Horyzonty Bankowości 2022 – BIK SA | Biometria behawioralna zaporą dla cyberprzestępców
„Melodia pisania” na klawiaturze laptopa, komputera czy smartfonu pokrzyżuje plany cyberprzestępców. To nie science fiction, to rzeczywistość.
„Melodia pisania” na klawiaturze laptopa, komputera czy smartfonu pokrzyżuje plany cyberprzestępców. To nie science fiction, to rzeczywistość.
Podział pomiędzy dostawcami usług chmury publicznej oraz dostawcami rozwiązań technologicznych jest dzisiaj coraz bardziej rozmyty. To, co kiedyś było dostępne tylko w chmurze publicznej, dzisiaj jest dostępne w centrum danych. Mówimy o „doświadczaniu chmury” (ang. cloud experience): dostępie do zasobów IT poprzez samoobsługowy portal, możliwości skalowania, automatyzacji i dostarczaniu w modelu płatności za wykorzystane zasoby „jako usługa”. Fundamentem sukcesu wdrożenia nowych platform chmurowych są jednak systemowe zmiany w organizacji IT, a nie tylko wybrana technologia.
Płatności mobilne zawitały do Polski niedługo po tym, jak zaistniały techniczne możliwości wykonywania tego typu operacji. Pierwsi klienci, którzy próbowali korzystać z tych nowinek, musieli jednak wykazać się bardzo dużą cierpliwością. Nikt jeszcze wtedy nie słyszał bowiem o interfejsie przyjaznym dla użytkownika.
Płatności mobilne możemy podzielić na dwie grupy: tradycyjne, historycznie bazujące na karcie płatniczej, oraz innowacyjne, wykorzystujące inne schematy. Zdarzają się też płatności hybrydowe, łączące oba te światy.
Wybuch pandemii doprowadził do upowszechnienia płatności bezgotówkowych, w tym przelewów online. Jednak wraz z rozwojem nowych technologii płatniczych pojawiły się nowe wyzwania w obszarze bezpieczeństwa.
Niemal co trzeci Polak chce korzystać z płatności odroczonych.
Czy jednak banki chcą je oferować?
Z Tomaszem Owczarkiem, VP Sales & Strategy, Mastercard Europe, rozmawiał Jerzy Rawicz.
Małe firmy są największym pracodawcą w naszym kraju, łatwo też dostosowują się do zmiennej sytuacji na rynku. Nie mają rozbudowanych specjalistycznych departamentów, dlatego banki w ramach prowadzonego rachunku udostępniają im różnorakie wsparcie eksperckie.
Wykorzystując wspólnie całe dostępne instrumentarium, włącznie ze stuprocentowym zabezpieczeniem kredytów akwizycyjnych, możemy naprawdę skutecznie wesprzeć bezpieczną ekspansję polskich firm na wielu rynkach, by skorzystały z tych szans, jakie niesie nearshoring i regionalizacja wynikająca z odwracania procesu globalizacji – podkreśla Janusz Władyczak, prezes zarządu Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA.
Gwarancje bankowe są jedną z form, w której wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego mogą wnosić tzw. wadia przetargowe. Sięgają oni po nie chętnie, z uwagi na to, że są stosunkowo łatwo dostępne oraz pozwalają uniknąć angażowania własnych środków finansowych wykonawcy, jak ma to miejsce choćby w przypadku wnoszenia wadium w pieniądzu.
Nie ulega wątpliwości, że kwestie związane z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym są jednym z najgorętszych wyzwań dla świata, oczywiście jeśli pominie się bieżące nadzwyczajne wydarzenia, takie jak wybuch pandemii koronawirusa COVID-19, pojawienie się wysokiej inflacji oraz szczególnie dla nas ważną kwestię wojny na Ukrainie. Na te kluczowe kryteria powinna bowiem zwracać uwagę każda firma dążąca do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju.
Choć zrównoważony rozwój wiąże się z wyzwaniami, banki będą miały szanse zaoferować klientom atrakcyjne rozwiązania w tym zakresie. Fintech ecolytiq, który współpracuje z Visa przy tworzeniu swoich pierwszych kart promujących zrównoważoną konsumpcję, zakłada, że zasadnicze znaczenie dla zmiany zachowań mają spersonalizowane dane.
„Teraz albo nigdy”, tak o konieczności niezwłocznego powstrzymania globalnego ocieplenia, powiedział Jim Skea, jeden z twórców raportu IPCC, najważniejszej w środowisku naukowym publikacji na temat zmiany klimatu. Autorzy raportu są przekonani, że jeśli natychmiast nie ograniczymy globalnej emisji gazów cieplarnianych, świat jaki znamy przestanie istnieć. Apelują do rządów i przedstawicieli biznesu, by ci działali szybko i skutecznie, póki nie jest za późno.
W ostatnich latach obserwujemy wzrastające oczekiwania wobec instytucji sektora finansowego na wdrożenie ustrukturyzowanych metodologii oraz wskaźników pozwalających na identyfikację, ocenę i weryfikację ich wiarygodności w zakresie odpowiedzialności ESG.
Polacy wyrażają sceptycyzm wobec płacenia podatków – znaczna część społeczeństwa uważa, że są one wygórowane. Jednocześnie oczekiwania względem państwa są wysokie. Wielu nie dostrzega sprzeczności w takiej postawie, gdyż nie czuje związku między płaceniem podatków a zaangażowaniem państwa w sprawy gospodarcze i społeczne.
W tegorocznych konkursach, oprócz umiejętności oszczędzania, uczniowie mogli wykazać się zdolnością robienia zdjęć, nagrywania wywiadów, tworzenia prezentacji multimedialnych, obsługą platform internetowych czy poruszaniem się w mediach społecznościowych. Najstarsi opracowywali swój pomysł na biznes, a jego tematyka była dowolna. Nowym akcentem konkursów były kwestie ekologiczne, można zatem powiedzieć, że wspólnie rozwijaliśmy kompetencje dbania o środowisko i odpowiedzialności za nasze otoczenie – podkreśla Agnieszka Chrobot, kierownik Zespołu Komunikacji Banku BPS SA, zrzeszającego banki spółdzielcze, w rozmowie z Janem Bolanowskim.
Niemal 17 tys. certyfikowanych pracowników polskiego sektora bankowego powiększyło się ostatnio o dziewięćdziesięciu nowych członków. 77 spośród nich uzyskało stopień zawodowy dyplomowanego pracownika bankowego; kadry polskich instytucji finansowych zyskały też dziesięciu menedżerów ds. zarządzania procesami i jakością oraz trzech certyfikowanych konsultantów ds. finansowych.
Wysoka inflacja, silny wzrost stóp procentowych, a w ślad za nimi kosztów kredytu, do tego bijące rekordy ceny mieszkań. Wszystko to powoduje, że marzenia setek tysięcy Polaków o własnym lokalu rozpływają się niczym fatamorgana. Dlatego idee i narzędzia budownictwa społecznego, dostępnego dla ludzi, trzeba tym szybciej wprowadzać w życie.
Eksperci od technologii twierdzą, że biometria to absolutna przyszłość. Wydłużający się czas oczekiwania na hasła, tokeny, konieczność zapamiętywania numerów PIN szybko zastępowane są indywidualnymi, niezbywalnymi ludzkimi cechami, takimi jak linie papilarne czy tęczówka oka.
Tak twierdzą członkowie zarządu Banku Spółdzielczego w Kłobucku
w rozmowie z Karolem Mórawskim.