Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Cyfrowe płatności jutra

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Cyfrowe płatności jutra
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Branża usług finansowych przechodzi cyfrową transformację, przyspieszoną przez pandemię COVID-19. Płatności elektroniczne znajdują się w centrum owych przemian, a wspieranie integracji różnych modeli płatniczych stało się istotnym wyzwaniem dla sektora finansowego. Technologie płatnicze stanowią bowiem stabilny kręgosłup współczesnych gospodarek, stymulując przy tym innowacje.

Wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych, który odnotowano podczas pandemii COVID-19, utrzymuje tempo, a konsumenci, którzy wybrali bezgotówkowe instrumenty płatnicze, nie wracają do gotówki. Badanie „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce„, przygotowane przez zespół pod kierownictwem dr. hab. Michała Polasika dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, ukazuje utrzymującą się tendencję wzrostową wykorzystania płatności elektronicznych w Polsce. Z przedstawionych danych wynika, że od 2020 r. obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności tradycyjne – w 2020 r. osiągnął 54% udziału w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, w 2021 r. wskaźnik ten zwiększył się do 57%.

Przodować będzie Azja

Według badania PwC „Płatności 2025 i później„, globalne wolumeny operacji bezgotówkowych powinny, od 2020 do 2025 r., wzrosnąć o ponad 80% – z ok. 1 mld transakcji do niemal 1,9 mld; a do 2030 r. niemal się potroić. Region Azji i Pacyfiku będzie rósł najszybciej, liczba transakcji bezgotówkowych wzrośnie do 2025 r. o 109%, a następnie o 76% w latach 2025-2030. E-płatności będą też zdobywać popularność w Afryce (odpowiednio 78% i 64%) i Europie (64% i 39%). Na kolejnym miejscu plasuje się Ameryka Łacińska (52% i 48%), zaś najwolniej instrumenty elektroniczne absorbują Stany Zjednoczone i Kanada (43% i 35%).

W Polsce badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że nieco większymi zwolennikami płatności bezgotówkowych są mężczyźni (59%) niż kobiety (54%). Wyraźną różnicę pod tym kątem widać w zastosowaniu płatności NFC, z których korzysta dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. 9 na 10 respondentów między 18. a 24. rokiem życia deklaruje, że płaci bezgotówkowo (89%). Najmłodsze pokolenie jest również najbardziej ubankowione – 90% młodych przyznaje, że posiada konto bankowe/ROR. Dla porównania – wśród osób między 65. a 75. rokiem życia takiej odpowiedzi udzieliło 70% pytanych. Niemal co czwarty respondent (22%) przyznaje, że korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych przy użyciu technologii NFC. Potencjał płatności telefonem jeszcze nie został w pełni wykorzystany – 47% ankietowanych przyznało, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartfonu.

Przyspieszenie trwa

Podczas blokad związanych z pandemią COVID-19 wiele osób przyjęło zachowania cyfrowe, zmieniając dotychczasowe metody płatności oparte na gotówce, tym samym przyspieszając rozprzestrzenianie się instrumentów elektronicznych. W najnowszym globalnym badaniu, przeprowadzonym przez PwC wśród organizacji bankowych, fintech i płatniczych 89% respondentów zgodziło się, że przechodzenie na e-commerce nadal będzie wzrastać, co wymaga znacznych inwestycji w rozwiązania płatnicze online. Aż 97% badanych uważa, że nastąpi istotny rozwój w kierunku płatności w czasie rzeczywistym.

Zmienia się podejście do tradycyjnych form płatności, funkcjonujących równolegle z elektronicznymi. Przejście na bezgotówkowe formy będzie mieć wymiar głębokich, strukturalnych zmian. Obejmą one nie tylko tradycyjne sposoby płacenia za towary i usługi, ale całą infrastrukturę płatności, która zostanie przekształcona wraz z pojawieniem się nowych modeli biznesowych. Obok siebie będą funkcjonować różne modele: płatności natychmiastowe, płatności za rachunki i żądanie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK