GUS: w marcu ’25 sprzedaż detaliczna niższa r/r, wzrosła m/m

„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.).
W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,3%.
W okresie styczeń-marzec 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4% (wobec wzrostu o 5% w analogicznym okresie 2024 r.)” – czytamy w komunikacie GUS.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w marcu 2025 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 1% wyższa niż w analogicznym miesiącu 2024 roku i o 1,9% wyższa niż w lutym 2025 roku.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 0,6% i wzrosła o 14,6% m/m, podano także.
Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w marcu w ujęciu rocznym (ceny stałe):

* – brak informacji lub konieczność zachowania tajemnicy statystycznej.
Konsensus rynkowy wynosił 0,3% wzrostu r/r (sprzedaż w cenach stałych).
Czytaj także: Wyniki sprzedaży detalicznej w lutym znacznie poniżej oczekiwań analityków
Wydatki wielkanocne wpłynęły na dane GUS o sprzedaży detalicznej
Termin Wielkanocy przesunął wydatki na żywność, co zmieniło strukturę konsumpcji i wpłynęło na dane o sprzedaży detalicznej – uważają analitycy.
Bank Pekao SA:
„Marcowa sprzedaż detaliczna na małym minusie (-0,3 proc. rdr) zamiast na małym plusie (+0,4 proc. rdr), ale akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi.
W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ale ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych.
Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry.”
ING Bank Śląski:
„Sprzedaż detaliczna w marcu w dół o 0,3 proc. rdr (ING: -1,5 proc.; konsensus: +0,5 proc.).
Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni”.
mBank Research:
„Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec – sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3 proc. rdr.
W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku”.
Czytaj także: Zakupy wielkanocne kosztowne nie tylko dla klientów, zaległości handlu detalicznego wzrosły o blisko 182 mln zł r/r
Sprzedaż detaliczna – dynamika 2022-2025
