Autor: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 | Bankowi ekonomiści o drugiej połowie roku

Druga część tego roku przebiegać będzie pod znakiem rosnącej inflacji i stóp procentowych, co przełoży się na niepewność na rynku kredytowym. Jak dziś, w obliczu niepewności z jednej strony odnośnie dalszego przebiegu pandemii, z drugiej zaś wyniku wojny w Ukrainie i jej konsekwencjach dla rynku międzynarodowego, takich jak ceny surowców energetycznych i żywności, można szacować sytuację gospodarczą naszego kraju na koniec roku? Czy spełnią się pesymistyczne scenariusze, dotyczące dalszego wzrostu inflacji?

BANK 2022/06

Bankowość i Finanse | Startup po polsku | Wellbeing to dziś nowy KPI

Czynników wpływających na pogorszenie się stanu psychicznego pracowników jest bardzo dużo, przez co wypalenie zawodowe, które można przyjąć jako pochodną problemów psychicznych, jest z każdym kwartałem coraz wyższe. Niektórzy odnotowują w swojej organizacji wypalenie na poziomie nawet 80% – to jest przecież prawie cała firma! – zaznacza Jakub Zieliński, Co-founder&CEO Mindgram, w rozmowie z Maksymilianem Stefańskim.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 | Sił wciąż jeszcze wystarcza

Prowadzenie biznesu bankowego to coraz większe wyzwanie. Z jednej strony trzeba mierzyć się z rosnącą konkurencją ze strony graczy z branży technologicznej, z drugiej – należy dbać o bezpieczeństwo, spełniać zwiększające się wymogi regulacyjne i obciążenia oraz promować zrównoważony rozwój. I – co istotne – być gotowym do pomagania społeczeństwu i gospodarce w niełatwych czekających nas czasach.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 | Cisza przed burzą

Stopy procentowe pną się w górę, osiągając poziomy nienotowane od kilkunastu lat. Tylko na przestrzeni minionych ośmiu miesięcy Rada Polityki Pieniężnej aż ośmiokrotnie wydawała decyzję w tej materii, a wiele wskazuje na to, że to nie koniec podwyżek. Choć nie przekłada się to jeszcze na jakość portfeli kredytowych w polskich bankach, ich przedstawiciele twierdzą, iż pierwsze negatywne symptomy obserwować będziemy na przełomie III i IV kw. br.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – Deloitte | Reguły gry powinny być jednakowe dla wszystkich

W tak ważnym, wręcz strategicznym segmencie, jakim są usługi finansowe, powinny istnieć jasne i jednolite reguły gry dla każdego przedsiębiorcy. Niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy jakieś firmy korzystają z uprzywilejowanej sytuacji tylko dlatego, że są z innego kraju, czy prowadzą działalność wyłącznie online – podkreśla Michael Wodzicki, SAMA, partner Deloitte. Rozmawiali z nim Paweł Minkina i Karol Mórawski.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 | Zapewnić klientom komfort korzystania z rozwiązań finansowych

Żeby przyciągnąć klientów, trzeba będzie szyć instrumenty finansowe o rentowności wyraźnie wyższej niż lokata, co oczywiście wiązać będzie się z wyższym poziomem ryzyka. Być może będzie moment trudniejszy, ale jestem przekonany, że średnioterminowo pojawią się instrumenty stanowiące alternatywę dla tradycyjnej lokaty, które będą w miarę bezpieczne i zapewnią wyższe rentowności – podkreśla Jarosław Fuchs, wiceprezes Banku Pekao SA, nadzorujący Pion Bankowości Prywatnej i Produktów Inwestycyjnych. Rozmawiał z nim Jan Bolanowski.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 | Czy banki pozostaną bankami?

W kolejnym stuleciu banki będą funkcjonować jako firmy technologiczne z licencją bankową – stwierdził kilka lat temu Zbigniew Jagiełło, ówczesny prezes PKO Banku Polskiego. Wizja ta staje się coraz bliższa, nie tylko z uwagi na zaawansowanie rozwiązań IT czy dynamiczny rozwój zdalnych kanałów transakcyjnych. Wraz z nowymi możliwościami konsekwentnie poszerza się paleta usług świadczonych przez banki, nierzadko uzupełniana o produkty dalekie od rynku finansowego.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 | Musimy nadrobić cybertechnologiczne zapóźnienie

Od kilku lat na świecie trwa cybertechnologiczna rewolucja wprowadzająca do  codziennego życia takie technologie, jak blockchain, sztuczna inteligencja, NFT, smart kontrakty czy tokeny. O tym, jak nadrobić straconych kilka lat, z dr. hab. Dariuszem Szostkiem, profesorem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz Śląskiego Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych CYBER SCIENCE, rozmawiał Krzysztof Grad.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – NTT Poland | Zautomatyzuj obsługę contact center. Ogranicz koszty i zwiększ produktywność pracowników

Liderzy rynku mówią jasno: do końca 2022 r. aż 60% z nich wdroży sztuczną inteligencję i robotykę po to, by poprawić obsługę klientów. W przypadku firm, które zmieniają rynek i wyznaczają kierunek jego rozwoju, odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi prawie 66% – wynika z badania NTT Global Customer Experience Benchmarking Report.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – SAS Institute | Łatwiejszy i wygodniejszy świat. Jak analityka zmienia bankowość

O powiązaniach technologii z oczekiwaniami klientów, korzyściach z innowacji, kamieniach milowych na drodze rozwoju analityki, digitalizacji procesów, chatbotach i wygodnym bankowaniu mówią eksperci z firmy SAS Institute: Zuzanna Karolak, ekspert ds. wykrywania nadużyć; Dariusz Jańczuk, ekspert ds. obszaru Customer Intelligence oraz Łukasz Libuda, ekspert ds.  zarządzania ryzykiem. Rozmawiał z nimi Sławomir Dolecki.

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – BinarApps | Czy DeFi poradzi sobie bez banków, a banki są skazane na DeFi?

Banki i DeFi niemal zawsze przedstawiane są jako przeciwstawne siły i bezpośrednia konkurencja. Zdecentralizowane finanse oferują w końcu to samo, co tradycyjne podmioty działające w sektorze, a często nawet wykraczają poza to spektrum usług, z autorskimi, innowacyjnymi rozwiązaniami. Nie dziwi więc, że wiele osób zastanawia, czy DeFi całkowicie wyprze scentralizowane instytucje. Na przeciwległym biegunie stoi rzesza sceptyków, uważająca, że DeFi bez obecności banków nie ma szans na podbicie rynku i zawsze będzie w cieniu ustanowionych instytucji. Tymczasem, rzeczywistość może nie być taka czarno-biała, bo czy na pewno możliwe jest tylko zwycięstwo jednej ze stron?

BANK 2022/06

Horyzonty Bankowości 2022 – Mastercard | Odporność banków na zagrożenia cybernetyczne

Skala zagrożeń cybernetycznych rośnie w dynamicznym tempie. Tylko między drugim a czwartym kwartałem 2021 r. liczba metod ataków wykorzystywanych przez cyberprzestępców zwiększyła się w Polsce ponad dwukrotnie – wynika z raportu Mastercard. Banki i instytucje finansowe są dla cyberprzestępców stosunkowo trudne do zdobycia. Regularne monitorowanie i analizowanie systemów oraz infrastruktury jest bardzo ważnym elementem w procesie utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa cybernetycznego. Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu cyfrowego w Mastercard wyjaśnia, w jaki sposób banki mogą zwiększać swoją odporność na cyberzagrożenia.

STRONA 103 Z 220