaj także: AI w pigułce

Nowe kanały dystrybucyjne i gospodarka cyfrowa

W sytuacji, kiedy społeczeństwo staje się coraz bardziej bezgotówkowe, a cyfryzacja przyspiesza, banki mogą być zmuszone do oceny swoich sieci oddziałów i zadawania sobie fundamentalnych pytań o to, do czego tak naprawdę służą ich stacjonarne placówki.

W znacznie większej liczbie modeli cyfrowych produkty i usługi mogą wymagać przeformułowania, co pozwoli na większy stopień samoobsługi, lepszą funkcjonalność i realizację produktów oraz nowe podejście do sprzedaży i reklamy w celu przyciągnięcia klientów.

Patrząc na rozwój globalnej gospodarki cyfrowej, banki muszą płynnie działać zarówno w świecie wirtualnym, jak i fizycznym.

‒ W dobie dynamicznej cyfryzacji usług finansowych, banki powinny umiejętnie wykorzystać biznesowy potencjał nowych technologii w kontekście płatności elektronicznych, walut cyfrowych i płatności zbliżeniowych.

Należy mieć jednak na uwadze, że cyfryzacja sektora usług finansowych stawia sektor bankowy w obliczu strategicznych wyzwań, takich jak wejście na rynek coraz szerszego grona dostawców usług finansowych opartych na nowych technologiach, czy konieczność redefinicji podejścia do stosowania tradycyjnych kanałów kontaktu z klientem.

Kluczowe dla banków będzie utrzymanie roli głównego dostawcy usług finansowych dla klientów oraz przełożenie nowych możliwości oferowanych przez technologie cyfrowe na wyższe wyniki finansowe – mówi Andrzej Gałkowski, Partner w Dziale Usług Doradczych dla Sektora Finansowego, Lider doradców dla sektora bankowego w KPMG w Polsce.

Czytaj także: Zbigniew Jagiełło: dla PKO BP kryzys jest szansą

Priorytety kosztowe oraz pojawiające się nowe modele operacyjne

W środowisku o wyjątkowo niskim poziomie stóp procentowych koszty operacyjne staną się coraz większym obszarem zainteresowania. Banki będą musiały znaleźć sposób na obniżenie kosztów przy jednoczesnym budowaniu zdolności do wspierania wzrostu – smart cutting.

Nacisk zostanie położony na wykorzystanie technologii w celu osiągnięcia obu tych celów poprzez większe wykorzystanie automatyki i sztucznej inteligencji (AI). Jednocześnie banki mogą bardziej agresywnie oceniać swoją działalność, przechodząc na szersze wykorzystanie usług wspólnych będących własnością konsorcjów lub osób trzecich, a także usług zarządzanych i outsourcingu.

Wybiegające w przyszłość banki powinny określić optymalną kombinację dla modelu operacyjnego i zapewnić, że dysponują wystarczającą infrastrukturą umożliwiającą długoterminową i elastyczną pracę. To z kolei oznacza, że trzeba będzie dokonać ponownej oceny przeznaczenia i wykorzystania nieruchomości korporacyjnych.

Nowe modele zarządzania ryzykiem, cele i wartości

Ze względu na pandemię COVID-19 banki muszą dokonać gruntownej ponownej oceny swojej odporności w całym spektrum ryzyka – operacyjnego, kredytowego oraz ryzyka płynności i rynkowego – w celu stworzenia modelu dla kolejnego nieprzewidzianego zdarzenia.

Wchodząc w prawdopodobny okres recesji, wymagania regulacyjne mogą wzrosnąć. Należy opracować nowe modele i strategie ryzyka, jak również procesy i protokoły im towarzyszące.

W miarę jak instytucje rządowe i obywatele zaczynają funkcjonować w nowej rzeczywistości z COVID-19, w centrum uwagi znajdują się kwestie związane z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym (ESG z ang. Environmental, Social, Governance).

‒ Pandemia COVID-19 wyeksponowała współzależności pomiędzy działalnością biznesową instytucji finansowych a społecznościami, w otoczeniu których działają, jak również wskazała na istotną rolę, jaką kwestie ESG pełnią w budowaniu odporności sektora finansowego na wstrząsy i kryzysy gospodarcze.

Obserwujemy obecnie, że instytucje finansowe spotykają się z większą niż kiedykolwiek presją ze strony partnerów biznesowych i regulatorów, aby wiarygodnie uwzględniać czynniki ESG w zarządzaniu ryzykiem oraz w decyzjach biznesowych.

Oczekuje się, że „nowa rzeczywistość” wyłaniająca się z kryzysu COVID-19 zapoczątkuje erę oceniania działalności biznesowej instytucji finansowych przez pryzmat czynników ESG – mówi Iwona Galbierz-Sztrauch, Partner w Dziale Usług Doradczych dla Sektora Finansowego w KPMG w Polsce.

Raport dostępny jest na stronie internetowej kpmg.pl.

Źródło: KPMG
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Andrzej GałkowskiBankiCyfryzacja / DigitalizacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceIwona Galbierz-SztrauchKoronawirus Covid-19KPMGKryzysNowe technologieRaportyRecesjaSektor bankowyStacy LigasSztuczna inteligencja / AI
Autor mb
Źródło aleBank.pl

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

W wynikach najnowszej ankiety inwestycyjnej Grupy EBI cieszy wyraźna odporność polskich firm na zawirowania globalne. Jednocześnie widać, że Polska gospodarka – a zwłaszcza sektor małych i średnich przedsiębiorstw – potrzebuje zwiększenia nakładów na rozwój i innowacje, żeby wzmacniać konkurencyjność.

wiceprezes EBI odpowiedzialna za działalność banku w Polsce Teresa Czerwińska
Teresa Czerwińska
Wiceprezes
EBI
Czytaj artykuł

Najnowsze

laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu

Zobacz także

stopy procentowe
Gospodarka
Cykl największych obniżek stóp procentowych dobiegł końca, ocenia ZBP
wirtualny ekran, wektory w dół, zarys postaci
Gospodarka
Index Pengab w grudniu ’25 wynosi 31,8 pkt., m/m jest niższy o 1,2 pkt.
Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}