GUS: w marcu ’25 sprzedaż detaliczna niższa r/r, wzrosła m/m

GUS: w marcu ’25 sprzedaż detaliczna niższa r/r, wzrosła m/m
Fot.stock.adobe.com / Arnell K./peopleimages.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła o 0,3% r/r w marcu 2025 roku, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 14,3%.

„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.).

W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,3%.

W okresie styczeń-marzec 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4% (wobec wzrostu o 5% w analogicznym okresie 2024 r.)” – czytamy w komunikacie GUS.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w marcu 2025 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 1% wyższa niż w analogicznym miesiącu 2024 roku i o 1,9% wyższa niż w lutym 2025 roku.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 0,6% i wzrosła o 14,6% m/m, podano także.

Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w marcu w ujęciu rocznym (ceny stałe):

tabela sprzedaż detaliczna marzec 2025, GUS
Źródło: ISBNews

* – brak informacji lub konieczność zachowania tajemnicy statystycznej.

Konsensus rynkowy wynosił 0,3% wzrostu r/r (sprzedaż w cenach stałych).

Czytaj także: Wyniki sprzedaży detalicznej w lutym znacznie poniżej oczekiwań analityków

Wydatki wielkanocne wpłynęły na dane GUS o sprzedaży detalicznej

Termin Wielkanocy przesunął wydatki na żywność, co zmieniło strukturę konsumpcji i wpłynęło na dane o sprzedaży detalicznej – uważają analitycy.

Bank Pekao SA:

„Marcowa sprzedaż detaliczna na małym minusie (-0,3 proc. rdr) zamiast na małym plusie (+0,4 proc. rdr), ale akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi.

W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ale ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych.

Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry.”

ING Bank Śląski:

„Sprzedaż detaliczna w marcu w dół o 0,3 proc. rdr (ING: -1,5 proc.; konsensus: +0,5 proc.).

Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni”.

mBank Research:

„Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec – sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3 proc. rdr.

W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku”.

Czytaj także: Zakupy wielkanocne kosztowne nie tylko dla klientów, zaległości handlu detalicznego wzrosły o blisko 182 mln zł r/r

Sprzedaż detaliczna – dynamika 2022-2025

wykres sprzedaż detaliczna 2022-2025
Źródło: ISBnews, PAP BIZNES