Autor: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2025/08

Bankowość i finanse | AI – Software Mind, Backbase | Sztuczna inteligencja w służbie relacji z klientem

Zapewnienie pozytywnego doświadczenia klienta stanowi klucz do sukcesu każdego przedsiębiorstwa, zwłaszcza funkcjonującego na rynku detalicznym. Customer experience nabiera szczególnego znaczenia w kontekście otwarcia rynku finansowego. Tradycyjne banki muszą dziś konkurować z podmiotami z sektora technologicznego, będącymi niekwestionowanymi liderami analizy zachowań konsumentów i hiperpersonalizacji oferty.

Marta Łukawska-Daruk
BANK 2025/08

Bankowość i finanse | Design thinking | Chodzi o konkretne możliwe do wdrożenia rozwiązania

Design thinking jest narzędziem prostym, ale bardzo skutecznym. Można stosować go nawet na poziomie podstawowym, a i tak daje świetne efekty. Kluczowe jest to, by metoda ta była obecna w kulturze organizacyjnej jako standard, a nie wyjątek. Czasem po prostu trzeba jasno powiedzieć: „Tak pracujemy” – mówi Marta Łukawska-Daruk, założycielka CustomerMatters, w rozmowie z dr. Przemysłem Barbrichem.

Tablica z analizą i słupkami
BANK 2025/08

Bankowość i finanse | Zarządzanie danymi ESG – Deloitte | Od Excela do chmury: cyfrowa transformacja raportowania ESRS w sektorze finansowym

Raportowanie informacji o zrównoważonym rozwoju zgodnie z europejskimi standardami ESRS (European Sustainability Reporting Standards) stanowi obecnie jedno z najważniejszych wyzwań dla instytucji finansowych, a zwłaszcza banków. W obliczu wymogów regulacyjnych oraz rosnącej presji ze strony inwestorów i klientów w zakresie transparentności, sektor finansowy musi nie tylko pozyskiwać dane ESG na coraz bardziej szczegółowym poziomie, ale także zarządzać nimi w sposób rzetelny, bezpieczny i zgodny z obowiązującymi przepisami.

Fot. Julien Eichinger/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Bankowość i finanse | Dokumenty elektroniczne – KIR | Niemal co trzeci menedżer spotkał się z fałszywymi dokumentami | Jak nie paść ofiarą oszustwa?

Dokumenty elektroniczne są jednym z fundamentów nowoczesnego biznesu. Coraz częściej korzysta z nich także administracja publiczna. Szybkość obiegu i wygoda użytkowania sprawiają, że organizacje decydują się na cyfrowe formy dokumentacji. Zmianom spowodowanym rozwojem technologii towarzyszy wzrost zagrożeń związanych z fałszerstwami i cyberprzestępczością. Jak pokazał raport „Zaufanie w cyfrowym świecie. Kierunek: wiarygodność.”1, przygotowany przez KIR, aż 29% menedżerów w Polsce przyznaje, że ich organizacje padły ofiarą oszustwa, otrzymując podrobione faktury, raporty finansowe czy nawet umowy. Jak zatem skutecznie chronić dokumenty elektroniczne przed manipulacją i zapewnić ich autentyczność?

Fot. iracosma/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Bankowość i finanse | Rynek nieruchomości – AMRON | Mikromieszkania, makroproblemy? | Analiza Centrum AMRON

W ostatnich latach na rynku nieruchomości coraz więcej mówi się o mikromieszkaniach – kompaktowych lokalach, których powierzchnia często nie przekracza 25 m². Choć w wielu krajach, zwłaszcza azjatyckich, tego typu rozwiązania funkcjonują od dekad, w Polsce to wciąż zjawisko nowe i kontrowersyjne. Jedni widzą w nim szansę na rozwiązanie problemu mieszkaniowego i odpowiedź na potrzeby młodych ludzi, inni – niepokojący przejaw pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej i jakości urbanizacji.

Fot. Svitlana/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Raport specjalny | Obrót gotówkowy | Gotówka bez barier | Jak EAA zmienia dostępność usług bankowych

Wskutek wejścia w życie przepisów Europejskiego Aktu o Dostępności, na instytucjach finansowych w Polsce spoczywa obowiązek zapewnienia usług w pełni dostępnych, funkcjonalnych i intuicyjnych. Szczególne znaczenie w tym kontekście zyskuje kwestia dostępu do gotówki. Czy obecna infrastruktura – obejmująca zarówno urządzenia samoobsługowe, jak i sieć placówek oraz możliwość płatności gotówką – spełnia nowe wymagania?

Fot. 3asy60lf/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Raport specjalny | Obrót gotówkowy | Dostęp do gotówki nie tylko w cieniu blackoutu

Choć przyzwyczailiśmy się do korzystania z płatności bezgotówkowych, to są sytuacje, w których gotówka pokazuje swoją przydatność. Takim głośnym zdarzeniem była jedna z największych awarii energetycznych w historii Europy. 28 kwietnia br. blackout objął prawie cały Półwysep Iberyjski, znaczną część południowej Francji oraz Andorę. Przez wiele godzin uniemożliwiło to korzystanie z płatności elektronicznych.

Źródło: Hitachi Europe Ltd.
BANK 2025/08

Raport specjalny | Obrót gotówkowy – Hitachi Europe Ltd. | Nowoczesna infrastruktura gotówkowa jako element strategii rozwoju bankowości detalicznej

W dobie intensywnej cyfryzacji sektora finansowego gotówka nadal pozostaje istotnym filarem strategii bankowości detalicznej. Jej znaczenie wynika nie tylko z przyzwyczajeń konsumentów, ale także z aspektów związanych z bezpieczeństwem, odpornością systemową oraz dostępnością usług finansowych dla osób narażonych na wykluczenie cyfrowe.

Zdjęcia: Diebold Nixdorf
BANK 2025/08

Raport specjalny | Obrót gotówkowy – Diebold Nixdorf Polska | Innowacja technologiczna recyklingu gotówki już dostępna w Polsce

Polska stała się pionierem europejskiego sektora bankowego dzięki pierwszej instalacji najnowszego zewnętrznego recyklera gotówki DN Series 430V firmy Diebold Nixdorf. To historyczne wydarzenie czyni nasz kraj liderem w implementacji naszej autorskiej technologii zamkniętego obiegu gotówki czwartej generacji, która upraszcza zarządzanie obiegiem gotówki w instytucjach finansowych. Pierwsze produkcyjne wdrożenia tego zaawansowanego systemu na rynku polskim dają naszym klientom unikalną szansę oceny potencjału tej innowacyjnej technologii. Daje ona możliwość zwiększenia dostępności usług gotówkowych niezależnie od miejsca instalacji i infrastruktury.

BANK 2025/08

Nauka i edukacja ekonomiczna | Kompetencje przyszłości | Między świadomością a rzeczywistością | Kompetencje przyszłości w dobie cyfryzacji, dezinformacji i zrównoważonego rozwoju

Edukacja nie powinna być traktowana jedynie w kategoriach obowiązku, musi kształtować kompetencje, przydatne na co dzień. To jeden z kluczowych wniosków płynących z debaty, zorganizowanej 25 czerwca br. w siedzibie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej przez Warszawski Instytut Bankowości i redakcję portalu BANK.pl.

Fot. apinan/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Inteligencja Technologii czy Technologia Inteligencji? | Architektura eksploracji danych i implementacja w praktyce

Mimo dysponowania bezprecedensową ilością danych o klientach, banki paradoksalnie wiedzą o nich coraz mniej w kontekście ich rzeczywistych potrzeb życiowych. Tradycyjne podejście analityczne, oparte na danych historycznych i korelacjach statystycznych, zawodzi w obliczu dynamicznych zmian społeczno-ekonomicznych i rosnących oczekiwań klientów. Banki muszą zatem dokonać fundamentalnego wyboru strategicznego: czy sztuczna inteligencja ma pozostać Inteligencją Technologii (narzędziem optymalizacji procesów operacyjnych), czy ewoluować w kierunku Technologii Inteligencji (strategicznego partnera kreującego nowe wartości)?

BANK 2025/08

Nauka i edukacja ekonomiczna | Raport PAB-WIB | Kłopotliwy wskaźnik

Choć nikt nie kwestionuje potrzeby lepszego dopasowania struktury terminowej aktywów i pasywów w polskim sektorze bankowym, wprowadzony przez nadzór Wskaźnik Finansowania Długoterminowego, mający poprawić bezpieczeństwo systemu, trzeba jeszcze raz przemyśleć – stwierdza raport „Wpływ wskaźnika WFD na stabilność struktury finansowania, potrzeby emisyjne banków oraz dostępność i cenę kredytu hipotecznego”. W obecnej formule WFD nie jest adekwatny do ryzyka płynności, a jego spełnienie spowoduje dodatkowe koszty, których część poniosą kredytobiorcy hipoteczni.

STRONA 13 Z 220