Już jutro IT@BANK 2017
21 listopada 2017 r. w Hotelu Hilton w Warszawie odbędzie się konferencja IT@BANK 2017. Na konferencję zapraszają Związek Banków Polskich, „BANK Miesięcznik Finansowy” oraz Forum Technologii Bankowych.
21 listopada 2017 r. w Hotelu Hilton w Warszawie odbędzie się konferencja IT@BANK 2017. Na konferencję zapraszają Związek Banków Polskich, „BANK Miesięcznik Finansowy” oraz Forum Technologii Bankowych.
Dokonująca się na naszych oczach rewolucja technologiczna zmienia kształt globalnego rynku finansowego.
E-doręczenia zmienią komunikację pomiędzy Polakami i administracją. Zapewne duża rolę w projekcie Ministerstwa Cyfryzacji odegrają banki.
Zawsze chętnie sięgam po książki Philipa Kotlera autora światowego bestsellera „Marketing Management: Analysis, Planning, and Control”, który od 1967 roku doczekał się już 15 kolejnych edycji. Tym razem z Hermawanem Kartajayą i Iwanem Setiawanem z MarkPlus Inc. podpowiada jak dziś dotrzeć z przekazem o produktach i usługach do świadomego konsumenta, który ma nieograniczony dostęp do informacji w internecie i w sieciach społecznościowych.
„Polska Bezgotówkowa” i „Warto bezgotówkowo” to doskonale uzupełniające się hasła. Za tymi hasłami jednak muszą stać czyny – tymi słowami wiceprezes Związku Banków Polskich i przewodniczący Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Włodzimierz Kiciński podsumował pierwszy miesiąc zainaugurowanej 12 września br. kampanii społecznej „warto Bezgotówkowo”. Wyraził on również nadzieje, że dzięki tego rodzaju inicjatywom płatności bezgotówkowe mają szansę na zdominowanie życia gospodarczego w Polsce.
Rafał Matusiak, prezes, i Joanna Mędrzecka, wiceprezes Kasy Krajowej SKOK, odnieśli się do kwestii ponoszenia wysokich kosztów przez sektor bankowy w związku z wypłatami gwarantowanych depozytów dla członków kas ze środków Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Tak wynika z raportu „Quo vadis polski konsumencie?” przygotowanego przez Agencję Freebee (New Media Ventures) twórcy platformy dla programów lojalnościowych firm. Polska współpracuje z UE przy budowaniu Jednolitego Rynku Cyfrowego, co dałoby nam pozycję lidera w e-handlu transgranicznym w regionie (niski poziom cen).
Ten wstępniak można co roku zaczynać od tego samego zdania, że pomimo wielu pogłosek o przedwczesnej śmierci… „żywa gotówka” żyje i ma się coraz lepiej. Co gorsza, robi to wbrew sugestiom i dyrektywom Unii Europejskiej oraz apetytom narodowych rządów. A te, pod pretekstem walki z szarą strefą w gospodarce, chcą przykręcić fiskalną śrubę kolejnym grupom społecznym.
Czy RPP może być skłonna do podwyżki stóp procentowych z racji przyspieszenia dynamiki wzrostu gospodarczego?
Wydarzenia: Ministerstwo Finansów podało, że deficyt budżetu po maju wyniósł 0,2 mld zł, czyli 0,3% dopuszczonego w ustawie budżetowej na ten rok deficytu w wysokości 59,3 mld zł. W okresie styczeń-maj br. dochody wyniosły 143,3 mld zł, czyli 44% planu na cały rok, wydatki 143,5 mld zł, tj. 37,3%. Dochody budżetu państwa były wyższe o 14,2 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Z kolei dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 18,8% w ujęciu rocznym – z podatku VAT były wyższe o 30% w ujęciu rocznym (ok. 15,9 mld zł), z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 3,9% (ok. 1 mld zł), z podatku PIT wzrosły o 7,4% (ok. 1,4 mld zł), a z podatku CIT były wyższe o 14,3% (ok. 1,9 mld zł). Z kolei dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) za okres styczeń-maj 2017 r. wyniosły 1,8 mld zł.
Jakie znaczenie dla przyszłości euro może mieć decyzja Europejskiego Banku Centralnego o uwzględnieniu juana w swoich rezerwach walutowych?
„Dzisiejszym sponsorem treści jest reklama”, „W internecie treści i usługi nie są bezpłatne. Płaci reklama” – to przykłady haseł rozpoczętej kampanii edukacyjnej skierowanej do internautów. Przypomina ona, że bez reklam nie ma „darmowego” internetu i że to dzięki nim użytkownicy mogą korzystać z zasobów sieci bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Jednolity standard numeracji rachunków płatniczych obejmie również konta prowadzone przez podmioty niebędące bankami. Rozwiązanie takie przewiduje obowiązujące od 11 lipca br. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów.
Opłatę w wysokości nawet tysiąca złotych pobierają niektóre gminy za wyrejestrowanie pojazdu przywłaszczonego przez nieuczciwego leasingobiorcę. Zdaniem samorządowych prawników nakładanie tej kontrowersyjnej daniny wynika wprost z przepisów prawa o ruchu drogowym. Innego zdania są sądy, które w kolejnych wyrokach potwierdzają prawo do bezkosztowego wycofania z ruchu pojazdów utraconych wskutek przestępstwa.
Bawarski emeryt, używający auta wyłącznie w sezonie letnim, zamożna szwajcarska rodzina, dla której Golf czy Passat był trzecim autem w rodzinie, brytyjski pastor nie opuszczający granic swej parafii… Inwencja rodzimych handlarzy w kreowaniu „alternatywnych historii” oferowanych pojazdów jest równie nieskończona jak ich bezczelność. Nie do rzadkości należą sytuacje, kiedy Mercedes w charakterystycznym, „budyniowym” kolorze, zarezerwowanym za naszą zachodnią granicą dla taksówek, sprzedawany jest jako auto 80-letniej wdowy z Brunszwiku…
Nigdy nie jest tak źle, aby nie mogło być lepiej. Wydaje się, że sektor bankowy na przekór wszystkiemu rozwija się dobrze i notuje coraz to nowe rekordy. Rosną aktywa, kredyty, depozyty, kapitały, a nawet przychody i wynik finansowy. Jednak jest i będzie coraz trudniej, bo wyczerpaniu ulegają rezerwy proste, z jakich ciągle udawało się bankom korzystać…
Zakończyły się HORYZONTY BANKOWOŚCI 2017, jedno z największych dorocznych spotkań środowiska bankowego i finansowego. Zorganizowały je Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz Związek Banków Polskich.
Od kilku lat w środowisku bankowym mówi się o realizacji strategii omnichannel, która koncentruje się na wygodzie klienta. Omnichanel to zintegrowane ze sobą kanały sprzedażowe, które mają na celu jak najlepszą jego obsługę. Chociaż poszczególne banki są na różnym poziomie zaawansowania we wdrażaniu tego podejścia, to bez wątpienia pojęcie omnichannel na dobre zapisało się w pamięci zarówno bankierów, jak i samych klientów. Sięgając po dowolne produkty w kanale bankowym, oczekujemy wygodnych rozwiązań. Czy zatem banki, decydując się na dystrybucję, również ubezpieczeń, są gotowe spełnić wysokie wymagania klientów, oczekujących uporządkowanych usług i spójnej informacji bez względu na kanał sprzedaży, który wybierają?
Najnowszy pomiar „Monitora Bankowego” wskazuje na korektę wzrostowego trendu, który obserwowaliśmy na początku roku. Mimo zmiany nastrojów wśród bankowców obecny poziom indeksu PENGAB, głównego indeksu „Monitora Bankowego”, stale utrzymuje się powyżej średniej notowanej w ostatnich kilku latach. Według prezesa ZBP Krzysztofa Pietraszkiewicza – wciąż na stosunkowo wysokich poziomach pozostają wskaźniki prognoz, w tym te określające sytuację ekonomiczną gospodarstw domowych, przedsiębiorstw, jak również gospodarki kraju. Prognozy związane z sytuacją gospodarki kraju oraz przedsiębiorstw pozostają na najwyższym od 2 lat poziomie – podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz.
Ubiegły rok można zaliczyć do tych udanych dla polskiego sektora bankowego. Według analiz KNF zysk netto wyniósł 13,91 mld zł, czyli o 24,3% więcej niż w roku 2015. Aż dwie trzecie dochodów banków dawały zyski z odsetek (wzrost o 7,6%, czyli o 38,06 mld zł). Ale o 5,4% spadły przychody z tytułu prowizji i opłat (do poziomu 12,6 mld zł), co było spowodowane głównie wymogami regulacyjnymi, księgowymi itp. Warto zauważyć, że te dobre wyniki polskie banki osiągnęły pomimo nałożonego w lutym ub.r. przez rząd podatku bankowego, który je kosztował 3,2 mld zł (około 290 mln zł miesięcznie). Ale co będzie w kolejnych latach?