Wydarzenia i Opinie | Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości | O emeryturze myślmy jak najwcześniej

Wydarzenia i Opinie | Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości | O emeryturze myślmy jak najwcześniej
Fot. stock.adobe.com / Tomasz Warszewski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Perspektywa przejścia na emeryturę jest dla zdecydowanej większości dwudziesto-, a nawet trzydziestolatków czystą abstrakcją. Świadomość, jak ważne jest zgromadzenie kapitału na spokojną starość, przychodzi po latach, wraz z założeniem rodziny. To jedno z najpoważniejszych wyzwań dla twórców programów uzmysłowiających potrzebę oszczędzania na cele emerytalne, gdyż działania edukacyjne powinno się rozpoczynać jak najwcześniej, nawet na etapie wczesnoszkolnym.

Aby zapewnić sobie bezpieczną jesień życia, wystarczy gromadzić kapitał na rachunku bankowym – tak uważa większość studentów kierunków nieekonomicznych uczestniczących w badaniu wiedzy finansowej, zrealizowanym w ub.r. przez instytut Norstat Polska. Niemal połowa respondentów twierdziła, iż godne funkcjonowanie jest w stanie zapewnić im świadczenie wypłacane przez ZUS, zaś niemal co czwarty uwzględniał możliwość kontynuowania pracy zawodowej w podeszłym wieku.

Rezultaty ankiety przytoczyła dziennikarka Radia Zet Agnieszka Zaręba, moderatorka debaty poświęconej stymulowaniu skłonności do oszczędzania na emeryturę, która odbyła się w ramach tegorocznego Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. W tym kontekście budowie świadomości Polaków w zakresie długoterminowego oszczędzania powinno towarzyszyć tworzenie atrakcyjnych produktów, pozwalających zabezpieczyć i pomnażać posiadane środki w perspektywie wieku postprodukcyjnego. Jak słusznie zauważył Paweł Jaroszek, członek zarządu ZUS, po przejściu na emeryturę w wieku 65 lat każdy z nas ma przed sobą średnio 200 miesięcy życia, zatem by godziwie przeżyć ten czas, należałoby zgromadzić co najmniej oczekiwaną kwotę zastąpienia, przemnożoną przez dwieście.

Potrzebujemy edukacji ekonomicznej, nie sporów o lektury

Kształtowanie postaw w zakresie oszczędzania na starość powinno zaczynać się jak najwcześniej – co do tego zgodni byli wszyscy uczestnicy dyskusji. Paweł Jaroszek wskazywał, iż edukacja w tym zakresie nie powinna być oderwana od całego systemu kształcenia, przykładowo scenariusze zadań z matematyki zamiast przysłowiowych już zakupów czy kursów pociągów powinny uwzględniać kwestie związane z długoterminowym oszczędzaniem. – Brakuje zadań ukierunkowanych na to, ile trzeba pieniędzy odłożyć, żeby zabezpieczyć swą przyszłość na emeryturze – dodał przedstawiciel ZUS.

Wojciech Nagel, przewodniczący Rady Nadzorczej Fundacji GPW, skonstatował, iż w obecnej podstawie programowej wciąż brakuje odpowiednio silnej wiedzy ekonomicznej, przydatnej młodemu człowiekowi po jego usamodzielnieniu się. W tym kontekście trwające od lat spory na temat listy lektur należy traktować jako temat zastępczy, sugerował przedstawiciel Fundacji GPW. Przemysław Jaworski, dyrektor Departamentu Produktów Emerytalnych w Skarbiec TFI akcentował znaczenie nowoczesnych środków przekazu, takich jak media społecznościowe, gdyż tradycyjna formuła wykładów akademickich nie dociera do wielu przedstawicieli pokolenia, które „urodziło się ze smartfonem w ręku”. – Właśnie kiedy jesteś na garnuszku rodziców, powinieneś wykorzystać swój czas na naukę i zbieranie doświadczenia. Później będziesz skoncentrowany na rodzinie i aktywności zawodowej – zaznaczył reprezentant Skarbiec TFI.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK