Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Asseco Poland | Wyższy poziom klientocentryzmu dzięki AI – Studium przypadku

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Asseco Poland | Wyższy poziom klientocentryzmu dzięki AI – Studium przypadku
Fot. stock.adobe.com / Zaleman
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sztuczna inteligencja i bankowość to idealnie dobrana para, która łącząc siły, ma szansę wynieść relacje z klientami na wyższy poziom. Banki zbierają i analizują ogromne ilości danych, które są podstawową siłą napędową AI. Uwzględniając etyczne i prawne aspekty, instytucje finansowe mogą tworzyć interesujące oraz trafiające w indywidualne potrzeby rozwiązania w każdym punkcie styku z klientem.

Sylwia Samulczyk
Dyrektor Centrum Usług Operacyjnych,
Asseco Poland

Tomasz Imbiorowski
Dyrektor Asseco Services,
Asseco Poland

Algorytmy AI wspierają dzisiaj komunikację między klientami a voicebotami oraz chatbotami oferowanymi przez Asseco, które są chętnie implementowane przez banki. Jest to jedna z podstawowych form wykorzystania sztucznej inteligencji, jednak jej ogromne możliwości warto zastosować nie tylko na poziomie konwersacyjnym, ale także przy przygotowywaniu wysoce spersonalizowanych ofert. Najłatwiej przedstawić działanie AI, tworząc Personę, w tym przypadku będzie to użytkowniczka rozwiązania, klientka banku – Anna.

AI w analizie i przewidywaniach

Analiza oparta na przewidywaniach co do przyszłości Anny i czego potrzeba, by osiągnęła ten cel, to zadanie dla AI. Sztuczna inteligencja, mając dostęp do danych m.in. branży, w jakiej pracuje Anna, danych z wynagrodzeniami wg branży, zawodu, miasta, danych z cenami nieruchomości: działek, domów, ewidencji ksiąg wieczystych, geolokalizacji, danych satelitarnych oraz street view, może z dużym prawdopodobieństwem trafnie określić jej aktualne potrzeby.

Na bazie m.in. tego, że Anna ma rachunek oszczędnościowy na dom, AI może zaprognozować:

  • ile może dostać już teraz kredytu i plan powiększania hipoteki w przyszłości, bazując na prognozie wzrostu jej dochodów oraz wzrostu wartości działki/domu,
  • pokazanie, w jakim tempie i ile procentowo powinny rosnąć dochody jej rodziny, by spłacić kredyt w 10, 15, 20 lat z uwzględnieniem inflacji,
  • pokazać, jakie działki/domy może kupić w zielonej okolicy w promieniu do 20 km od pracy,
  • ile musi odkładać, by za rok, dwa lub trzy, mogła kupić działkę/dom z wkładem własnym 25%, 50%, 70%.

AI w budowie oferty spersonalizowanej

Dzięki danym, jakie otrzymała sztuczna inteligencja, uwzględniając marzenia Anny o (1) zamieszkaniu w domu usytuowanym w zielonej okolicy, (2) jej niskiej skłonności do zbytniego zadłużenia się i (3) wysokiej skłonności do oszczędzania, może przedstawić jej konkretne produkty bankowe:

  1. Oferta kredytu na zakup działki jako początek inwestycji pod realizację wyznaczonego celu.
  2. Analiza wzrostu cen działek i prognozy co do zmian cen w perspektywie pięciu lat.
  3. Zarekomendowanie konkretnych obszarów pod inwestycję.
  4. Trzy plany oszczędzania i optymalnego wzrostu dochodów, by osiągnąć cel budowy domu w różnych perspektywach czasu.
  5. Propozycja lokaty długoterminowej o wyższym oprocentowaniu pod warunkiem przeniesienia posiadanej lokaty z innego banku, z indywidualnym funduszem emerytalnym, na które systematycznie przelewa środki.

AI [GAN, VR, Metaverse] we wsparciu procesu decyzyjnego

Sztuczna inteligencja pozwala na wejście na wyższy poziom oferty handlowej banku. Trzymając się opisywanego przykładu i marzeń Anny o własnym domu, AI może pokazać naszej personie kilkanaście przykładów domów z zewnątrz i wewnątrz, które klientka oceniłaby od 1–10, jasno wskazując swoje preferencje. Ponadto AI może wygenerować na bazie jej upodobań wizualizację domu oraz jego projekt. Dzięki Metaverse możliwe jest umieszczenie projektu domu z faktycznymi danymi satelitarnymi i street view z okolicy, w jakiej znajduje się działka budowlana. Dzięki temu Anna mogłaby dokonać wirtualnego spaceru po domu i najbliższym sąsiedztwie, gdzie oznaczenia pokazują, w jakiej odległości znajdują się sklepy, szkoła, apteka oraz inne kluczowe elementy infrastruktury.

Ten przykład pokazuje, że odpowiednio użyta sztuczna inteligencja znacząco wpłynie na zadowolenie klienta i jego wieloletnią lojalność wobec banku. Personalizacja oferty ma szansę wejść na jeszcze wyższy poziom. Bank bardziej niż kiedykolwiek, dzięki AI, jest w stanie zaproponować wsparcie w realizacji marzeń oraz odpowiedzieć na osobiste preferencje klientów korzystając z udostępnionych mu danych.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK